כניסתה של שופרסל לשותפות עם רשת SPAR ההולנדית כדי לפתוח סניפים שלה בישראל אינה ודאית. הסיבה: התנאים המגבילים שהציבה הממונה על ההגבלים למיזוג - שמשנים את כדאיות העסקה עבור שופרסל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
התנאים שכלולים באישור הממונה למיזוג הועברו לשופרסל כבר לפני מספר שבועות ועד כה לא נמסרה תגובה של שופרסל לרשות והעסקה לא נחתמה.
1 צפייה בגלריה
SPAR
SPAR
SPAR
(צילום: יח"צ)

מקורבים לרשת טענו כי בשבועות הקרובים יוכרע עניין השותפות והרשת תחזור עם תשובתה לממונה: האם היא מקבלת את התנאים או מושכת את בקשת המיזוג.
גורמים בענף טוענים כי גם הפסדיה של קרפור והקשיים הבירוקרטיים בהם היא נתקלה ביבוא המוצרים לצד השינויים בשער המטבע משפיעים על שופרסל וגורמים לה לחששות.
שופרסל חתמה על העסקה עם נציג ספאר בישראל, עמית בן זאב, בחודש מרץ שעבר. במסגרתה היא אמורה להקים חברה משותפת, כששופרסל מחזיקה בה 19.9% וביתרה מחזיק בן זאב. לחברה המשותפת יוענק הזכיון להפעלת חנויות תחת המותג ספאר ליבוא ושיווק בלעדיים של מותג הרשת ההולנדית בישראל.
העסקה הייתה כפופה לאישור הממונה שבדקה כי אין בשותפות חשש לפגיעה בתחרות בענף קמעונאות המזון בישראל. התנאים שהציבה הממונה הם: הקטנת אחזקותיה של שופרסל בחברה המשותפת, מניעת זכויות יתר כמו יכולת להטיל וטו על החלטות כדי למנוע כל מעורבות שלה בניהול רשת ספאר, שתתחרה למעשה בשופרסל. בנוסף, מתן ההיתר לשותפות יינתן על ידי הממונה רק לחמש שנים, שלאחריהן יידרש אישור מחודש שלה "על בסיס שינוי אפשרי בתנאי השוק". כלומר, אם הממונה תמצא כי התחרות בשוק נפגעה או קטנה, ביכולתה לא לחדש את אישור המיזוג.
שופרסל נדרשת להשקעות בסך 28 מיליון שקל בעסקה, כשהמותג הפרטי של ספאר היה אמור להימכר על מדפיה לצד המותג הפרטי שלה. בשופרסל חששו מאי הוודאות לגבי רצף תקופת הזכיון ומכך שההשקעה במותג ספאר תרד לטימיון אם לאחר חמש שנים תחליט הממונה לא לחדשו והוא יועבר משופרסל לגורם אחר.
ספאר היא ענקית קמעונאות הולנדית. היא הייתה אמורה להקים בארץ רשת בעלת 10 חנויות ולכך בן זאב כבר שריין מיקומים לסניפי הרשת בין היתר בבאר שבע ובכפר סבא.