מאות יבואנים משתתפים בחגיגת הקניות של החזרה ללימודים כמדי שנה, אך לא כל המוצרים המיובאים לארץ עומדים בתקן. יש אחרים שכן עומדים בתקנים, אך האיכות שלהם אינה טובה. הנה כמה דוגמאות שאספנו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
טושים: טושים חייבים להגיע עם חור אוורור בקצה הפקק, אחרת יש סכנת שאיפה, בליעה וחנק. מצאנו טושים כאלה, קולור פן, של היבואן משו דברים טובים. הפקקים ארוכים כפי שהתקן מחייב, אך אין חור בקצה שלהם, מה שהופך אותם ללא תקינים לכאורה. את החברה לא הצלחנו להשיג שכן מספר הטלפון על האריזה לא זמין.
1 צפייה בגלריה
חנות כלי כתיבה
חנות כלי כתיבה
חנות כלי כתיבה
(צילום: לירן תמרי)
עפרונות: מצאנו עפרונות גרפיט של דן אס בע"מ שנקנו בחנות פרטית, ואין בהם עץ. לפי אמיר גרבסקי, ראש אגף תחום צעצועים וילדים במכון התקנים, אין עפרונות נטולי עופרת, אך כאן כתוב שהמוצר נטול עופרת. כמו כן נכתב שהם נטולי עץ, לא שבירים ועמידים בלעיסה. מצאנו שהם פריכים ונשברים בקלות רבה כל כך עד שגם חתיכה קטנה של עיפרון המשיכה להישבר בקלות. המחיר נמוך, 5 שקלים לאריזה, אבל הוא לא מעיד על האיכות: מצאנו עפרונות ב-90 אגורות בקרביץ שלא נשברו בקלות.
מחדדים: בחנויות סטוק איתרנו מחדדים שלא מחדדים טוב או לא מחדדים כלל. אין עליהם שם יבואן, מה שלפי מכון התקנים מעיד לכאורה שלא עברו בדיקה במכון. המחיר לא מעיד על הטיב, שכן מחדדים זולים מאוד שקנינו בכפר השעשועים חידדו היטב.
מחקים: בחנויות פרטיות וברשתות מוכרים לא מעט מחקים ללא מדבקת יבואן. כשהמחק עשוי מחומר פלסטי שמזכיר יותר חתיכת פלסטיק או גומי חלקלק אל תקנו אותו. לעיתים אלה מחקים שמורחים את סימני העיפרון על הדף במקום למחוק אותו. מצאנו מחקים שלא מוחקים ומתפוררים על הדף. מחק של מקס סטוק היה טוב יותר, אך לא מחק לגמרי את כל סימני העיפרון.
מרקרים: יש בשוק מרקרים זולים בעלי פיגמנט חלש או כזה שמתייבש בקלות אם לרגע משאירים אותם נטולי פקק.
טושי סימון: קנינו טוש סימון שהתייבש מהר מאוד וסיביו התפוררו. לא היה עליו שם יבואן.
צבעי קריון: גלקסי אימפורט מייבאים גירי שעווה. כשניסינו אותם גילינו שהם מתפוררים על הנייר, לא יוצרים קו אחיד, ולכאורה באיכות לא טובה. היבואן מסר שהמוצר הזה יירד מהמדפים.
דבק: מצאנו דבק עם כיתוב סיני שלא מדביק היטב ומתרופף כעבור זמן קצר. גם דבק שנקנה במקס סטוק לא החזיק מעמד זמן רב.
מספריים: ידית האחיזה מפלסטיק של מספריים שקנינו בחנות פרטית הייתה דקה מאוד וכמעט שבירה. המספריים גזרו סביר, אבל הידית עלולה לסכן את הילד. לא הצלחנו לאתר את היבואן. יש לא מעט מספריים שנמכרים ולא גוזרים היטב.
טיפקס: מצאנו טיפקס של היבואן ניימארי שלא מכסה היטב.
מה עושים? ההמלצה היא לבחור בחברה מוכרת (ובזול). תבחרו עפרונות עץ בלבד. אם קונים מותג פרטי או לא ידוע, לבקש לנסות את המוצר בחנות. מרקרים, עפרונות, מחדדים, מחקים, מספריים - הכל אפשר לנסות בחנות. אי אפשר לנסות? לא קונים. כמו כן, קנו רק מוצרים עם מדבקת יבואן בעברית שכוללת ארץ ייצור וכתובת היבואן.