תזכורת: מכוני הכושר נפתחים
(צילום: עמית הובר, משי בן עמי)
הקורונה לא מצילה מקנסות יציאה וגביית יתר בעולם מועדוני הכושר: אם רציתם לבטל את ההתקשרות עם חדר הכושר אליו אתם מנויים, כנראה שתצטרכו לשלם על זה, גם אם אתם חוששים מהידבקות ואפילו אם אתם גרים עם הורים מבוגרים וחוששים להדביק אותם. לפעמים יתחשבו בכם, אם תבקשו יפה, או תצעקו. אם יש לכם מחלות רקע, תיאלצו לעמוד על שלכם ולהוכיח למועדונים שאתם חולים. אולי תקבלו החזר כספי ולא תשלמו קנס יציאה, בתנאי ששירות הלקוחות חזר לעבוד כסדרו. במועדונים טוענים שהם במצב קשה, אך האם בימים בריאים יותר תחזרו להתאמן במועדון שהתיש אתכם ככה? לא בטוח.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לקוחות שמבקשים להתנתק בימים אלה או שביקשו להתנתק בשיא משבר הקורונה, מוצאים עצמם נלחמים נגד שלוש צורות גבייה: קנס יציאה (למי שנמצא במסלול "בהתחייבות" - כלומר משלם מחיר חודשי נמוך יחסית תמורת התחייבות לשלם קנס ביציאה בטרם עת מהחוזה) וחודש התראה – את שניהם החוק מאפשר לגבות (אם כי הוא לא צפה את הקורונה) וכן קבלת החזר כספי על גבייה בימים בהם המועדון היה סגור.
5 צפייה בגלריה
הולמס פלייס מועדון כושר
הולמס פלייס מועדון כושר
מועדון כושר של הולמס פלייס. הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית
(צילום: שי כהן)

הטבה של חודש התראה שלקוחות מתנתקים לא מעוניינים בו

ברוב המועדונים לא מוותרים על קנס יציאה (אם כי יש מעטים שלא גובים קנס כזה בכלל כמו רשתות פרופיט או וייב) וגם לא על גביית תשלום על חודש התראה למי שמבקש לבטל מנוי. הם מפצירים בלקוחות להתאמן עוד חודש לפני הפרידה מהמועדון, למרות שהלקוחות חוששים או לא יכולים להרשות לעצמם להסתכן באימון בחדר מלא אנשים, בשל מחלות רקע.
לקוחות שביקשו להתנתק בזמן בו המועדון כלל לא פעל – בכל זאת ישלמו על "חודש התראה", כשבחלק מהמועדונים כמו ספייס, סטודיו סי ופרופיט, הולכים קלות לקראת הלקוחות וסופרים את מועד בקשת הניתוק מ-15 במרץ, גם אם הבקשה נעשתה במאי.
יש כאמור רשתות שהמשיכו לגבות את התשלום החודשי גם בחודשי הקורונה. ברשת סוויפט למשל, גבו גבייה מלאה בחודשי הסגירה. מהרשת נמסר, כי הלקוחות יקבלו תוספת זמן למינוי ולא החזר כספי. בסטודיו סי סיפקו שיעורים בווידיאו, אך יש לקוחות שלא חושבות שזו תמורה זהה לכסף שלהן, בדומה לשיעורים פרונטליים. ברשת ממשיכים לספק שיעורים אונליין במחיר הזהה למינוי בייסיק ברשת.
נגד הולמס פלייס הוגשה תביעה ייצוגית, בטענה שהרשת גבתה כסף מצרכנים למרות שחדרי הכושר שלה היו סגורים. הרשת מצידה טוענת שפעלה כדין.
כך למשל, לקוחה שביקשה לבטל את המנוי שלה במרץ, נענתה רק ביוני. הלקוחה נתבקשה על-ידי חדר הכושר שלה לשלם על חודש התראה וגם על דמי ביטול, כחוק, למרות שהיא בעלת מחלות רקע ובאוכלוסיית סיכון ואין לה אפשרות להתאמן במועדון בימים אלה ולמרות שלא התאמנה במרץ, אפריל ומאי.

המועצה לצרכנות: אין לחייב לקוחות שביקשו להתנתק בקורונה

לפי המועצה לצרכנות, "במקרה זה, הצגת אישור רפואי האוסר על הצרכן להתאמן בשל סכנת הידבקות ושייכות לקבוצת סיכון מונעת ממכון הכושר להמשיך להתקשר עם הצרכן והחוזה הופך לחוזה בטל".
במועצה טוענים, כי "דרישת תשלום עבור חודש התראה ודמי ביטול במקרה זה מנוגדת להוראות חוק מכוני הכושר ותנאי הביטול שנקבעו בחוזה לא חלים במקרה זה, מכאן כי הצרכנית זכאית להחזר מלא".
לפי חוק מכוני כושר, אסור למכון כושר לקבל לקוח שסובל מבעיות רפואיות העלולות לסכנו בשעת אימון ואף קובע כי הפרת הוראה זו מהווה עבירה פלילית.
לפי המועצה, מי שביטל את המנוי בתקופת הקורונה לא אמור לשלם דמי ביטול וחודש התראה, בלי קשר למצבו הרפואי, כי המועדון פשוט לא פעל. עם זאת, לגבי מי שלא ביקש לבטל בתקופת הקורונה, ובכך הסכים למעשה להקפאת המנוי תמורת הארכת התקופה ללא החזר כספי, המצב שונה. "הצדדים הסכימו להמשך ההתקשרות תוך שינוי אופן מתן השירות בעקבות הוראות משרד הבריאות", מסבירים במועצה. "במקרה זה, תנאי הביטול הקבועים בחוזה חלים (חובת מתן הודעה מוקדמת של 30 יום ודמי ביטול כפי שנקבעו בחוזה ככל שנקבעו)".

לא חוזרים ללקוחות ומעלים מחירים

כך או כך, לא מעט צרכנים חשים מתוסכלים בימים אלו. לקוחות טוענים שברשת ספייס למשל, קשה להשיג את שירות הלקוחות הארצי, גם אחרי פניות במייל ובפייסבוק. גם הגעה לסניף עצמו לא תמיד עוזרת, משום שהעובדים בסניפים לא בהכרח מורגלים לתת שירות ללקוחות מתנתקים.
ברשת מסרו שהגבירו פעילות במוקד הטלפוני ויחזרו לכל הלקוחות ואף יחזירו כספים לאלו מהם שנגבה מהם כסף אחרי שהתנתקו. "המצב היום לא פשוט, יש עומס בשירות, אבל אנחנו חוזרים לכל הלקוחות גם אם זה לוקח זמן. כל הלקוחות יקבלו מה שמגיע להם על התקופה בה היינו סגורים". מסרו ברשת.
5 צפייה בגלריה
לקראת פתיחה מחודשת של חדרי הכושר בארץ
לקראת פתיחה מחודשת של חדרי הכושר בארץ
חדר כושר של ספייס. "עומס בשירות"
(צילום: עידו ארז)
בנוסף, השינוי בתנאי האימון בעקבות דרישות משרד הבריאות, לא הביא רשתות להוריד מחירים, להיפך. הלקוחות של רשת הולמס פלייס למשל, נאלצו לשלם תשלום רגיל על מאי למרות שהבריכות והמקלחות הושבתו במועדוני הפרימיום. ברשת מסרו שהבריכות חזרו לפעול ב-27 במאי ושניתן היה להקפיא את המינוי עד אז.
ברשת לזוז, אף העלו החודש את המחיר למנוי ב-10% מ-99 שקל בחודש ל-109 שקל בחודש, למנויים חדשים וקיימים. בחלק מהמועדונים הקטנים יצרו מנויי פרימיום יקרים, במאות שקלים בחודש, שמאפשרים לקבוע אימון שבוע מראש ולבטל גם שעה לפני האימון. מתאמנים "רגילים" מתקשים כך להיכנס לאימונים.

ספינינג בלי מדריכים ולוח שיעורים מצומצם

ירון סלע, הבעלים של רשת גרייט שייפ המפעילה תשעה סניפים, מסביר מדוע לוח השיעורים של הרשת הצטמק מאוד (לטענת הרשת ב-15%) והמתאמנים משלמים בדיוק אותו דבר: "אכן, בחלק מהשיעורים ירדנו מ-8 ל-6-5 שיעורים עם מדריכים ועוד 15 שיעורים בלי מדריכים, עם הדרכת וידיאו במקומם. נכון שבפברואר היו יותר שיעורים מאשר כעת, אבל לפני שנה בפברואר היו לי 20% פחות מהשיעורים בפברואר השנה. כי גדל מספר הלקוחות. הייתי פותח יותר שיעורים בשמחה - אם היה ביקוש".
למה הורדתם את מספר השיעורים?
"הורדנו שיעורים עם דופק גבוה ועצימות גבוהה. למשל בקיקבוקסינג - כשאתה מתנשף חזק - סיכויי ההדבקה יותר גבוהים. אז עברנו לשיעורים בדופק יותר נמוך ואנחנו עובדים על טכניקה. גם בשיעור זומבה יש דופק גבוה. בספינינג הדופק מאוד גבוה ואנשים גם יושבים האחד על השני. לכן עברנו להדרכה לא פרונטלית בווידיאו".
ירון סלע, הבעלים של רשת גרייט שייפ: "כל התעשייה מוכנה לחזור למצב שיש בו את כל השיעורים, אבל אנחנו מכניסים חצי מהאנשים ולא יכולים להשתמש בכל הציוד שלנו, איך אנחנו יכולים להכניס עוד שיעורים?"
באנגלית.
"כן, אבל גם השיעורים עם המדריכים מתקיימים באנגלית. זה הז'רגון".
זה יותר זול להתאמן מול מסך?
"לא אנחנו משלמים תמלוגים למדריכים בחו"ל שמעבירים את זה".
למה גובים דמי ניתוק ממי שיש לו מחלות רקע או נסיבות כאלה?
"אנחנו גובים דמי ניתוק לפי החוק, כשהחוק לא פסק שמי שיש לו בעיה רפואית יקבל הקלות. יש מקרים שאנחנו מוותרים כי אנחנו בני אדם. אדם פוטר מעבודתו ופשט רגל - מה תעשי?".
5 צפייה בגלריה
אימון בגרייט שייפ לפני תקופת הקורונה. "הורדנו שיעורים עם דופק גבוה"
אימון בגרייט שייפ לפני תקופת הקורונה. "הורדנו שיעורים עם דופק גבוה"
אימון בגרייט שייפ לפני תקופת הקורונה. "הורדנו שיעורים עם דופק גבוה"
(צילום: אריאלה קרצו)

מספר הביקורים ירד ב-50%, 4% מהמועדונים נסגרו

לטענתו, הרשת השקיעה 4,000 שקל פר סניף, בהתקנת מכשיר שמודד חום בכניסה. "אנחנו לא סומכים על זה שאנחנו יושבים בתוך קניונים", הוא מסביר. "אנחנו שומרים על הלקוחות שלנו בצמר גפן ומספר הביקורים ירד ב-50%, חלקם ביטלו וחלקם הקפיאו. עבור התו הסגול, אנחנו מוציאים 1,200 שקל יותר ביום לסניף לעומת התקופה שלפני הקורונה".
בנוסף הוא מסביר, כי הם היו צריכים לאסוף חזרה את צוות המדריכים שמסוף אפריל החלו לקחת לקוחות לפארקים ולהרוויח כסף בלי לחכות להם. "בנוסף, אתה פותח ואין מקלחות. ולגיל השלישי מומלץ לא להגיע, כשאצלי 30% מהלקוחות הם הגיל השלישי. גם בני 20 ביקשו להקפיא מנוי. לקוחות אומרים לנו: 'אני גרה אצל ההורים. אני לא מפחדת אבל אני לא רוצה להדביק אותם' ואתה מבין אותם. יש ירידה של 50% במספר הביקורים בסניפים.
"כל התעשייה מוכנה לחזור למצב שיש בו את כל השיעורים, אבל אנחנו מכניסים חצי מהאנשים. חדר כושר גדול של 600 מ"ר – יכול להכיל היום 60 אנשים בלבד. אנחנו לא יכולים להשתמש בכל הציוד שלנו, איך אנחנו יכולים להכניס עוד שיעורים? 3.9% מהמועדונים נסגרו. כלומר, אין כסף לפתוח כ-130 סניפים. כדי לפתוח מועדון צריך 6-5 מיליון שקל. כשהמועדונים ייסגרו לא יהיה מי שיפתח אותם מחדש. יישארו רק הרשתות הגדולות ואז הן יעשו מה שהן רוצות".

"קרסנו בגלל חובות לבנקים"

ואכן, בענף מדברים על תחושת קריסה לנוכח הפתיחה המאוחרת, חשש המתאמנים, ביטולי המתאמנים והמגבלות הקשות שהוטלו על המועדונים. רשתות כמו סווטשופ, אנאנדה ת"א ודה רוק בגן יבנה – סגרו את דלתותיהן או סגרו חלקית. דליה מנטבר סגרה את הסטודיו שלה ואמרה ל-ynet שהיא מממשיכה ללמד פילאטיס בבית. "רק מי שהביא כסף מהבית שרד", כך לטענתה.
הבעלים של מכון הכושר פיור וסטודיו פיור, גרי לוי, אמר ל-ynet כי "קרסנו. אנחנו עם הרבה חובות לבנקים לא יכולים לבצע פעולות בנקאיות כי המצב לא מאפשר. אנחנו מקווים שיקנה אותנו גוף אחר".
מה לגבי החזר כספי ללקוחות?
"מי ששילם על חודש מרץ - אנחנו לא מחזירים לו כסף, כי אין לנו מאיפה להחזיר. מאפריל והלאה הקפאנו גבייה. מנוי חודשי עלה אצלנו 160 שקל למנוי בוקר, 220 שקל למנוי חודשי מלא במכון הכושר ובסטודיו: 300-240 שקל בחודש".
5 צפייה בגלריה
כתבת וידיאו מאמנות סלבס בתקופת הקורונה
כתבת וידיאו מאמנות סלבס בתקופת הקורונה
אירה דולפין. "מנויים רבים ביטלו"
(צילום: אמיר מאירי)
אירה דולפין סגרה את ה"פינק רום" שלה בדיזנגוף: "מנויים רבים ביטלו אז סגרנו. גם המגבלות הן מאוד קשות. לא השתלם לי להכניס לשיעור חמש בנות במקום תשע"
גם אירה דולפין סגרה את ה"פינק רום" שלה בדיזנגוף, ת"א. "היו מנויים רבים שביטלו אז סגרנו", היא מספרת. "הוא היה רווחי, יש בו 150 לקוחות פעילים, היו בו שבע מאמנות, מנהלת, איש פרסום, מנקות. המגבלות הן מאוד קשות: לא השתלם לי להכניס לשיעור חמש בנות במקום תשע. אני ממשיכה לעבוד בפינק רום ברמת אביב, זה סטודיו גדול יותר, של 180 מ"ר, לא כל הלקוחות חזרו, חלק נשארו בזום, חלק חזרו וביטלו. יש לי המון לקוחות מוקפאים".
כמה לקוחות הפסדת?
"100 איש. ישבתי והחזרתי להם כסף באשראי אחד אחד. חלק מהלקוחות של דיזנגוף נוסעות לרמת אביב. חלק אומרות: 'לא זזות מפה, לא מוכנות שתסגרי' ובסטודיו המחירים מאוד גבוהים: 650-400 שקל בחודש. שיעור בזום עולה 199 שקל לעשרה שיעורים.
"תחום הכושר הרי בקריסה כללית, כל ת"א מלאה במקומות שנסגרו. יש בתחום הרבה מנויים רדומים: כאלה שמשלמים ולא מגיעים. ברגע שם הם הקפיאו את המנוי או התנתקו: זה הביא לקריסה, אבל אני לא מתייאשת. אני הולכת לפתוח סטודיו חדש בגודל של 380 מ"ר בפרוג 9 במקום סניף סווטשופ, במתכונת חדשה. זה יהיה מתחם גדול עם תזונה וקוסמטיקה, שיותר ישתלם לי מהסניף בדיזנגוף".

תגובות

מהולמס פלייס נמסר בתגובה: "מדיניות הביטולים בקבוצת הולמס פלייס הינה בהתאם לדין. ככל שיש מקרה חריג שמגובה בהמלצות רפואיות כמובן שאנו נפעיל שיקול דעת. יש לציין כי קבוצת הולמס פלייס, מתוך רצון לאפשר למנוייה לחזור ולהתאמן כשהם מרגישים בטוחים, אפשרה הקפאה ללא עלות במהלך תקופת הקורונה ועד סוף יוני".
מרשת גרייט שייפ נמסר בתגובה: "מתאמנים שביקשו להקפיא את המנוי עד וכולל 1.6 - בוצע לכולם בחינם. מאז המדיניות המשיכה להקפאות חינם עד 14.6 - תאריך שבו אנו מצפים להמשך הקלות מן הממשלה. מתאמנים עם רקע רפואי - המשך הקפאות חינם.
"במקביל, הרשת סיפקה וממשיכה לספק מגוון רחב של שירותי און ליין חינם לקהל הלקוחות - החל משעורי אירובי, עיצוב, מתיחות וכו' - החל מ-14.6 אנו מרחיבים את המגוון על פי בקשת הלקוחות המוקפאים - לשיעורים של כושר, ושירותי ייעוץ תזונה.
"לגבי בקשות ביטול - לאלו אשר לא רצו להקפיא בחינם, וביקשו לבטל את המנוי - כל מנוי לפי מסלול הצטרפותו - ובכל מקרה על פי החוק.
"לגבי חיובים בתקופה בו היינו סגורים על פי הנחיות משרדי הממשלה: יש להפריד בין עסקאות תשלומים, לבין תשלומים בהוראת קבע. עסקאות תשלומים היום אוטומטיות והמשיכו לרדת - המנויים קיבלו זיכוי והוספת זמן מנוי בחינם בגינם ו/או זיכוי כספי. עסקאות בהוראת קבע - הן לא אוטומטיות - ולא חייבו את הלקוחות".
מפרופיט נמסר: "אצלנו אין דמי ביטול בשום מסלול. חודש התראה במסלול שנתי בהחלט קיים ומשקף את המחיר המוזל של מסלול שנתי על פני מסלול חודשי. במקביל אשרנו לכל לקוח שביקש את ניצול חודש ההתראה לאחר הפתיחה המחודשת.
"כל הלקוחות זוכו על תקופת הסגירה באמצעות החזר כספי מלא על חודש אחד (אפריל) + תוספת ימי מנוי בעבור החלק היחסי של חודש מרץ מהסגירה ב-15.3 ועד סוף החודש + 9 ימי הקפאה בחודש מאי עד הפתיחה ב-10.5.
"כל מי שביקש להתנתק במהלך תקופת הקורונה ההתייחסות הייתה כאילו הבקשה ניתנה בתחילת הסגירה, ה-15.3, ואכן נגבה חודש התראה אותו הלקוחות הוזמנו לנצל לאחר הפתיחה המחודשת מ-10.5. לקוחות שבקשו להאריך את ההקפאה בגין חשש גם לאחר שחזרנו לפעילות קבלו הארכה ללא תשלום בהתאם לנסיבות".
מוייב נמסר בתגובה: "אצלנו אין דמי ניתוק, יש התראה של חודש קלנדרי שלם מראש (כמו שמצויין בתקנון), בו המתאמנים משלמים עוד תשלום אחד של 99 שקל ואף יכולים להתאמן במהלכו, לבחירתם. המועדון עומד בתנאי משרד הבריאות המחמירים וההגנות הנדרשות, ובכל מקרה אנו מתחשבים בלקוחות שהם בדרגת סיכון (לקוחות מבוגרים) להקפאה במידה ומבקשים.
"חייבנו באופן אוטומטי על מרץ חלק מהלקוחות, הלקוחות קיבלו את חודש מאי בחזרה ללא תשלום, וברגע שיבטלו יקבלו קיזוז של תשלום חודש ההתראה. זאת אומרת לקוח שמבטל מנוי בהמשך יקבל קיזוז של 15 יום מהמחיר של חודש התראה (99-15 יום), קרוב ל-50% הנחה".
מלזוז נמסר בתגובה: "לקוחות רגילים שאין להם מחלות רקע ולא שייכים לקבוצת סיכון מבטלים רגיל לפי התקנון, בהתראה של חודש קלנדרי מראש.
"לקוחות ששייכים לקבוצת סיכון ויש להם אפשרות להציג מסמך רשמי המעיד על כך, מאושרת להם הקפאה ללא תשלום. לפי התקנון אין הקפאות, עשינו החרגה בעניין בגלל מגפת הקורונה וכעת ניתן להקפיא לחודש. במידה ולא יהיו הקלות בהנחיות נאריך הקפאה. לקוחות ששייכים לקבוצות סיכון שרוצים לבטל, מבטלים ללא התראה ואין דמי ביטול.
"המחיר אכן התעדכן מ-99 שקל בחודש ועומד על 109 שקל בחודש החל מיוני".
מספייס נמסר בתגובה: "כיום מנויים בשנה השנייה לתקופת המנוי כלל לא נדרשים לשלם דמי ביטול. מנויים בשנתם הראשונה נדרשים לשלם דמי ביטול בגובה של 150 שקל וחודש התראה מראש. מדובר בדמי ביטול נמוכים מהרף המינימלי הקבוע בחוק. כמו כן, באפשרות המנויים לנצל את חודש ההתראה מראש לאימונים בפועל.
"מנויים שביקשו לבטל בתקופת הקורונה זכו לממש את חודש ההטבה בהתאם לרצונם מיד עם פתיחת שערי הרשת בחודש מאי. בכל הקשור לביטול מפאת מחלה הרי שכיום ועם תיקון החוק הרשת מחויבת לבטל לכל מנוי ואפילו לא נדרשת לסיבת הביטול, די ברצונו לבטל, וכל בקשות הביטול מבוטלות בהתאם למנגנון הקבוע לעיל.
"כמו כן סיפקה הרשת מגוון שיעורי סטודיו במהלך ימי הסגירה ללא עלות בדפי הפייסבוק של המועדונים ולאחר הפתיחה העמידה לרשות הלקוחות ערוץ יוטיוב חינמי עם מגוון שיעורים רחב לשמירה על כושר גם בבית".
מסטודיו סי נמסר בתגובה: "מתאמנות עם רקע רפואי - אנחנו כמובן מאשרים הקפאה ללא תשלום. לכל שאר המנויות נתנו אפשרות להקפאת המנוי עד ל-1 ביוני. לאחר מכן ניתן לעבור לאון ליין ולקבל מגוון שעורים מלאים כל יום. במידה ומחליטות בכל זאת לבטל - משלמות דמי ביטול רגילים עפ"י החוק.
"כרגע ההקפאה לא מוגבלת, אנחנו נותנים חלופה מצוינת באונליין לכל מי שחושש. מי שבכל מקרה מחליטה לבטל תשלם את דמי הביטול שמשתנים בהתאם לאורך המנוי, יש חוק בעניין ואנחנו פועלים על פיו".
מסוויפט נמסר בתגובה: "המנויים אצלנו הם ללא התחייבות, ניתן לבטל מנוי בכל עת ללא קנס יציאה, החזר דמי ניתוק או כל שם אחר שמשמעותו בעצם הענשת הלקוח על רצונו לעזוב. עם זאת, אנו נצמדים לחוק באשר לדרישה של 30 ימי התראה עד לסיום/ביטול המנוי, וכמובן שבימים אלו המנוי פעיל לכל דבר ועניין. עם זאת גם דרישה זו מתבטלת במקרים רפואיים שאז אנו באים לקראת הלקוחות יותר, מטבע הדברים.
"יתכנו הקלות או שינויים נוספים לטובת הלקוח במקרים מיוחדים או חריגים, לשיקול מנהלי הסניפים. מצב רפואי שאינו מאפשר אימון מזכה בביטול מנוי ללא חודש התראה. הרי לא מדובר ברצון של אדם לבטל, אלא חוסר יכולת. לכן חודש ההתראה שבו ניתן להמשיך להתאמן הוא חסר משמעות. בעינינו שירות הוא בסיס המודל העסקי של הרשת".
פורסם לראשונה: 10:27, 12.06.20