סמנכ"ל התעשייה האווירית וראש חטיבת התעופה שלה, יוסי מלמד, הודיע בימים האחרונים על פרישתו, לאחר 40 שנים בחברה. תע"א פרסמה מכרז לתפקיד, שייסגר ב-23 ביוני. גורמים בהנהלת החברה אמרו לכלכליסט, כי למרות שעל התפקיד מתמודדים מספר מועמדים פנימיים, הוא פתוח גם לאנשי ניהול בכירים מחוץ לחברה.
מלמד שהיה אמור לפרוש בנובמבר 2019, נשאר אחרי גיל הפנסיה כדי להוביל את הקמת החטיבה על בסיס שלושת החטיבות האזרחיות שלה ומפעל מטוסי הקרב שלה, והצליח לראשונה להביא את הפעילות האזרחית בחברה לרווחיות.
ראש חטיבת התעופה אחראי על 5,000 עובדים, העוסקים בייצור מטוס המנהלים גאלפסטרים G280 ורכיבים למטוסי הנוסעים של בואינג, בבניית כנפי האף-35 החמקן וחלקי מבנה לאף-16 עבור לוקהיד מרטין, ובהסבת מטוסי נוסעים למטען. החטיבה עסקה בשנים האחרונות גם בבניית מטוס ראש הממשלה החדש, ובהסבתו של מטוס בואינג 767 ישן עבורו למטוס אח"מ.
משבר הקורונה מאיים על חלק מפעילות חטיבת התעופה, כמו ייצור חלקי מטוסי נוסעים. גם עתיד שוק מטוסי המנהלים לא ברור, בזמן שחברות מבקשות לחסוך לבכיריהן את תהליכי הבידוק הארוכים הצפויים בעידן המגפה, אך עלולות להתקשות ציבורית להצדיק רכישת מטוס כזה בעת משבר כלכלי חריף.
אולם המשבר מאיץ את הביקוש למטוסי מטען שמספקת החטיבה, הנדרשים כדי לפצות על הירידה הגדולה בהיקף המטענים שמוטסים בטיסות נוסעים שרובן קורקעו. אתמול נחת בנתב"ג מטוס בואינג 777 ראשון שיוסב לתצורת מטען. זאת במסגרת חוזה להסבת 15 מטוסים כאלה, בשווי כמה מאות מיליוני דולרים עבור חברת הבת של ג'נרל אלקטריק, GECAS.
בעוד שחוזה ה-777 הוכרז עוד בשנה שעברה וכולל אופציה ל-15 מטוסים נוספים, חטיבת התעופה צפויה לחתום בקרוב על חוזה חדש להסבת 12 מטוסי בואינג 767 למטען עבור אמזון. חברת המסחר האלקטרוני הגדולה בעולם כבר מפעילה 70 מטוסי מטען מדגמי 767 ו-737, שחלקם הוסבו בידי התעשייה האווירית, והודיעה השבוע על כוונתה להגדילו. החוזה ייחתם עם ATSG, שתחכיר את המטוסים.