צפו: שר האוצר מכריז על התוכנית הכלכלית החדשה
(צילום: לע"מ)

המשק נכנס ערב החג לסגר השני לנוכח העלייה המדאיגה במצב התחלואה מקורונה. בסגר הראשון נגרם נזק כבד למשק, והממשלה התעכבה מאוד בתוכניות הסיוע לעסקים ולעובדים שהוצאו לחופשות ללא תשלום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, היום (שני) תובא לאישור הממשלה התוכנית הכלכלית לסגר השני לאחר שכבר החל, אך באוצר מקווים שהיא תצליח למנוע הפעם קריסת עסקים, הוצאה לחל"ת ופיטורי מאות אלפי עובדים. נעשה מעט סדר בסעיפי התוכנית החדשה.
2 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי בתל אביב
קניון עזריאלי בתל אביב
קניון עזריאלי בתל אביב בסגר הקודם
(צילום: שאול גולן)
מהו הסעיף העיקרי בתוכנית? בניגוד לסגר הראשון, כשלא נעשתה שום פעולה כדי למנוע את הוצאתם של יותר ממיליון עובדים לחל"ת, הפעם עומד במרכז התוכנית תמריץ מיוחד שנועד למנוע מהחברות, בתי העסק והחנויות מלהוציא את עובדיהם שוב לחופשות מאולצות שחלקם עלולים גם שלא לחזור מהן בשל סגירת העסק או הפחתת פעילותו בסיום הסגר.
ביוזמת שר האוצר ישראל כץ גובשה נוסחה ולפיה יקבלו מעסיקים 5,000 שקל על כל עובד שלא יוצא לחופשה, בעסקים שבהם הייתה ירידה בהכנסות לעומת ספטמבר ואוקטובר אשתקד. עסקים שנפגעו יקבלו תמריץ גבוה יותר אם ניזוקו יותר אבל השאירו רבים מעובדיהם במקום העבודה.
מהי הנוסחה? עסקים שייפגעו בסגר הזה לעומת ספטמבר ואוקטובר אשתקד ב-40-25% יקבלו מענק על כל עובד שלא הוצא לחופשה מעל ל-80% מהעובדים: אם יש בעסק 100 עובדים, המעסיק יקבל פיצוי של 5,000 שקל על כל עובד שיישאר מהעובד ה-81 ומעלה. אם הפגיעה היא 60-40%, המעסיק יקבל פיצוי מעבר ל-70% מעובדיו.
המשמעות: 5,000 שקל על כל עובד מ-71 מ-100 עובדים שנשארו. בפגיעה של 60%-80% יקבל המעסיק 5,000 שקל על כל עובד מהעובד ה-56 מ-100 (מעל 55% מהעובדים). בפגיעה של 80% מהעסק ומעלה יקבל המעסיק את המענק על עובדים שהושארו מהעובד ה-41 מ-100 (מעל ל-40% מהעובדים). אם העסק נפגע יותר, כך יקבל יותר פיצוי על עובדים מעטים יותר שהשאיר אף שהכנסותיו נפגעו.
התוכנית תהיה תקפה רק בסגר? לא. התוכנית תהיה תקפה לחודשיים, ספטמבר ואוקטובר לפחות, עם אפשרות הארכה לנובמבר ודצמבר אם הסגר יוארך או שההקלות אחריו יהיו הדרגתיות מאוד.
ומה עומד עוד במרכז התוכנית החדשה? עיקרי התוכנית הם אפשרות לדחות את תשלומי המסים, לתת פטור מלא מתשלומי ארנונה למי שייפגעו גם במידה מצומצמת יחסית בהכנסותיהם, וביטול לחלוטין לאורך זמן של הסעיף המחייב את הפחתת דמי האבטלה.
מה יהיו ההקלות במיסים? רשות המיסים תאפשר לכל עצמאי שיפנה אליה לפרוס את תשלומי כל המסים בכמה חודשים. החוב יישא ריבית רגילה של 4% ויחויב בהצמדה למדד, שהוא אפסי לאחרונה, אך יאפשר נזילות בתקופה הקשה. בעלי עסקים המקבלים בימים כתיקונם את החזרי מע"מ אחת לחודשיים יוכלו לקבלו יום יומיים לאחר הגשת בקשה.
גם פגיעה מועטה בעסק תאפשר זכאות לפיצוי. למה הכוונה? אם בתוכנית הראשונה רק עסקים שהמחזור שלהם נפגע ביותר מ-40% היו זכאים לפיצוי, כעת תינתן זכאות לפיצוי לאלפי עסקים נוספים שחוו ירידה של 25% ומעלה. ההשוואה תיעשה בין ספטמבר ואוקטובר 2020 לתקופה המקבילה ב-2019.
בסגר הראשון ניתן לעסקים פטור מארנונה לשלושה חודשים. הוא יימשך? הנוסחה תשתנה. פטור מוחלט מתשלום מיסי הארנונה עד סוף 2020 יינתן לכל עסק שיציג ירידה של 25% ומעלה בהכנסות במקום 60% ומעלה, חיסכון של אלפי שקלים לעסק.
מהן ההטבות במסגרת המענקים שכבר קיימים? תשולם מקדמה מיידית לעסקים הצפויים להיפגע מהסגר על חשבון מענק ספטמבר-אוקטובר בשיעור של 50% ממענק ההוצאות הקבועות הצפויות, כבר בראשית אוקטובר. קרן ההלוואות לעסקים תוגדל בעוד 18 מיליארד שקל ותנאי ההלוואות ישופרו. תהיה נכונות לתת הלוואות גם בענפים בהם שיעורי הסיכון גבוהים כמו התיירות, הבידור וההסעדה.
יש ענפים שייפגעו במיוחד. הם לא יקבלו פיצוי אפילו על השארת עובדים במקום העבודה? בענפים שיושבתו לחלוטין כמו התיירות, המלונות והצימרים, הבידור והאמנות, חלק גדול מהמסעדות, בתי הקפה והפאבים, מכוני הכושר וענפים נוספים, יוצאו כנראה כל העובדים לחופשות או יפוטרו. לכן אי אפשר יהיה לפצותם בתוכנית לשימור העובדים, אבל הם ימשיכו לקבל את הפיצוי הדו חודשי על ההפסד בהכנסותיהם.
התוכנית מביאה בחשבון את החזרת המשק לעבודה מלאה יותר? הממשלה תלווה 100 אלף עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת בהכשרה מקצועית ובהחזרתם לשוק העבודה בתקציב של עד 30 אלף שקל לעובד. למי שיהיה בהכשרה תשולם משכורת, וההכשרה תיעשה בשיתוף עם מקומות עבודה שיתחייבו לקלוט את העובדים בתום הכשרתם.
לאחרונה ירד שיעור האבטלה לפחות מ-10%. זה מחייב בתוכנית רשת הביטחון למשבר הקורונה להפחית את דמי האבטלה מ-70% מהשכר ל-63% מהשכר ערב המשבר. זה יבוצע באוקטובר? שר האוצר, ישראל כץ, החליט לתקן את החוק ולקבוע כי גם אם שיעור האבטלה שמפרסמת הלמ"ס יירד אל מתחת ל-10% לא יפחתו דמי האבטלה למי שתקופת האכשרה שלהם (על פי החוק המקורי) חלפה, כפי שקובע החוק כיום. עם זאת, יישאר הסעיף בחוק ולפיו תשלומי האבטלה ייפסקו חודש לאחר ששיעור האבטלה יפחת מ-7.5%.
ומה עם דוגמה אישית? השר כץ יביא היום לישיבת הממשלה הצעה לקצץ ב-10% את שכר השרים וחברי הכנסת כמקדמה לקיצוצים שהוא מתכנן במגזר הציבורי. "הנבחרים חייבים לתת דוגמה אישית", אמר לממון ול-ynet.