למרות ההגבלות החדשות-ישנות בחסות משבר הקורונה, נראה ששוק המשרדים חוזר לשגרה: לאחרונה החל האכלוס של פרויקט המשרדים TOU-TOWERS במתחם יצחק שדה בתל אביב של חברת רובינשטיין. מדובר בשני מגדלים בני 34 קומות כל אחד, המשתרעים על שטח של כ-8.5 דונם וכוללים כ-85 אלף מ"ר בנוי עם חניונים תת קרקעיים בשטח של כ-35 אלף מ"ר.
הפרויקט מהווה חלק מחטיבת הקרקע של מתחם חסן עראפה לשעבר, המצוי על שטח כולל של 81 דונם בין הרחובות בגין, המסגר, יצחק שדה והמשך רחוב מזא"ה, בקרבת תחנת קרליבך של הרכבת הקלה, שמהווה את המפגש בין הקו האדום והירוק. עם סיום הקמת המתחם כולו הוא צפוי לכלול לא פחות מ-14 מגדלים, מתוכם 10 מגדלי משרדים ו-4 מגדלי מגורים ומלונאות.
2 צפייה בגלריה
פרויקט משרדים TOU-TOWE תל אביב
פרויקט משרדים TOU-TOWE תל אביב
פרויקט משרדים TOU-TOWE תל אביב
(צילום: מורג ביטן)
עם החברות ששוכרות משרדים בפרויקט ניתן למנות את משרד עוה"ד הרצוג פוקס נאמן, שעובר מבית אסיה בתל אביב לפרויקט החדש ושוכר 19 קומות בשטח של 24 אלף מ"ר; הסטארט-אפ מאנדיי (MONDAY), ששכר במגדלי סונול של חברת רובינשטיין כ-4,000 מ"ר וכעת עם התרחבותו עובר לפרויקט החדש וישכור שם 15 קומות בשטח של 19 אלף מ"ר; ענקית השבבים אנבידיה (Nvidia), שלה כבר 7 מרכזים בישראל וכעת תשכור בפרויקט 8 קומות בשטח של 10,000 מ"ר; ומשרד עוה"ד שיבולת, שעובר ממגדל המוזיאון בעיר לטובת הפרויקט החדש וישכור שם 6 קומות בשטח של 7,500 מ"ר.
בסך הכל שוכרות 4 החברות הללו 71% מכלל שטחי המשרדים בפרויקט TOU-TOWERS, כאשר 29% הנותרים יושכרו על ידי חברות הייטק מישראל ומארה"ב שטרם הודיעו לעובדים על המעבר ויעשו זאת בחודשים הקרובים. דמי השכירות בפרויקט נעים בין 100-110 שקל למ"ר ברמת מעטפת.
את המגדלים הקימה חברת הביצוע בסט, שבנתה בין היתר את בניין אפל בהרצליה פיתוח, בית מנורה ברמת גן ומגדלי TOHA בתל אביב. על התכנון הופקד משרד יסקי מור סיון. שטחי הקומות נעים בין 1,220-1,400 מ"ר. בקומת הקרקע תוכנן שטח מסחרי בהיקף של כ-1,500 מ"ר ובמרכז המתחם פארק בשטח של כ-20 דונם.

עלייה במחירי השכירות למשרדים בת"א

החזרה לשגרה של שוק המשרדים באה לידי ביטוי גם בסקר שוק שערכה חברת המחקר CBRE ישראל בנושא ענף המשרדים והמסחר לרבעון השני של השנה. על פי הנתונים שהגיעו לידי ynet, מחירי השכירות למשרדים בתל אביב עלו ברבעון האחרון ב-4% והגיעו ל-101 שקל למ"ר בממוצע לעומת הרבעון הראשון. זאת לאחר שבשנת 2020, בשיא המשבר, ירדו דמי השכירות למשרדים בעיר ללא הפסקה בכ-11%.
ברמת גן טיפסו דמי השכירות למשרדים ברבעון השני של 2021 ב-3% ל-80 שקל למ"ר. בפתח תקווה עלו דמי השכירות במשרדים ב-2% ל-53 שקל למ"ר. בהרצליה עלו דמי השכירות במשרדים ב-1% ל-79 שקל למ"ר. לעומת זאת, בערים רחובות, חיפה, נתניה ורעננה לא נרשם שינוי בדמי השכירות למשרדים ברבעון השני של 2021 לעומת הרבעון הראשון. עוד עולה מהנתונים כי תפוסת המשרדים הממוצעת בתל אביב עומדת על 93%; בהרצליה על 92%; ברמת גן על 91%; בירושלים על 87%; ברעננה על 86%; בנתניה על 85%; ובפתח תקווה על 84%.
"ענף המשרדים באזור תל אביב מבדל את עצמו מול אזורים אחרים במעגל השני, לאור גיוסי חברות הטכנולוגיה וחזרת העובדים מהבית למקומות העבודה", מסביר את הנתונים ג'קי מוקמל, יו"ר CBRE ישראל. עם זאת, הוא מבהיר כי "חלה ירידה של 56% בהתחלות בנייה וירידה של 59% בגמר בנייה בענף המשרדים. החשש בשוק נבע בעיקר מצמצום עובדים ועבודה מרחוק. אולם אנו מעריכים כי מרבית העובדים צפויים לחזור למשרדים ולהמשיך לעבוד במודל היברידי - העבודה מרחוק תמצא את מקומה כמשלימה לצד מערך העבודה הפיזי".
לדברי מוקמל, גם תחום המסחר נמצה במגמת ירידה, למעשה עוד בטרם התפרצות הווירוס הסיני, בשל המעבר למכירות מקוונות שגדלו משמעותית על חשבון קנייה בקניונים ובמרכזי הקניות. על פי המחקר, ברבעון השני של השנה נרשמה ירידה של 1% בדמי השכירות במתחמי מסחר בתל אביב, והצפי שעד סוף שנה תירשם ירידה של 7%. בהרצליה נרשמה ירידה של 6% בדמי השכירות במתחמי מסחר. כל זאת, זאת חרף נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שמצביעים על זינוק בגמר הבנייה של שטחי המסחר ברבעון הראשון של 2021 לעומת הרבעון המקביל אשתקד בשיעור של 78%.
אשר לשוק הלוגיסטיקה, מוקמל מעריך כי הוא כולל כ-1.2 מיליון מ"ר בסך הכל ברחבי הארץ, עם גידול בקצב של 15% מדי שנה. לדבריו, "בשנת 2021 קיים ביקוש גובר לקרקע להקמת מרכזיים לוגיסטיים. הערים המובילות בהן מוקמים מרכזיים לוגיסטיים הן מודיעין, שוהם, קיסריה, איירפורט סיטי ונמלי ישראל. מדובר בתחום פורח בעולם". על פי הנתונים, בתחום המשרדים התשואה מהשכרה עומדת על 6.5%; בתחום המסחר על 7%; ובתחום הלוגיסטיקה על 6%.