שופרסל קונה מחצית מפייבוקס ותציע ארנק דיגיטלי על הפלטפורמה שמופעלת על-ידי בנק דיסקונט: פייבוקס תהפוך לחברה עצמאית בבעלות דיסקונט ושופרסל שיחזיקו בבעלות משותפת: 50.1% לדיסקונט ו-49.9% לשופרסל. יחד הן יציעו ארנק דיגיטלי ומוצרים בנקאיים נוספים, בין היתר, הלוואות, מוצרי חיסכון וכלים לתכנון פיננסי. בכוונת החברות ליצור בסופו של דבר בנק דיגיטלי (בנק ללא בנק).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העסקה תתקיים בכפוף לאישור בנק ישראל והרשות לתחרות. שופרסל ודיסקונט טוענים שמדובר בבנק שיתחרה בכל הבנקים, כולל בדיסקונט, ולא בחיזוק הבנק הקיים, על כן העסקה להערכתם תאושר. לטענתם, מדובר בייצור של תחרות מוגברת שהרגולציה תחבק. ברשות לתחרות אמרו ל-ynet כי עדיין לא קיבלו את פרטי העסקה.
3 צפייה בגלריה
פייבוקס ושופרסל
פייבוקס ושופרסל
פייבוקס ושופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
3 צפייה בגלריה
יו"ר ומנכ"ל שופרסל ויו"ר ומנכ"ל קבוצת דיסקונט
יו"ר ומנכ"ל שופרסל ויו"ר ומנכ"ל קבוצת דיסקונט
יו"ר ומנכ"ל שופרסל ויו"ר ומנכ"ל קבוצת דיסקונט בחתימה על ההסכם
(צילום: סיון פרג')
בעקבות המהלך, לקוחות מועדון שופרסל יוכלו להנפיק כרטיסי אשראי וירטואליים חוץ בנקאיים, לקבל זיכויי קשבאק בעת רכישה ברשתות שופרסל ו-Be ולרכוש ולממש תווים דיגיטליים של המותג תו הזהב, דרך אפליקציית פייבוקס. נמסר כי חברת כאל (בבעלות בנק דיסקונט) תספק את הפלטפורמה להנפקה ולתפעול כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים.
החברות מתארות את המיזם גם כפלטפורמה שדומה ל-wolt: הן קוראות ליזמי פינטק שיציעו שירותים על גבי הפלטפורמה (והן ירוויחו מהעמלות).
כרגע פייבוקס לא יכולה לפעול ככרטיס אשראי וירטואלי (הפיכת הטלפון הנייד לכרטיס אשראי) בקרב משתמשי אייפון, שכן האופציה הזאת סגורה כרגע עבור אפל בישראל. כששירות התשלומים אפל פיי יחל לפעול רשמית בישראל, פייבוקס תפעל בה באמצעות אפ- טו-אפ: המשתמשים יתחברו לאפל, אבל הממשק יהיה של פייבוקס. הצרכן ישלם באפל, אבל החזות של דרך התשלום תהיה פייבוקס.
לפי דיווחי החברות, לשופרסל שני מיליון לקוחות מועדון, מה שהופך אותה למועדון הלקוחות הגדול ביותר בתחום הקמעונאות. כל לקוחות המועדון יוכלו להצטרף לשירותי הבנק הדיגיטלי החדש, כולל אלה שלא מחזיקים בכרטיס אשראי שופרסל כרגע. לפייבוקס יש 1.5 מיליון לקוחות שמשתמשים בה, כולל לקוחות של בנקים שאינם דיסקונט.

מהלך תגובה לביט - שליטת השוק המתעצמת

פייבוקס היא אפליקציה להעברת כספים בין אנשי קשר, השייכת לדיסקונט. נראה שהחבירה לשופרסל היא מהלך תגובה לביט - שליטת השוק המתעצמת.
לאחרונה פורסם ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet כי בנק הפועלים יהפוך את האפליקציה המתחרה, ביט, לארנק דיגיטלי. הפועלים הודיע כי ההשקה תקרה תחת השם "ארנק ביט" וביט תציע מועדון לקוחות וכרטיס אשראי חוץ בנקאי - כלומר, גם ללקוחות שאינם לקוחות הפועלים.
ארנק דיגיטלי זה יישום נרחב יותר שמשמעותו תשלום באמצעות הסלולרי והרחבת השירותים הפיננסים מעבר להעברת תשלומים בין אנשי קשר או בתי עסק.
ביט היא האפליקציה הפופולרית בתחום וחולשת על 60% משוק העברות התשלומים בין אנשי קשר. הדבר מעניק עוצמה אדירה לפועלים משום שכאמור, רוב לקוחות ביט אינם לקוחות הבנק. מסתמן גם שלקוחות בנק מזרחי טפחות יוכלו להטעין את כרטיס האשראי הבנקאי שלהם לאפליקציית ביט. למזרחי טפחות אין אפליקציה דומה.
פייבוקס היא כרגע אפליקציה פופולרית פחות, שצברה משתמשים כשהציעה הטבות להורים עבור תשלומי ועד בגנים ובתי ספר. בכך, שני הבנקים מרחיבים את הפעילות שלהם בכרטיסי אשראי, למרות שמטרת חוק שטרום, שהוביל להפרדת ישראכרט ומקס (לשעבר לאומי קארד) מהפועלים ולאומי, היתה להרחיב את התחרות באשראי ולנתק את התחום מהבנקים ששלטו בו. המהלך של דיסקונט שונה משל הפועלים בכך שדיסקונט בונה בנק חדש והפועלים בונה בנק דיגיטלי שהוא בעצם הפועלים.
עבור שופרסל מדובר במהלך מתבקש, שכן כל שוק התשלומים באשראי צועד לכיוון מתן שירותים בארנק דיגיטלי. לשופרסל יש כרטיס אשראי משלה וכמו רשתות דומות בעולם, היה ברור שהיא לא תפספס הזדמנות להפוך את שירותיה הפיננסיים לדיגיטליים ולמקסם את מועדון הלקוחות שלה. שופרסל היא רשת המזון הגדולה בישראל ויש לה גם אתר מכירות אונליין מהחזקים בארץ.
לפי דרור שטרום, יו"ר הוועדה לקידום התחרות בשירותים הפיננסיים והממונה על התחרות לשעבר, חושב ש"המהלך של ביט הרבה יותר מטריד. פה מדובר בעיקר במהלך שיווקי, שכן פייבוקס היא לא האפליקציה השולטת בשוק. עם זאת, יש בעסקה מרכיבים שעשויים להיות בעייתיים. בין היתר, התחייבות שופרסל לבלעדיות למתן שירותים פיננסיים לפייבוקס בלבד; שת"פ בין הרשת הקמעונאית הגדולה בארץ, שמגלגלת מיליארדי שקלים, לבין חברה פיננסית מובילה וגדולה שעשוי ליפול במגבלות חוק הריכוזיות - מיזוג חברות שהממונה תצטרך לראות שאין בו סכנה לתחרות; וכן, כאל עשויה להיות מופרדת מדיסקונט ולא ברור אם תחול הפרדה כזו".