הפיקוח על הבנקים הודיע היום (שני) על גיבוש מתווה נוסף לדחיית תשלומי משכנתאות והלוואות צרכניות, שאומץ על ידי המערכת הבנקאית. המתווה מאפשר ללקוחות שדחו את הלוואותיהם להמשיך ולדחות את תשלומי המשכנתאות וההלוואות הצרכניות. אלא שבשונה מהמתווים הקודמים, במתווה החדש ניתן דגש על חזרת הלווים לתשלום הלוואותיהם.
המתווה הנוסף נועד לסייע ללקוחות שנפגעו משמעותית מהשלכות המשבר ושעומדים במספר תנאים. לקוחות אלו יכולים לפנות לבנק שלהם בבקשה לפעול על פי המתווה הנוסף, באופן שיביא להפחתה משמעותית בהחזרים החודשיים, לתקופות זמן ממושכות. הדחייה תבוצע ללא עמלות ובהתאם לשיעור הריבית המקורי של ההלוואה.
2 צפייה בגלריה
מתווה נוסף לדחיית תשלומי משכנתאות והלוואות צרכניות. אילוסטרציה
מתווה נוסף לדחיית תשלומי משכנתאות והלוואות צרכניות. אילוסטרציה
מתווה נוסף לדחיית תשלומי משכנתאות והלוואות צרכניות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי המתווה החדש, מי שהכנסתם עד 20 אלף שקל בחודש והכנסת משק הבית נפגעה לפחות ב-40% - יוכלו לבקשה דחייה של 25%, 50% או 75% מתשלום המשכנתה, כאשר ההפחתה בתשלום בכל חודש תהיה לכן משמעותית. יצוין כי גם מי שהכנסתם לא נפגעה ב-40% יוכלו להגיע להסכמה עם הבנק לדחיית חלק מההחזר, אך כאן הבנק יכול לפעול על פי שיקול דעתו. במתווה החדש ניתן דגש על חזרת הלווים לתשלום הלוואותיהם, כאמור, וזאת באמצעות לוח תשלומים מקל.
התקופה להגשת הבקשה לדחיית תשלומי הלוואות בהתאם למתווה הנוסף, תהיה בין התאריכים 1.1.2021-31.3.2021, בשל הצורך בהיערכות מערכות המחשוב בבנקים הכרוכה ביישום המתווה.
בהתייחס ללקוחות שאינם נכללים במתווה הנוסף, הבנקים ימשיכו לסייע בהסדרים פרטניים ומציאת פתרונות מותאמים לכל לקוח. כמו כן, מועד הגשת בקשות דחייה בהתאם למתווה הקיים נשאר בתוקף. כלומר ניתן על פיו להגיש בקשות לדחייה עד לתאריך 31.12.2020.
2 צפייה בגלריה
הנגיד אמיר ירון והמפקח על הבנקים יאיר אבידן
הנגיד אמיר ירון והמפקח על הבנקים יאיר אבידן
הנגיד אמיר ירון והמפקח על הבנקים יאיר אבידן
(צילום: רמי זרניגר, אלכס קולומויסקי)

עד כה: הבנקים דחו הלוואות בסך 11 מיליארד שקל

עם פרוץ משבר הקורונה, במטרה לסייע ללקוחות בהתמודדות עם השלכות המשבר, גיבש הפיקוח על הבנקים מתווה, שאומץ על ידי המערכת הבנקאית, המאפשר ללקוחות לדחות תשלומי הלוואות בנקאיות בשלושה מגזרי פעילות: משכנתאות, אשראי צרכני ואשראי לעסקים.
המתווה אשר גובש בתאריך 7.5.20 ומאז הוארך והורחב פעמיים מאפשר ללקוחות להגיש את בקשת הדחייה עד לתאריך 31.12.20, ולדחות את תשלומי ההלוואות לתקופה של בין 6-9 חודשים, בכפוף לתנאי המתווה. במסגרת המתווה הקיים, מחודש מרץ ועד למחצית נובמבר 2020, הבנקים דחו הלוואות למאות אלפי לקוחות בכל מגזרי הפעילות, בסך מצטבר של כ-11 מיליארד שקל.
בנק ישראל מבקש להזכיר כי דחיית תשלומים כמוה כאשראי חדש (שניתן אמנם בתנאי הריבית המקוריים במסגרת המתווה) ולכן על הלקוחות לעשות שימוש מושכל בכלי זה ולא לדחות תשלומי הלוואות שלא לצורך. כמו כן, על הלקוחות הדוחים את תשלומי המשכנתא לבחון היטב את השפעת השלכות הדחייה על הכיסוי הביטוחי (ביטוח חיים) הקיים במסגרת המשכנתה.
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מסר: "מתווה דחיית ההלוואות היה מהצעדים הכלכליים הראשונים שננקטו עם פרוץ המשבר, כדי לאפשר למי שנפגע לייצר גשר תזרימי ולסייע לצלוח את תקופת אי-הוודאות. המתווה הקל עד כה על מאות אלפי משקי בית ובתי עסק, שצמצמו באמצעותו את הוצאותיהם החודשיות. בשונה מהמתווים הקודמים, הפעם שולבו גם מבחני הכנסה. עשינו זאת על מנת למקד את הטיפול בלקוחות שנפגעו מהמשבר וטרם התאוששו.
"המטרה כעת היא לייצר ודאות לאותם משקי הבית, ולאפשר להם לבצע את ההתאמות הנדרשות ולהיערך בהתאם, עוד בטרם תום תקופת הדחייה בעוד כחודש. שלב זה חשוב מאוד, מכיוון שמאפשר למשק הבית ולבנק שהעמיד לו הלוואה או משכנתה, לשוב להליך בריא של תשלום, גם אם חלקי, תוך פריסת תשלומים לפי יכולתו של משק הבית שניזוק במשבר. פריסה זו תאפשר ללווים אלו המשך גישור עד לחזרתם לאיתנות פיננסית ויכולת החזר תשלומים מוגבר בשוך המשבר.
"המתווה הנוסף מצטרף לשורה ארוכה של צעדי מדיניות שנקט בנק ישראל מתחילת המשבר ואנו עובדים בימים אלו עם כלל הגורמים הרלוונטיים גם על רובד העסקים הקטנים והזעירים במתווה. אני מבקש לציין שוב את הירתמותה של המערכת הבנקאית לסיוע ללקוחותיה בזמנים מאתגרים אלו".
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: "גיבוש המתווה הנוסף, המאפשר הקלות נוספות בדחיית תשלומי ההלוואה, נעשה מתוך מטרה לסייע לקבוצה ממוקדת של לקוחות שנפגעו באופן משמעותי מהמשבר ועדיין מתמודדים עם השלכותיו".
בתוך כך, אייל חדד, הממונה על נתוני האשראי, הבהיר היום בוועדת הכלכלה שדחיית תשלומי הלוואות לא מהוה פגיעה בדירוג האשראי של הלקוחות ושכיום נתוני האשראי של כל לקוח נשמרים לו ל-3 שנים בלבד, ולא ל-7 שנים כמו בעבר. כמו כן הוסיף, שאמנם כן מסמנים בבנק לקוח שמפגר בתשלומים בזמן משבר הקורונה, אבל אם מדובר בלקוח טוב – שבתקופה רגילה עומד בתשלומים, הסימון הזה לא יפגע בו. הסימון נועד לזהות לקוחות שפיגרו בתשלומים גם לפני הקורונה, ללקוחות אלו הבנקים לא מעוניינים לתת אשראי חופשי. "מערכת נתוני האשראי רואה את טובת הצרכן", סיכם.
רועי כהן, עו"ד ונשיא להב התנגד לדבריו של חדד וכינה אותם: "חרטא ברטא". לטענתו, נתוני האשראי של לקוחות נשמרים גם 10 שנים אחורה ולקוחות ממשיכים לסבול מהם, וכל רישום שלילי מופיע ומשפיע בסופו של דבר בנתוני האשראי.
עודדה פרץ, מהפיקוח על הבנקים, אישרה את דבריו של חדד: "קיבלנו תשובה חד משמעית מכל הבנקים שדירוג האשראי לא מושפע מדחיות תשלומי ההלוואות בתקופת הקורונה".