בשיתוף בנק הפועלים
צלם: ירון שרון, במאי: אסף קוזין, מפיקה: אולגה רזניק, תחקיר: עומר חמווי, עורך: גיא פוקס
ימות המשיח
תחום הפעילות: הנגשת מוצרים דיגיטליים לציבור החרדי
היזמים: יעקב, יוספי ומנחם לנצ'נר מרחובות
שנת הקמה: 2009
דמיינו איך הייתם צולחים את תקופת הקורונה ללא אינטרנט: בלי שיעורים בזום, בלי ווטסאפ ובלי קניות באונליין. קשה להאמין, אבל לאוכלוסיות שלמות בישראל עדיין אין גישה לעולם הדיגיטלי, בין אם בגלל השקפת עולם ובין אם בשל קשיי התמצאות למשל בקרב לקויי ראייה או בני הגיל השלישי. מתברר שגם לאוכלוסיות האלו יש פתרונות להישאר מחוברים.
מבחנים, למידה מרחוק, קניות, רכישת כרטיסים לאירועים באונליין, קבלת דיווחים והודעות חירום בזמן אמת - את כל אלו ועוד מספקת החברה המשפחתית "ימות המשיח", בלי טלפון חכם ובלי גישה לאינטרנט. החברה מפתחת מערכות תוכן טלפוניות חכמות לעשרות אלפי לקוחות פרטיים, עסקים, עמותות ורשויות מקומיות. המטרה, אומר יוספי לנצ'נר, סמנכ"ל החברה, היא להנגיש את הכלים הדיגיטליים, שמשמשים את רובנו ביומיום, לציבור שאין לו את הגישה לכך.
הרוב המוחלט של המשתמשים במערכות החברה הם הציבור החרדי - כ-90 אחוז. "רוב הציבור החרדי היום לא מחובר לאינטרנט. גם בקרב החרדים המודרניים ל-25 אחוז מהם אין אינטרנט. יש כאן אוכלוסייה שלמה, שארגונים ובעלי עסקים מתקשים להגיע אליהם".
ולכאן נכנסת "ימות המשיח". סיפורה של החברה מתחיל לפני שלושים שנים, בתחילת שנות התשעים, כשהאב, יעקב לנצ'נר, הקים בהתנדבות בשנת1991 את מערכת הטלפוניה של חב"ד. "זה התחיל עם מספר רב קווי, שאנשים היו יכולים להתקשר אליו ולהקשיב בטלפון להרצאות של הרבי של ניו יורק. בהמשך אבי קיבל תרומה של תוכנה, שהייתה אחת ממערכות הטלפוניה הראשונות בארץ".
ב-2009 הוקמה החברה, לנצ'נר הבן נכנס לעסק ולקח את המושכות לידיים. הוא מודה כי השם "ימות המשיח", שהציע אביו לעסק, לא התגלגל לו בקלות על הלשון. "לא כולם אוהבים שמות של חב"ד בציבור החרדי", הוא מסביר. "אבל התברר שזה שם שמבדל את עצמו מעסקים אחרים, והיום אין אדם בציבור החרדי שלא מכיר אותנו. זה שם שקשה לשכוח. יש מאחורי השם גם קונספט עסקי – הרמב"ם כתב על ימות המשיח ש'הטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויים כעפר'. כשאנחנו ניגשנו לתחום הזה, ארגונים ועסקים היו צריכים להיפרד ממאה אלף שקלים ויותר בשביל המערכת הזאת".
"אנחנו באנו עם קונספט חדשני שמבוסס על גישת הפרמיום – במקום לקחת סכומי עתק מהלקוחות, בנינו מערכת שבלונית, שמאפשרת לקבל שירותים בסיסיים בסכומים פעוטים, עם אפשרות להוסיף אפשרויות מורכבות יותר בתוספת תשלום". כיום ל"ימות המשיח" ארבעה סניפים בירושלים, רחובות, אילת ועפולה. היא מעסיקה כ-50 עובדים, רובם חרדים וחרדיות, שממלאים תפקידים של תמיכה טכנית, שירות לקוחות ופיתוח.
גם "ימות המשיח", כמו עסקים רבים בישראל, התמודדה בשנה וחצי האחרונות עם משבר הקורונה. במקרה שלה – העסק פרח. "אלו היו אחת התקופות העמוסות ביותר שלנו", מעיד לנצ'נר. "היה לי ברור כבר מההתחלה שהולך להיות בלגן, ושצריך להיערך לעומס בביקושים, אבל לא תיארתי לעצמי כמה. הייתה כמות פניות מטורפת של לקוחות, מוסדות חינוך וארגונים, שהיו זקוקים לפתרונות חירום".
הביקושים הגבוהים בקורונה הולידו גם צרכים חדשים מהלקוחות כמו למידה מרחוק. אבל איך מעבירים שיעורים ומבחנים ללא תוכנות דיגיטליות כמו הזום? "ימות המשיח" מצאה גם לזה פתרון, ופיתחה מערכת טלפונית ייחודית ללמידה מרחוק. "עשרות אלפי תלמידים מידי בוקר, במקום להגיע לבית ספר, לתלמוד תורה או לסמינר, התקשרו לקו המידע הקולי והשתתפו בשיעורים ובחדרי למידה. פיתוח נוסף שעשינו בקורונה למורים שכן יש להם נגישות לאינטרנט, הוא היכולת לנהל שיעורים כמו בזום עם התלמידים שאין להם אינטרנט, רק דרך הטלפון הכשר. באמצעות המערכת, המורה יכול לתת רשות דיבור לתלמידים, וגם להעביר להם מבחנים בסגנון טריוויה על ידי הקשה על מספרים".
השלב הבא של החברה, אומר לנצ'נר, הוא להיפתח לשווקים בינלאומיים. "אנחנו כבר בצעדי ענק בדרך לשם. קיבלנו לא מזמן אישור מה-FCC, משרד התקשורת הפדרלי בארצות הברית. אנחנו חולמים שהפרויקט הזה יגדל, וכמו שיש מאות אלפי משתמשים במערכות האלה מדי יום בישראל, יהיו גם מיליוני משתמשים ברחבי העולם".
פורסם לראשונה: 07:50, 18.06.21