ברקע השביתה הכללית במגזר הערבי שהתקיימה היום (שלישי), חברת קווים הוציאה מסר לנהגי האוטובוס הערבים: "אנו מעריכים ומוכירים את הנהגים הערבים שהצליחו להגיע היום לעבודה וראו לנגד עיניהם את ציבור הנוסעים. כמו כן נבקש לחזק גם את אלה מכם שניסו ולא הצליחו להגיע ביום טעון זה". במילים אלה פנה מנכ"ל החברה, אריק סיני, לנהגי התחבורה הציבורית בחברת קווים שמחציתם נמנים על החברה הערבית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד הוסיף המנכ"ל כי "בימים אלו המטלטלים את החברה הישראלית, אנו חווים פגיעה במרקם החיים המשותפים בין עדות, מגזרים ודתות. חברת קווים הינה חברה הדוגלת במשפחתיות, ערבות הדדית ודו קיום ומאמינה שדווקא בימים אלה יש לשמור ולטפח ערכים אלה". סיני הדגיש לעובדיו כי יום ההעדרות יוכר כ"אי-התייצבות באישור" על מנת שמענק אי-העדרות, המובטח לעובדים מכח ההסכם הקיבוצי, לא ייפגע.
3 צפייה בגלריה
קו מספר 59 במסלול אור יהודה- תל אביב שבו נסעה החולה שנדבקה בקורונה
קו מספר 59 במסלול אור יהודה- תל אביב שבו נסעה החולה שנדבקה בקורונה
אוטובוס של חברת קווים
(צילום: עמית הובר)
ההודעה של מנכ"ל החברה מגיעה לאחר שברקע השביתה, החלו ויכוחים רבים בין עובדים לבין מנהלים, אשר בחלקם הסתיימו בהודעות פיטורים בוואטס-אפ, בניגוד לחוק.
3 צפייה בגלריה
המכתב ששלח מנכ"ל חברת קווים לעובדי החברה
המכתב ששלח מנכ"ל חברת קווים לעובדי החברה
המכתב ששלח מנכ"ל חברת קווים לעובדי החברה
חברת קווים גם הייתה בין החברות היחידות שהעניקו מידע מקדים לציבור היום. החברה נערכה מבעוד מועד להשבתה ולהשלכותיה על התחבורה הציבורית, ופרסמה מראש באתר האינטרנט שלה את הקווים שהשירות בהם יפגע.
לעומת זאת, משרד התחבורה הודיע רק בשעות הבוקר על השיבושים הצפויים בתחבורה הציבורית, לאחר שנהגים ערבים המהווים חלק ניכר מנהגי התחבורה הציבורית אכן לא התייצבו. בחברות השונות מדגישים כי מרבית העובדים כן התייצבו לעבודה חרף השביתה, אולם קריאתו של מנכ"ל חברת קווים נועדה לאפשר את חזרתם של העובדים הערבים לאחר השביתה כדי לעבוד יחד - ערבים ויהודים בשירות התחבורה הציבורית.
בתוך כך, במהלך היום, ביהודה ושומרון כינו את השביתה כהזדהות עם "האויב בעזה", ופנו לשרת התחבורה מירי רגב כדי שתגייס נהגים חדשים למקרים דומים. "השרה רגב קיבלה את הרעיון ואמרה שתשקול אותו בחיוב ותעלה זאת לדרגי המקצוע", הודיע ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ. "זהו כיוון נכון שמפחית את התלות שלנו באלה שמזדהים עם האויב, ויאפשר לתושבים שגרה של תחבורה ציבורית ככל הניתן".
איגוד ועדי התחבורה בארגון כוח לעובדים אמר כי "הודעת השביתה של ועדת המעקב, הפכה לדאבוננו לכלי בידי מעסיקים וארגונים לאיום על עובדים ונסיונות לכפות שינויים שיפגעו בזכות לשבות באשר היא. אמירות חסרות אחריות כאלה מלבות את האש, פוגמות במרקם החיים המשותף ופוגעת במקור פרנסתם של עובדים החרדים היום להגיע למקום עבודתם מחשש לחייהם. כוח לעובדים ימשיך לעמוד לצד כל הנהגים המאוגדים אצלו וקורא לכל הגורמים הרלוונטים לנהוג באחריות ומתוך חשיבה על היום שאחרי".

האוטובוסים והנהגים על הכוונת

ההתפרעויות ברחבי הארץ, בעיקר בערים המעורבות אך לא רק בהן, הובילו לנזקים כבדים לעשרות אוטובוסים שמשמשים את שירותי התחבורה הציבורית. מלבד זאת, גם נהגי אוטובוסים יהודים וערבים הותקפו בימים האחרונים באבנים ובמכות.
הנזקים במסגרת מבצע "שומר חומות" לא פסחו גם על כלי התחבורה הציבורית

על-פי נתוני משרד התחבורה, מאז תחילת האירועים נפגעו יותר מ-160 אוטובוסים כתוצאה מוונדליזם והתפרעויות ברחבי הארץ. בחברת אגד, לדוגמה, דיווחו על הצתת שלושה אוטובוסים בחניון בשפרעם. בחברה ציינו כי אירועים רבים נרשמו באזור הפזורה הבדואית, באר שבע, ערד, דימונה ובכביש 40 בדרום.
בחברת נתיבי ישראל שאחראית על 98% מהכבישים הבינעירוניים, הודיעו היום שהנזקים לתשתיות בעקבות המצב הבטחוני וההתפרעויות הגיע לכ-21 מיליוני שקלים, כאשר 20 מתוכם בעקבות מעשי השחתה.
3 צפייה בגלריה
אוטובוסים הוצתו במהלך הפרות סדר בשפרעם
אוטובוסים הוצתו במהלך הפרות סדר בשפרעם
אוטובוסים של אגד שהוצתו במהלך הפרות סדר בשפרעם בסוף השבוע
בחברה מציינים כי הושחתו רמזורים בעשרות צמתים, בניהם: בכביש 65, אום אל פחם, כפר קרע, מי עמי, וכבישים נוספים בראש העין, טייבה צפון, ג'לג'וליה ועוד. עוד מסרו כי "נוסף ל-254 אירועי הוונדליזם טופלו חמש זירות נפילת טילים על תשתיות הכבישים, בדרום הארץ (כביש 40 צומת גורל, כביש 34 באזור יכיני, כביש 234 באזור נתיבות) ובמרכזה (כביש 41 באזור לוד, כביש 4 באזור אשדוד)". המהנדס מעדא גדבאן מחברת נתיבי ישראל אמר כי "הנזקים אדירים ופוגעים באופן משמעותי בבטיחות משתמשי הדרך - נזקים אשר לא ניתן לתקנם עד תום הפרעות. אנו מקווים שמחר המצב יאפשר להתחיל בעבודות התיקון".