מגמה שלילית מדאיגה מסתמנת ביצוא הישראלי. על פי ניתוח של אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, היצוא התעשייתי צנח ברבעון הראשון של 2023 בכ-7% לעומת הרבעון האחרון של 2022, כאשר במונחים כספיים מדובר בקרוב למיליארד דולר פחות ביצוא.
בהייטק נרשמה ירידה ריאלית של כ-13.5% ברבעון הראשון של 2023, המשך המגמה שבאה לידי ביטוי בנתוני הלמ"ס בחודשים האחרונים. זאת, על רקע נסיגה של כ-30% ביצוא ענף התרופות ושל כ-31% בענף כלי הטיס. כמו כן ענף הרכיבים האלקטרוניים רשם ירידה של כ-13%. ירידות אלו מותנו במקצת הודות לעלייה של כ-6% ביצוא ענף הציוד האלקטרוני.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מהנדסים
מהנדסים
ירידה
(צילום: shutterstock)
כמו כן נרשמה התכווצות של כ- 12.4% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית ביחס לרבעון האחרון של 2022, המשקפת ירידה ריאלית חדה של 47% ביצוא ענף מוצרי הנפט. בנוסף, חלה גם ירידה של כ-36% ביצוא ענף כלי התחבורה, ירידה של 16% ביצוא ענף העץ והנייר, ירידה של כ-10% ביצוא ענף הכימיה ושל 12% ביצוא ענף התכשיטים.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, אמר ל-ynet כי "הירידה ביצוא התעשייתי משקפת ירידה עולמית בביקושים. כתוצאה מהעלאות הריבית והצמצום המוניטרי במדינות המפותחות, אשר מהוות את שותפות הסחר העיקריות של ישראל, ישנה האטה בצמיחה שבאה לידי ביטוי גם בירידה ביצוא".
יצוין, כי לפי תחזית האקונומיסט, הסחר העולמי בסחורות יצמח בשנת 2023 ב-2.1% בלבד. זאת, לעומת שיעור של 4.2% שנרשם בשנת 2022 ו-10.8% בשנת 2021.
תומר הוסיף: "תחזיות שליליות אלו אינן מעודדות, אך יש מה לעשות. ממשלת ישראל יכולה וצריכה להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לעודד את היצוא ולחזק את התעשייה המקומית. בין השאר על המדינה להגדיל את המענקים להשקעות ומו"פ, להפחית רגולציה ולהפחית בהקדם את המיסים העקיפים. במקביל אנו, בשותפות עם מכון הייצוא, פועלים לפתיחת שווקים חדשים ומציאת לקוחות נוספים ליצואנים הישראליים".