חשש שחברות התעופה לא יפצו צרכנים רבים, למרות שקיבלו דחייה במועד תחילת תהליך מתן ההחזרים הכספיים ללקוחות. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי, סירב היום (ג') להעלות להצבעה את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, העוסק בפיצוי וסיוע לטסים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה, לאחר שהגיע למסקנה כי עד שחברות התעופה לא יחזרו לטוס - הצרכנים לא יראו את כספם בחזרה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מרגי דרש שבוועדה יתייצבו שר האוצר, שרת התחבורה ושר הבריאות, והודיע כי יחדש את הישיבה מחר רק בנוכחות השרים או בנוכחות מנכ"לי משרדיהם.
לפני כחודש אישרה הוועדה לתקן את החוק, על רקע משבר הקורונה, כך שזכות הנוסעים לפיצוי הושעתה, בעוד שזכותם להחזר כספי נשמרה, אך המועד לקבלת ההחזר נדחה.
חברות התעופה אמורות להתחיל להחזיר כספים ללקוחות על טיסות שבוטלו, החל מ-14 באוגוסט ובתנאי שעברו 90 יום מהביטול.
בשל העובדה כי חברות התעופה עדיין לא חזרו לטוס, הממשלה ביקשה לקבוע שחברה שברבעון השני של 2020 ירדו הכנסותיה ב-70% לעומת הרבעון המקביל ב-2019 - תחל להחזיר ללקוחות כסף על טיסות שבוטלו מ-1 באוקטובר 2020.
"כל עוד החברות מקורקעות לא יחזירו שקל לצרכן"
ח"כ מרגי אמר כי הוא חש אשמה שדחה את ההחזרים לצרכנים. "מה שיגורנו בא לנו. אמרו לי להתנות את כניסת החוק לתוקף עם גמר הסיוע לחברות. אם אני מעביר את זה עכשיו אף אחד פה לא יכול להתחייב שמתחיל מחר תהליך של השבת כספים ללקוחות. אל תספרו לנו את הבלוף הזה, כי כל עוד החברות מקורקעות אף אחד לא יחזיר שקל לצרכנים. אם לא יהיה מתווה שחברות התעופה מתרוממות, ולו באופן חלקי, זו אחיזת עיניים".
היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית (רת"א), עו"ד רננה שחר, אמרה כי "אף חברה לא מקורקעת, הבעיה היא שהביקושים לטיסות נמוכים בגלל חובת הבידוד. אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים כדי להסיר חובת בידוד ממדינות ירוקות ולהתיר כניסת זרים לישראל, וזה אמור לעלות ביום חמישי לדיון בוועדת השרים לענייני קורונה".
נציג אגף התקציבים באוצר, חיים בורובסקי, אמר כי ההערכה הייתה שבתחילת אוגוסט יחלו טיסות וב-14 באוגוסט יהיו לחברות הכנסות מהן תוכלנה להחזיר כסף ללקוחות.
הוא הדגיש כי החברות יחזירו את הכסף לא יאוחר מ-1 באוקטובר ואמר "ממתווה הסיוע שיושלם והוא כולל התייחסות להחזר הכספי ללקוחות. בימים אלה מושלמים הליכי ההנפקה של אל על ותאריך ההנפקה הוא 31 באוגוסט".
"אי אפשר להמשיך עם הבלוף הזה"
ח"כ עידן רול אמר בתגובה, כי "אי אפשר להמשיך עם הבלוף הזה של פתיחת השמיים. אם נתלים בזה כדי לשלם החזר לצרכנים, אז הם לא יקבלו את הכסף שלהם בחיים. לא פותחים את השמיים כי אנחנו מדינה עם התחלואה הכי גבוה. אפילו סין לא תיקח אותנו, הממשלה כשלה בהתמודדות עם הקורונה".
ח"כ בועז טופורובסקי הזכיר כי הציע שהמדינה תקים קרן שתחזיר את הכסף ללקוחות, והיא זו שתגבה את הכסף מחברות התעופה בעתיד. "זה שלא שמו את הכסף זה אומר שהם לא מאמינים שהכסף יחזור ללקוחות. נגיע לסוף ספטמבר ושוב יבקשו דחייה", אמר.
ח"כ יבגני סובה הציג לחברי הוועדה כ-200 פניות של לקוחות שממתינים לכספם ואמר: "אני מצטער על זה שהקשבתי לחברים הנחמדים שמייצגים את המדינה, וחבל על הנייר שהשתמשתי להדפיס את כל הבקשות של אנשים שבוטלו להם טיסות, אנשים לא מבינים מה קורה ובאים אלינו בטענה", אמר.
היו"ר מרגי אמר כי גם את יאשר את ההצעה היא תחול על כל החברות ולא תתייחס לירידה בהכנסות. "אני לא מחוקק דברים לא מעשיים ולא אוסיף חטא על פשע, זה לכאורה בא לטובת הצרכנים אבל אני לא רוצה להגיד לטובת מי זה", אמר.
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי מחזור ההכנסות של החברה עומד מראשית הקורונה על 20 מיליון דולר בלבד, לעומת 317 מיליון דולר בשנה שעברה. הוא הוסיף, כי "החברה חייבת 10 מיליון דולר ללקוחות, ועד היום החזירה שני מיליון דולר. ב-1 באוקטובר אנחנו עתידים להחזיר קרוב לארבעה מיליון דולרים נוספים".
מנכ"ל ארקיע, ירון אמזלג, אמר כי החברה לא מנסה לברוח מההחזר ללקוחות, שעומד על חמישה מיליון דולר לאחר ששני מיליון דולר כבר הוחזרו. "אנחנו בישורת האחרונה מול המערכת הבנקאית לקבל הלוואה בערבות מדינה, וברגע שייכנס הכסף, עד סוף החודש, נוכל לעמוד בהחזרים. אישור ההלוואה התעכב בשל הקשחת עמדות במערכת הבנקאית".
היועץ המשפטי של אל על, עו"ד דן פוגלמן, אמר כי החברה מתקדמת במתווה ההנפקה של האוצר, ולאחר מכן תינתן לחברה ערבות המדינה להלוואה. הוא הוסיף כי אם המדינה תהייה היחידה שתרכוש מניות ב-150 מיליון דולר, זה יביא אותה להחזקה של 60% מהשליטה בחברה.