תזכורת: הקפאת המשכנתאות - מהן ההשלכות? צפו בריאיון באולפן ynet עם נציגת בנק ישראל
(צילום: משה מזרחי, ירון ברנר)

מצבם הכלכלי של רוכשי דירות רבים הורע עם תחילת הגל השני של הקורונה. מנתונים שמפרסם היום (שלישי) בנק ישראל, עולה כי בחודש אוגוסט לווים ביקשו מהבנקים לדחות את ההחזרים של משכנתאות בסכום של 3.5 מיליארד שקל. בכך, עלה שיעור המשכנתאות הדחויות לכ-12% מסך המשכנתאות, לסכום כולל של כ-48 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שיעור המשכנתאות שהוקפאו כבר הגיע בעת שיא משבר הקורונה, בחודש מאי השנה, לרבע מכלל המשכנתאות, אולם חלה ירידה ניכרת בחודשיים האחרונים עד ל-11%. כעת, עם פרוץ הגל השני, שבו ועלו הבקשות לדחייה של מי שמתקשים בהחזרים. ערב המשבר היה שיעור ההלוואות שהתבקשה דחייה בהחזרתם רק 3%, שיעור נמוך במיוחד.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
בחודש אוגוסט נטלו רוכשי הדירות משכנתאות חדשות בהיקף של 6.6 מיליארד שקל, עלייה של כ-100 מיליון שקל לעומת חודש יולי.
בנוסף, באוגוסט נטלו רוכשי דירות במסגרת "מחיר למשתכן", תוכנית הדגל של שר האוצר לשעבר משה כחלון, שכבר הוחלט על סיומה, 1,300 הלוואות משכנתה בסכום כולל של כ-940 מיליון שקל. הממוצע הגיע ל-720 אלף שקל למשכנתה.

עדיין לא רואים את השפעות הפחתת מס הרכישה

בינתיים, עד כה עדיין לא באה לידי ביטוי הפחתת מס הרכישה שעליה החליט שר האוצר, ישראל כץ.
לפני חמש שנים העלה שר האוצר לשעבר, כחלון, את מס הרכישה בשיעור ניכר ובכך הביא בהדרגה ליציאת משקיעים משוק הדירות בישראל. ההערכה היא שהפחתת מס הרכישה מחדש על ידי השר כץ תבוא לידי ביטול רק בחודשים הבאים ובהתאם להשתלטות על התחלואה הגבוהה בנגיף הקורונה בארץ.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: לע"מ)
בחודש אוגוסט הסתכמו ההלוואות לרכישת דירות להשקעה בכ-680 מיליון שקל. מספר המשקיעים שנטלו משכנתאות היה נמוך מאלף, רק כ-970 במספר.

חשש שהמשבר בשוק הנדל"ן יחריף

יצוין שהקיפאון היחסי בשוק הדירות מתרחש למרות שהריבית הריאלית הממוצעת על משכנתה הייתה בחודש אוגוסט 1% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מזה חמש שנים, מאז קיץ 2015.
3 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
לא ברור מה יקרה עם התוכנית שהגה במקום "מחיר למשתכן". יעקב ליצמן
(צילום: אבי מועלם)
בשלב זה אין שר שיכון מכהן, בשל התפטרותו המפתיעה של השר יעקב ליצמן. לכן לא ברור מה יהיה גורלן של תוכניות הדיור שהוא הגה, במקום תוכנית "מחיר למשתכן".
יחד עם התפשטות נגיף הקורונה למימדי שיא, קיים כעת חשש שהמשבר בשוק הנדל"ן עלול יהיה להחריף וכי בחודשים הקרובים ישרור קיפאון מסוים בשוק.