תזכורת: כלכלנים ונשיא להב על ההשלכות של המענק לאזרחים
(צילום: ניצן דרור)

לכותבי החומרים של ארץ נהדרת וזהו זה יש לאחרונה מתחרים רציניים בממשלה - ואולי אף טובים מהם. האם מי מכותבי המערכונים לתוכניות הסאטירה האלה היה חושב לכתוב חומר כל כך (לא) מצחיק ומגוחך על מה שקרה בפרשת תוכנית "צ'ק לכל אזרח"?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אז הנה המערכה האחרונה, ממש מהבוקר. מתכנסת לה ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג, ומתבקשת על ידי סגנית היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד טלי ארפי, לחסוך זמן יקר לצורך אישור אקספרס של המענקים ל(כמעט) כל האזרחים. "המוסד לביטוח לאומי נערך להעביר את התשלום כבר ביום חמישי הקרוב", הסבירה נציגת משרד האוצר.
1 צפייה בגלריה
ראשית
ראשית
ראש הממשלה בנימין נתניהו. תוכנית מענק לכל אזרח
(צילום: מוטי קמחי, לע"מ )
חברי הכנסת התרשמו לטובה מהמהירות והיעילות שבה מבקשים ראש הממשלה ושר האוצר לשגר 6.5 מיליארד שקל לחשבונות הבנק של שישה מיליון ישראלים, ואישרו פה אחד את הבקשה "לפטור מחובת הנחה את חוק מענק חד פעמי". בכך חסכו חברי הכנסת, כנהוג במקרים דחופים מאוד, להניח את החוק על שולחן הכנסת שבועיים לפני הדיון בו.
כלי התקשורת קיבלו במהרה את הודעת הכנסת המשמחת ומיהרו לבשר לציבור הממתין למענקים, כי או-טו-טו הם ינחתו, ממש תוך שלושה ימים, בחשבונות הבנק שלהם. כולם היו מבסוטים, במשרדי ראש הממשלה והאוצר כמו גם הזכאים למענקים.
רק במקום אחד נדהמו לקרוא את ההודעה המשמחת - בביטוח הלאומי. לא שמתנגדים שם חלילה לתשלום המענקים, שגם עובדי המוסד יקבלו, אלא שמציגי המועד בפני ועדת הכנסת שכחו עניין אחד: להתייעץ ולברר עם הנהלת הביטוח הלאומי, מתי ניתן יהיה ללחוץ שם על הכפתור ולשגר את 6.5 המיליארדים לחשבונות אזרחי ישראל.
בביטוח הלאומי - שם עושים מאמצים כבירים לגלות את חשבונות הבנק של 900 אלף זכאים למענקים שאינם בקשר עם הביטוח הלאומי – כעסו, בלשון המעטה. אולם, במקום לתקוף את משרד האוצר, הם תקפו (כי הרבה יותר פופולרי בעיקר בימים האלה) את התקשורת בהודעה שפרסמו במהרה: "הביטוח הלאומי לא לוקח אחריות על הידיעה הלא מבוססת כי המענקים ישולמו בחמישי. ממליצים בחום לשאול את הגוף המבצע ולא לפרסם מידע שגוי לציבור. אנו מבקשים את הסיוע שלכם והאחריות שלכם לפרסומים כאלה. הציבור לוקח מכם את המידע והציפיות. בהתאם, זה יוצר בלבול ולחץ. אנא תשומת לבכם. החקיקה עוד לא עברה".

שכחו לבדוק ביומן

אה, ועוד הערה קטנה. בדקנו ביומן (מה שלא עשו במשרד האוצר) והתברר במפתיע שביום חמישי הקרוב חל תשעה באב והבנקים בכלל סגורים. העברה בנקאית ביום הזה תירשם, בכל מקרה, בחשבונות הבנק רק ביום שישי.
אבל, המערכון עוד לא נגמר. חכו לפאנץ' ליין. בה בשעה שהדרמה התרחשה בוועדת הכנסת, לא ידעו במשרד האוצר ובכנסת לומר היכן בעצם מצויה החקיקה, כלומר באיזה שלב.
באוצר טענו כי תוך חצי שעה החוק יונח על שולחן הכנסת. עברו ארבע שעות והוא טרם הונח. "עוד היום יאשרו את החוק בקריאה ראשונה והוא יידון מיד בוועדת הכספים", בישרו באוצר.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ועוזריו לא שמעו על זה וציינו בתגובה: "זה לא על השולחן היום. הממשלה עוד לא העבירה את החוק לכנסת. קודם החוק צריך לעבור בקריאה ראשונה. אנחנו דנים היום בעניינים אחרים".
במשרד האוצר הופתעו לשמוע שבוועדת הכספים לא הכלילו בסדר היום את המענקים לכל אזרח. "מדהים", כתב לנו אחד מבכירי האוצר.
תגידו את האמת: הכותבים לתוכניות הסאטירה היו מצליחים לכתוב פיליטון הזוי שכזה?