העומס בנמלים מאיים על פעילות מפעלים מקומיים, מעכב סחורות מחו"ל וייקר אותן. באשדוד ובחיפה ממתינות לפריקה כ-50 אוניות. בנמל הדרומי נאלצות אוניות להמתין כ-10 ימים, ובחיפה כארבעה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בגלל העיכובים, שלא נובעים הפעם מבעיות יחסי עבודה, החלו חלק מחברות הספנות הבין-לאומית לדלג על הנמלים בארץ, לפרוק סחורות שמיועדות לישראל בטורקיה ובמצרים, משם יגיעו בספינות קטנות יותר, מה שמקשה על מפעלים מקומיים לייצא סחורה לחו"ל, וייקר את ההובלה עבור המזמינים. בנמל חיפה אמנם קיצרו בשבוע האחרון את תור ספינות המכולות הממתינות לפריקה מ-9 ל-2, אבל התורים של אוניות מטען כללי נמשכים.
"מפעל לא יודע לייצר בלי חומר גלם שאין לו תחליף מקומי, ובלי שאני יכול לדעת מתי נקבל את הסחורה שנפרקה בפורט סעיד ובטורקיה", אומר מיכה שרייר, מנכ"ל טמבור. "הפריקה בנמלים שכנים תחייב אותנו בעוד אגרות ועלויות, אבל עלויות ההובלה הנוספות משניות לחשש המתגבר שנישאר בלי יכולת לייצר, ונצטרך לעצור קווי ייצור ולשחרר עובדים".
לדברי עדני סימקין, מנהל הנציגות המקומית של חברת הספנות הענקית MSC, "אוניות מכולות צריכה לשהות בנמל 24 שעות, כל עיכוב מעבר לזה פוגע בקו ובהתחייבויות שלה ללקוחות. בשתי ההפלגות הקרובות אוניות שלנו ייאלצו לדלג על הנמלים הישראליים, כדי שלא להיעצר פה לימים ארוכים. בזמן של ביקוש שיא למכולות יש לנו בארץ 29 אלף מכולות ריקות שאנחנו לא מצליחים להעביר לנמלים בחו"ל, מה שיוביל להתייקרות בעלויות ההובלה ליצואנים הישראלים".
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, הוסיף כי "אנו חווים מצוקה במסחר הימי וספינות של חברות ענק מודיעות כי ספינותיהן לא יעמדו בפקק שנוצר בנמלי חיפה ואשדוד ומפנות אותן למדינות אחרות. מדובר באירוע עם השלכות קשות על המשק ועל התעשייה וייתכן שנגיע למחסור במוצרים. אנו בקשר ישיר עם מנהלי הנמלים וארגוני העובדים בנמלים ומנסים לספק פתרונות".
ממשרד התחבורה נמסר כי "שדרוג תשתיות הנמלים הקיימים יוצר לעיתים לחץ על הנמלים הקיימים וצפיפות של אוניות. סיבה נוספת ללחץ על הנמלים בימים אלה היא יבוא חריג של מוצרים כמו מתכות ומלט בהיקפים שלא היה כדוגמתם שנים מחשש לעליית המחירים הצפויה במוצרים אלה, או התחזקות התחרות עם יוקר המוצר בישראל. באמצעות נמלי ישראל מוקמים כעת שני נמלי ים חדשים בחיפה ובאשדוד שייתנו מענה לגידול בנפח הפעילות של הנמלים, לצד שדרוג הנמלים הקיימים".
מנמל אשדוד נמסר: "חברת הנמל פועלת בכל האמצעים כדי לתת מענה לביקושים החריגים".
מנמל חיפה נמסר: "מול הביקוש הגבוה, אנו מנהלים את העומס באחריות ותוך ניצול מיטבי של המשאבים. בחג הצלחנו להיענות לחלק ניכר מהביקושים. מבטיחים לעשות את המיטב".