הפער בין ההצהרות להלוואות שמעורר שאלות: ממידע שהגיע לידי ynet על רקע חקירת החשד להעלמות מס מצד האחים המיליארדרים דיין, עולה כי משרד רואי החשבון של אמיר דיין, שטיינמץ-עמינח, הגיש למס הכנסה דו"חות על הכנסה של עשרות אלפי שקלים ברוטו בחודש בלבד. עם זאת, בנק לאומי – בעת שהמנכ"לית הייתה רקפת רוסק עמינח, אשתו של אחד ממייסדי פירמת רואי החשבון של דיין - העניק לעסקיו הלוואות במאות מיליוני שקלים בארץ ובחו"ל, ולפחות לאחת מהן דיין ערב אישית.
גורמים שנחשפו לפרטים העלו תהיות לגבי אישור ההלוואות לאמיר דיין: כיצד החתים אותו על ערבות אישית, לכאורה בלי התאמה לדיווחי רואה החשבון שלו למס הכנסה? הבנק והמעורבים האחרים לא ענו על השאלות שהופנו אליהם.
3 צפייה בגלריה
אמיר דיין בנק לאומי
אמיר דיין בנק לאומי
אמיר דיין. אימפריית נדל"ן בעיקר בגרמניה
(צילום: יאיר שגיא, Alexander Körner)
על פי מסמכים שנחשפים על רקע חקירת רשות המיסים, בין שנת 2014 ל-2018 הצהיר משרד רואה החשבון שטיינמץ-עמינח כי הכנסותיו החייבות במס של אמיר דיין עמדו על עשרות אלפי שקלים ברוטו בחודש. על שנת 2017 אף הגיש המשרד בקשה להחזר מס, והדגיש כי "מצבו הכספי של לקוחנו אינו קל בעקבות המצב במשק בכלל, ובתחום עיסוקו בפרט".
בנוסף לכך, בהצהרת ההון שהגיש דיין בשנת 2014 צוין כי הונו מסתכם בכ-7.5 מיליון שקלים, סכום מזערי ביחס לאימפריית הנדל"ן של המשפחה. גם לנוכח הצהרה שכזו, בבנק לאומי אפשרו לו להיות ערב אישית לסכום של כ-170 מיליון שקלים.
אמיר דיין (46) הוא הצעיר מבין 12 אחים ואחיות, ולפי פרסום ב"כלכליסט" נחשב ל"מוח" מאחורי פעילות המשפחה. הוא עבד בתחילת דרכו בעסקים המשפחתיים, ובראשם ברשת שרוני קרמיקה בארץ, יבואנית קרמיקה, גרניט ופורצלן. את הפריצה עשה יחד עם אחיו איציק בשנת 2008 כאשר החלו לרכוש נדל"ן בגרמניה במחירי שפל, בעיקר באמצעות מימון בנקאי ומינוף, תוך כדי שהם משביחים את הנכסים ומעלים את שיעור התפוסה בהם. שווי הנכסים האמירו וכך גם הונם של האחים, שמחזיקים כיום באירופה אלפי נכסים – בעיקר מלונות ומשרדים להשכרה.
בליבת החקירה שנחשפה ב-ynet בנובמבר האחרון, חשד כי האחים הציגו מצג שווא שלפיו נכסים בגובה מאות מיליוני שקלים מוחזקים בנאמנות על ידי תושב צרפתי קשיש, אביה של גרושתו של איציק דיין, על מנת להתחמק מתשלומי מסים בישראל בגובה עשרות או מאות מיליוני שקלים. בשנת 2016 דיין קיבל מהנאמנות כ-6 מיליון שקלים, ובשנת 2017 סכום של 20 מיליון. ברשות המיסים חושדים כי מדובר בנאמנות פיקטיבית, מאחר והכנסותיו של הקשיש זעומות והוא שימש מה שמכונה "קוף" – והנאמנות נועדה להסתיר את מקור הכספים. האחים מכחישים את המיוחס להם.

"קשר אישי בין דיין לזוג עמינח"

החקירה הובילה למידע נוסף, וממכתבים שנשלחו לבנק לאומי והועברו גם לרשויות המס, עולה הקשר האישי בין האחים דיין לבין משפחת עמינח. ברקע הסיפור – הלוואה שלקחו האחים בשנת 2017 כדי לממן רכישה ב-950 מיליון שקל של רשת המלונות של אפריקה ישראל, שכללה בין היתר את קראון פלאזה והולידיי אין, מחברת אפדור, למעשה באמצעות השתלטות על החברה.
3 צפייה בגלריה
רקפת רוסק עמינח וראם עמינח
רקפת רוסק עמינח וראם עמינח
רקפת רוסק עמינח וראם עמינח. לא מסרו תגובה לכתבה
(צילום: עמית שעל, אוהד צויגנברג)
מכאן עלו כמה שאלות. כיצד העניק בנק לאומי הלוואה לחברת אפדור, שדיין ערב לה אישית, לכאורה מבלי לבדוק עם רואי החשבון מה מצבו? האם משרד שטיינמץ-עמינח לא "הזהיר" את הבנק כי מי שעתיד לתת ערבות לסכומים של מאות מיליוני שקלים – משתכר "רק" כ-400 אלף ברוטו בשנה (לצד ההכנסות מאותה נאמנות חשודה)? האם עמינח עצמו (שפרש מהשותפות באותה שנה, אך נשאר מעורב) עדכן את אשתו בלקוח ה"כבד" של המשרד שלוקח הלוואה? מה בדיוק היא ידעה?
אמיר דיין טען עם פרסום דבר החקירה, כי מקורה בסכסוך גירושים. גם פרודתו - שמיוצגת על-ידי עורכת הדין זיוה אגמי-כהן - עוכבה לחקירה ומסרה גרסה ברשות המיסים. מתברר כי גם בבנק לאומי ידעו על הסוגיה היטב עוד לפני כן, לנוכח מכתבים ששלחה האישה לבנק ולגורמים נוספים. לפי טענותיה, למנכ"לית הבנק ולבעלה רואה החשבון היו קשרים אישיים הדוקים עם דיין.
במכתבים שנשלחו לפני כשנה וחצי לבנק נטען בין היתר כי נכסים רבים לא נכללו בהצהרות שהגיש משרד שטיינמץ-עמינח בשמה לאורך השנים. עורכי דינה כתבו: "ייתכן כי בדיווחים ובהצהרות שהגיש משרד שטיינמץ-עמינח בשמה לאורך שנים, כאמור, לא נכללו הכנסות ונכסים רבים של בני הזוג בארץ ובחו"ל – לרבות תוך העמדת מרשתנו בחשיפה אישית משמעותית מול רשות המיסים".
עורכי הדין, שתהו לגבי ההלוואות הגדולות שהעמיד הבנק לטובת דיין, בזמן שהוא מצהיר על הכנסה נמוכה מאוד יחסית, ביקשו לקבל מידע על היקף ההלוואות - וגם הזהירו את הבנק: "למיטב ידיעת מרשתי, היקפם המצטבר של הכנסות ונכסי בני הזוג בארץ ובחו"ל עומד על כמה מיליארדי יורו, אולם בדיווחים ובהצהרות שהגיש משרד שטיינמץ-עמינח לרשות המיסים בשמם של מר דיין ומרשתי, לאורך השנים, ננקבו סכומים מינימליים וזניחים ביותר – פחות מפרומיל מהנתונים האמיתיים – ומשמעות הדברים ברורה".
המכתב מוען גם למנכ"לית הבנק רקפת רוסק עמינח, ליו"ר הדירקטוריון, סאמר חאג' יחיא, ולמפקח על הבנקים. צוין בו כי "מרשתי יודעת מידיעה אישית, שרו"ח ראם עמינח, ורעייתו הגברת רקפת רוסק עמינח – הם חברים אישיים וקרובים של מר דיין... נפגשים בפגישות אישיות בארבע או שש עיניים, רו"ח עמינח ואשתו הזמינו את מר דיין ומרשתי לארוחות בוקר שבת פרטיות בביתם, הצדדים מזמינים זה את זה ומגיעים לאירועים משפחתיים... רואה חשבון עמינח טיפל כאמור באופן אישי בענייניהם החשבונאיים והמיסויים של מר דיין ומרשתי".
אחר כך התנהלה עוד תכתובת שבמסגרתה הבנק סירב למסור מידע, ועורכי הדין של האישה החריפו את הטון. תוצאות ההתכתשות הזו והשאלות שהיא מעוררת יתבררו אולי בהמשך החקירה.
3 צפייה בגלריה
עו"ד נתי שמחוני דין עדני זיוה אגמי כהן
עו"ד נתי שמחוני דין עדני זיוה אגמי כהן
עורכי הדין נתי שמחוני, דין עדני וזיוה אגמי כהן
(צילום: טל שחר, יריב כץ)
מבנק לאומי נמסר: "כבנק חלה עלינו סודיות בנקאית ולכן אנו מנועים מלהתייחס".
רקפת רוסק עמינח סירבה להגיב, כך גם ראם עמינח.
עורך הדין נתי שמחוני, בא כוחו של דיין, מסר: "מדובר בהכפשות שווא, מנותקות מהמציאות, אשר סותרות באופן מובהק את העובדות".
בא כוחה של אשתו של דיין, המייצג אותה בענייני הגירושין, עו"ד דין עדני, סירב להגיב.