ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ד') לקריאה ראשונה את הצעת תיקון חוק מס ערך מוסף, המציעה לקבוע פטור ממע"מ על תכשירי מרשם שאינם כלולים בסל התרופות, שיזם ח"כ דודי אמסלם. נוסח החוק עודכן, לאחר שבניסוחו הראשון התייחס ל"תרופות אונקולוגיות שאינן כלולות בסל התרופות", זאת בהמלצות הייעוץ המשפטי ולאור כך שעלה כי רובם המכריע של התרופות הרלבנטיות, נוגעות לחולים אונקולוגיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אלא שלפי נציג משרד האוצר בדיון העלות של ההצעה מוערכת בכמיליארד שקל - ואין לכך עדיין מקור תקציבי. נזכיר, כי רשות המיסים מתנגדת זה שנים למתן פטורים ממס ערך מוסף על מוצרים שונים, כולל תרופות, כדי שלא ישמשו פתח למעשי הונאה במוצרים אחרים שיזוהו בקופה הרושמת כמוצר הפטור ממע"מ.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בדיון אמר ח"כ אמסלם כי "שיפרנו את הצעת החוק בזה שהכללנו את כל התרופות שלא נמצאות בסל. לא מדובר בתקציב גדול כלל, ישבנו על המדוכה, גם עם יועמ"ש הוועדה, גם עם משרד הבריאות, וגם עם יו"ר סל הבריאות לשעבר. זה חוק שהוא קודם כל חוק מוסרי מאוד, וכפי שאמרתי אני מתבייש שהייתי צריך להגיש את החוק הזה, זה מתבקש מאליו, זה כל מה שאדם נורמלי עם קצת מצפון היה עושה בעצמו. מה שחשוב כאן זה האנשים והמשפחות, דנו בעניין וקיבלנו את החלטה, רצינו רק לקבוע את הנוסח הנכון".
ח"כ ינון אזולאי: "אנחנו לא מקלים ראש בעלויות אבל לא פחות, לא מקלים ראש בחיי אדם. כחברי כנסת תפקידנו לקבוע סדרי עדיפויות, ובראש סדר העדיפויות זה חיי אדם".
נתנאל אושרי ממשרד האוצר הבהיר כי "עפ"י הערכות רשות המיסים, העלות של ההצעה אחרי העדכון של הנוסח היא כמיליארד שקל".
ח"כ אמסלם: "בואו נתפשר, אני מושך את ההצעה, ואתם מביאים עוד חצי מיליארד שקל לסל התרופות, לפי החישוב שלכם, אני חוסך לכם חצי מהעלות. זה לא מיליארד, זה שקר וכזב".
אושרי: "אלה הערכות רשות המיסים, והכלכלנית הראשית".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "מה אתם מציעים באוצר?".
אושרי: "אנחנו צריכים לשבת על הדברים. אנחנו עובדים על גיבוש חלופות, נשמח לקבל את הזמן הזה. אין כרגע לדבר הזה מקור תקציבי, גם לא סוכם על הנוסח הזה לקריאה טרומית".
ח"כ גפני: "מדובר על קריאה ראשונה, היה לכם זמן להציג משהו. תגיעו להסכמות, הן יובאו לפני הקריאה השנייה והשלישית ונדון בהן. החוק ברעיון הוא חוק נכון, אתם רוצים לדבר, תדברו. אני מחויב שיהיו דיונים עם האוצר ומי שצריך, אבל אני מבקש שתביאו הצעות ותדונו עם המציע".
שי דותן מרשות המיסים ציין כי "עפ"י סקר הוצאות משפחה בדקנו מה ההוצאה לתרופות שנתנו במרשם ונרכשות, לא דרך קופות החולים, האומדן שלנו יכול להגיע למיליארד שקל".
ח"כ אמסלם: "אתם מדברים על כל התרופות, אנחנו דיברנו רק על תרופות במרשם שלא בסל התרופות, לא כל תרופה שנרכשה מחוץ לקופה. האומדן של יו"ר ועדת סל התרופות לשעבר פרופסור שמר הוא 30 מיליון שקל. אני מבקש שתבדקו את הדברים ותבדקו את העלויות הרלוונטיות".
אושרי: "ההצעה בנוסחה הועברה אלינו אתמול, נעשתה בחינה מהירה, ניקח בחשבון גם את ההערות שהועלו כאן".
גאיה עופר ממשרד האוצר אמרה כי "הצעת החוק החדשה שהרחיבה משמעותית את כמות התרופות, למעשה כוללת בתוכה גם את כל הרכש במימון פרטי, את הרכש בביטוח הפרטי בקופות החולים ובחברות הביטוח הפרטיות, יש שם רכש במאות מיליונים, והמשמעות של הדבר הזה שהרבה מההטבה יתגלגל או לחברות הביטוח או לקופות החולים, זה מוסד נהדר אבל לא זו כוונת המחוקק ממה שאני מבינה".
עופר: "זה יוריד את הפרמיות, רק בשב"ן (ביטוחים משלימים) רכש התרופות היום הוא כ-600 מיליון שקל, כל מה שהם רוכשים בהגדרה לא נמצא בסל וזה תרופת מרשם, מתוך זה נגזר 100 מיליון שקל אובדן הכנסה רק בשב"ן, ויש עוד רכש אליו מתכוון החוק ויש גם את חברות הביטוח הפרטיות".
ח"כ גפני: "אז מה אתם מציעים?".
עופר: "אנחנו בהידברות עם גורמי המקצוע, גם במשרד הבריאות, גם בשטח, נגבש וננסה להציע חלופות למציע".
אמסלם: עיקר התרופות בסל, את התרופות שלא נותנים בסל, לא נותנים כי הם בהתוויה שונה, ישבתי בעבר עם נציגי האוצר והם העריכו את זה ב-30 מיליון שקל.
לשאלת חברי הוועדה, חזרו במשרד הבריאות על עמדתם כי רובם הגדול של התרופות היקרות הנוגעות להצעת החוק, הן בתחום האונקולוגיה.
ח"כ אימאן ח'טיב יאסין: "אני מסתכלת על הצעת החוק הזו כהצלת חיים, לצערי הרב מה שקורה במדיניות הכללית עד עכשיו, הוא שלא לוקחים אחריות על חיי האדם. לכו תראו כמה זה עולה בעלויות שמסביב בלי התרופות, וגם לא מצילים חיים בסוף, אז למה לא לתת את האפשרות להציל חיים? אם זה חשוב לממשלה, היא יכולה למצוא את הכסף".
חגית יגודה, המתמודדת עם מחלת הסרטן אמרה כי "אני נציגת חולי הסרטן שמשתמשים בקנאביס רפואי, אנחנו 12 אלף חולי סרטן עם קנאביס ברישיון ומרשם, אנחנו משלמים סכומים מטורפים, אנחנו מקבלים מרשם מרופא לטיפול ואף אחד לא מתייחס אלינו, אנחנו כורעים תחת הנטל. אני משלמת אלפי שקלים בחודש, זה מענה לתרופות החזקות, כל הזמן מצטרפים עוד ועוד אנשים ואנחנו כורעים תחת הנטל. לא מדברים אתנו על ההנחות בכסף, אלא רק על הבירוקרטיה".
במשרד הבריאות הסבירו כי הקנאביס לא נחשב ל"תכשיר", לשון החוק המוצע, ולכן הוא לא נכלל בתוכו, על כך מחו חגית ומספר מוזמנים נוספים וביקשו לעזוב את הדיון. לאור כך שחברי הוועדה הסבירו להם כי הדברים ידונו וישקלו במסגרת הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית, נותרו המוזמנים בדיון.