לא נעשה דבר לעידוד התחרות במחירי הדלק בתחנות התדלוק הציבוריות. כך קובע המבקר בדו"ח שפירסם היום (שני), בעקבות בדיקת הפעולות בנושא זה של משרד האנרגיה, רשות התחרות ורשות מקרקעי ישראל מנובמבר 2019 עד פברואר 2020.
משרד המבקר מצא כי "מתוך 715 תחנות תדלוק עירוניות, היו 360 תחנות שמשווקות בנזין אשר אזור התחרות שלהן נמצא ריכוזי", כלומר בעלי המכוניות לא יכולים לבחור כלל בין חברה גדולה לחברה קטנה, כזו שאולי נותנת הנחה נקודתית.
לפי נתוני משרד האנרגיה (לשנת 2016) כ-70% מתחנות התדלוק מכרו בנזין 95 ללא הנחה. הסברה הרווחת היא שמכיוון שיותר מ-70% ממחיר הדלק הוא מס שגובה המדינה, אזי התחרות בתחום לא קיימת מבחינה טכנית. אולם, מבקר המדינה מצא שהיא אפשרית, כאשר החברות הגדולות נתנו הנחה של "5-1 אגורות לליטר בלבד", ומנגד החברות הקטנות "נתנו הנחה, שגודלה היה מ-25-14 אגורות לליטר".
כדי לעודד תחרות, המדינה היתה אמורה לשווק מגרשים להקמת תחנות חדשות, אולם הדבר לא בוצע כלל, ואילו חוק משק הדלק שאמור לעודד את התחרות בתחום נשאר תקוע שנים רבות. לפי אנגלמן, "בחלוף תשע שנים מאז החלטת הממשלה שעניינה הגברת התחרות במשק הדלק, טרם הושלמה הכנת טיוטת תזכיר חוק לתיקון חוק משק הדלק".
המצב גרוע יותר כאשר בודקים את ההיצע הכללי גם שם המצב לא טוב. לפי מבקר המדינה, המפקח על היחידה למשקלות ומידות במשרד הכלכלה קבע שיש לבדוק את דיוק משאבות הדלק בכל תחנות התדלוק פעם בשנה, אולם "על פי נתוני היחידה למשקלות ומידות לסוף 2019, היחידה בדקה רק כ-58% מהמשאבות עד שנה מאז בדיקתן הקודמת". עוד נמצא כי "בשנים 2019-2017 בוצעו 2,764 בדיקות אקראיות של סולר ובנזין בתחנות התדלוק, ונמצאו 64 סטיות מתקני איכות הדלק".
כמו כן "נמצא כי אין הסדרה של נושא הבדיקות למתקני מילוי אוויר והמעקב התקופתי אחר תקינותם. לפיכך, קיים קושי להבטיח כי מילוי האוויר בצמיגים מתאים לדרישות מילוי האוויר של יצרן הרכב". זה לכשעצמו עלול להשפיע לרעה על צריכת הדלק ועל בטיחות כלי הרכב שנעים על הכביש. עוד נמצא שאנשים עם מוגבליות לא זוכים לשירות נאות בתחנות.
תגובת משרד האנרגיה: "המשרד פועל לקידום תחרות והפחתת המחירים במשק הדלק, וקידם במהלך השנים מספר מהלכים משמעותיים, ביניהם, רפורמת הדלקן האוניברסאלי, בחינת האפשרות להסרת הפיקוח על תוספת התשלום עבור שירות מלא בתחנות והרחבת מספר המשאבות בתדלוק עצמי בתחנות התדלוק. בשנים האחרונות אותרו כ-210 אתרים פוטנציאליים להקמת תחנות תדלוק. המידע הועבר לרשות מקרקעי ישראל האחראית על שיווק הקרקעות במדינה".