בשיתוף אתר "המקצוענים"
נמאס לכם מקצרי חשמל חוזרים ונשנים? בחורף, עם ריבוי מכשירי החשמל הכוללים גופי חימום, הבעיה מתגברת. הנה כל מה שכדאי לדעת על החלק של שקעי החשמל והתאמתם לעומסים בעקבות הצריכה שלכם.

מה ההבדל בין שקע רגיל לשקע כוח?

ראשית, גם שקע רגיל וגם שקע כוח מותאמים לעד 16 אמפר. שקע רגיל הוא שקע שלא מקבל הזנת חשמל ישירה מלוח החשמל, אלא הוא משותף למספר מכשירי חשמל שונים.
לעומתו, שקע כוח הוא שקע שמקבל הזנה ישירה מלוח החשמל. כלומר, לשקע הכוח יש מפסק משלו בלוח החשמל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
החיווט בשקע כוח הוא של חוטי חשמל עבים יותר, המסוגלים להעברת זרם חשמלי גבוה יותר, ולכן מתאים לשימוש במכשירי חשמל שהם צרכני חשמל כבדים (מזגן, למשל).
כשתפעילו את מכשיר החשמל שמחובר אליו, הוא לא יושפע משאר המכשירים שפועלים על אותו קו חשמלי. בכך, הסיכון לקצרים חשמליים יורד משמעותית, ואיתו גם פחות בלאי של רכיבים פנימיים של המכשיר.
ככל שיש יותר קצרים, כך הסיכוי לתקלות בכרטיסים אלקטרוניים, גופי חימום ושאר רכיבים יקרים גדול יותר. ולכן, לא רק אופן השימוש במכשיר החשמלי חשוב, אלא גם לאיזה שקע מחברים אותו מלכתחילה.

מה ההבדל בין שקע כוח לשקע תלת-פאזי?

אם הקיבולת של שקע רגיל היא של 16 אמפר, הרי שכשמו כן הוא, שקע תלת-פאזי כולל שלוש פאזות והוא בעל קיבולת של פי 3 אמפר (3X16). כל שקע תלת-פאזי הוא שקע כוח, אך לא כל שקע הוא כוח הוא שקע תלת-פאזי.

האם נדרשת תשתית מיוחדת להתקנת שקע תלת-פאזי?

בהחלט כן. שקע תלת-פאזי מחייב החלפת לוח החשמל מלוח חד-פאזי ללוח תלת-פאזי. על החשמלאי שאתם מזמינים לבנות תשתית ל-25X3 אמפר או ל-40X3 אמפר, בהתאם לרמת הצריכה שלכם.
על מנת להתקין לוח תלת פאזי על החשמלאי להיות בדרגת "חשמלאי מוסמך". קל מאוד לבדוק את סוג הרישיון וחשוב לעשות זאת מראש. דרשו מהחשמלאי לרשום בסמוך לכל פקק בלוח, על איזה אזור בבית הוא אחראי (מטבח, חדרים, מזגן).
בסיום ההתקנה, יש לבצע ביקורת של חברת החשמל. שימו לב שביקורת חברת החשמל לתקינות הלוח אינה קשורה לעבודת החשמלאי והתשלום עליה מתבצע בנפרד.
התקנת לוח חשמל תלת-פאזי עולה בין 2,500 שקל ל-3,150 שקל. סכום זה אמור לכלול מפסק ראשי ו-10 פקקים (מאמ"תים).
בנוסף, יש לקחת בחשבון גם את הסכום שיש לשלם לחברת החשמל על השינוי (בין 1,500 שקל ל-5,500 שקל) בהתאם לסוג הספציפי של השינוי הדרוש וכן את סכום הביקורת בסיום ההתקנה של נציג מטעם חברת החשמל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אילו מכשירי החשמל יצריכו שקע תלת-פאזי ובאיזה ניתן להסתפק בחיבור לשקע כוח?

לא כל המכשירים מחייבים חיבור באמצעות שקע תלת-פאזי, גם אם הם נחשבים למכשירי חשמל 'לבנים' בעלי צריכת חשמל גבוהה.
המכשירים הביתיים שלרוב שיצריכו שקע תלת-פאזי: מזגן בעל יותר מ-2 כוח סוס או כיריים מסוג אינדוקציה. לגבי שאר המכשירים, ניתן להסתפק בשקע כוח רגיל.
מכשירי החשמל שחובה לחבר לשקע כוח: כל מזגן עילי, גם מזגן קטן עם 1 כוח סוס יש לחבר לשקע כוח.
זה קריטי במזגנים שעוצמתם היא של 2.5 כוח סוס ומעלה. זאת, משום שמזגן הוא מכשיר חשמלי בעל צריכת אמפר גבוהה למדי, ועל מנת למנוע עומסי חשמל יש להפריד את ההזנה שלו עם שקע נפרד ישירות ללוח החשמל.
גם מכונת כביסה ומייבש כביסה מצריכים חיבור של שקע כוח נפרד לכל אחד מהם. כדאי מאוד ליצור הפרדה בין שני המכשירים הכבדים האלו, על מנת לאפשר לכם להפעיל אותם במקביל, וללא צורך בחיבור פרוביזורי של מתאם חשמל, שאינו מיעוד לשימוש קבוע.
לדעת מרבית החשמלאים והטכנאים שבדקנו איתם, גם תנור אפייה הוא מכשיר שמומלץ לחבר ישירות ללוח החשמל עם שקע כוח, שכן הוא בעל מספר גופי חימום שפעמים רבות פועלים בו-זמנית כשמפעילים אותם על תכנית חימום עוצמתית.
כאמור, גם כיריים חשמליים מומלץ לחבר לנקודת כוח. יש כיריים שניתן להסתפק בהם בשקע כוח חד-פאזי, וישנם כיריים שמצריכים חיבור תלת-פאזי. זה דבר שכדאי לבדוק לפני שרוכשים את הכיריים, שכן זהו בהחלט שיקול שישפיע על העלות הכוללת שלהם, של ההתקנה ושל הכנות החשמל הנדרשות לצורך הפעלתם.
מכשירי החשמל שלא מחייבים זאת, אך בכל זאת מומלץ לחברם לשקע כוח: מדיח כלים ומקרר הם דוגמאות למכשירים שלא מחייבים שקע כוח, אך שבהחלט מומלץ לדאוג לשקע כוח ייעודי עבורם.
זאת, בייחוד בשל העובדה שהם ממוקמים במטבח, וקרובים לשקעים נוספים של מכשירי חשמל בעלי גופי חימום (בר מים, קומקום, טוסטר וכן הלאה). לכן, כדאי מאוד ליצור מראש חלוקת עומסי חשמל נכונה ולהפריד את כלל המכשירים האלה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה אמורה לעלות התקנת השקע ומה היא אמורה לכלול?

התקנה של שקע כוח עולה יותר מאשר התקנה של שקע חשמל רגיל. טווח המחירים הוא בין 400 ל-550 שקל.
המחיר כולל חיווט ישיר ללוח החשמל, התקנת מפסק פאקט, שקע כוח והתקנת מאמ"ת (מפסק אוטומטי מגנטי תרמי) נפרד. המאמ"ת מכונה גם בשמו העממי 'פקק' או 'פיוז'. הוא מגן מפני זרמי יתר ועומסים וממוקם בתוך לוח החשמל.
ככל שההתקנה מורכבת יותר, כלומר רחוקה יותר מלוח החשמל וללא תשתית של צנרת, המחיר יהיה גבוה יותר. שימו לב שהמחיר של התקנה סטנדרטית אינו כולל עלויות של חציבה בקירות.
התקנה של שקע תלת-פאזי תעלה יותר: לרוב כ-20 עד 30 אחוז יותר ממחיר התקנה של שקע כוח רגיל.