1 צפייה בגלריה
נדל"ן
נדל"ן
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בפתח תקווה גזר לאחרונה תשעה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס של 15 אלף שקל על בעלים של שתי חברות בנייה שהורשע בהעלמת מס של כ-1.5 מיליון שקל באמצעות חשבוניות פיקטיביות. השופט עודד מורנו התחשב בכך שהנאשם עבר הליך טיפולי משמעותי ודחה את דרישת המדינה למאסר בפועל.
בנובמבר 2019 הגישה רשות המסים כתב אישום נגד החברות "פ.ל. אלפא חברה לבנייה" ו"קומפורט בנין והשקעות 2011" ונגד הבעלים שלהן בטענה להעלמת מס נרחבת. נטען שב-2012-2011 הוצאו מטעם "אלפא" חשבוניות כוזבות בסכום של כ-8.6 מיליון שקל, ונוכה מהן מס תשומות של כ-1.2 מיליון שקל במע"מ. באותה תקופה, בוצעו מעשים דומים גם בחברת "קומפורט", שם נוכה מס של כ-265 אלף שקל על עסקאות פיקטיביות בגובה כ-1.9 מיליון שקל.
לאחר הגשת כתב האישום הגיעה רשות המסים להסדר טיעון עם הסניגורים, עו"ד ניר ישראל ועו"ד סימון חדד. במסגרת ההסדר, הנאשם והחברות הודו והורשעו ב-23 עבירות של ניכוי מס תשומות ללא מסמך במטרה להתחמק מתשלום מס וברישום כוזב בפנקסים. הוסכם שהרשות תדרוש 14 חודשי מאסר בפועל, קנסות ומאסר על תנאי, ואילו ההגנה תטען באופן חופשי.
הסנגורים הפנו לתסקיר שירות מבחן חיובי שהוגש בעניינו של הנאשם, שבמסגרתו הומלץ על עונש של עבודות שירות. הם ציינו כי הנאשם השתלב בקבוצה טיפולית של עברייני מרמה וזכה לתשבחות על שיתוף פעולה, מעורבות ומוטיבציה גבוהה, וביקשו להתחשב בשיקום שעבר.
מטעם רשות המסים הדגיש עו"ד כרמל קדור שהנאשם לא שילם את המס עד היום וטען שבעבירות מס אין התחשבות בשיקולי שיקום. לפיכך הוא התעקש על מאסר בפועל וקנס בגובה 10-5% מסכום המס שהועלם.
השופט עודד מורנו ציין כי מתחם העונש הראוי בתיק הזה נע בין 12 לבין 30 חודשי מאסר בפועל. עם זאת, הוא קיבל את עמדת ההגנה וקבע כי שיקולי השיקום מצדיקים לסטות מהמתחם לטובת הנאשם.
בהקשר הזה צוין כי בניגוד לעמדת רשות המסים, אין הוראה בחוק שמונעת התחשבות בשיקולי שיקום בעבירות מס או צווארון לבן, ובפועל, בפסיקת בית המשפט העליון ניכרת חריגה ממתחמי ענישה לטובתם של נאשמים גם בתיקים כאלה.
השופט הפנה לדו"ח ועדת דורנר מ-2015 שהמליץ להפחית את שיעורי הכליאה ולצמצם את השימוש במאסרים במקרים שבהם אפשר להפנות נאשמים לאפיקי שיקום.
במקרה הנוכחי, ציין, הוגשו שלושה תסקירים חיוביים של שירות המבחן שמהם עלה כי הנאשם הורתע מההליך הפלילי, עבר הליך טיפול משמעותי והשתקם. כמו כן, יש מקום גם להתחשב בשנים הרבות שחלפו מאז ביצוע העבירות.
לפיכך השופט גזר על הנאשם תשעה חודשי עבודות שירות, קנס נמוך של 15 אלף שקל, שני מאסרים על תנאי של שלושה ושישה חודשים וצו מבחן לשנה. על החברות, שכבר לא פעילות, הוטל קנס סמלי של 200 שקל בלבד.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ רשות המיסים: עו"ד כרמל קדור • ב"כ הנאשם: עו"ד ניר ישראל, עו"ד סימון חדד • ynet הוא שותף באתר פסקדין