משבר הקורונה ממשיך להשפיע על קופיקס. זרוע בתי הקפה של החברה, שבשליטת רמי לוי, ספגה ברבעון הקודם מכה אנושה עם ירידה של 76% במכירות ל-4.8%, וממשיכה לסבול מקיטון בביקושים גם ברבעון השלישי של השנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההכנסות בפעילות בתי הקפה נחתכו בלמעלה מחצי והסתכמו בכ-7.1 מיליון שקל, בהשוואה לכ-15.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות פעילות בתי הקפה נבעה, בין השאר, מסגירה זמנית של בתי הקפה במחצית השנייה של חודש ספטמבר בעקבות המגבלות על פתיחת עסקים בגין התפשטות נגיף הקורונה, וכן מסגירת בתי קפה שפעלו בהיעדר כדאיות כלכלית. במחצית הראשונה של השנה סגר רמי לוי רבע מסניפי בתי הקפה של הרשת, שננטשו על ידי הזכיינים.
לצד הירידה בפעילות בתי הקפה, נרשמה עלייה בתחום המרכולים, שהכנסותיו טיפסו ברבעון בכ-29% ל-66.4 מיליון שקל בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. העלייה בהכנסות באה על רקע הסבת 14 סניפי מרכולים מפורמט "סופר קופיקס" לפורמט "רמי לוי בשכונה" מתחילת 2020, וכן ממכירות סניפי שוויצריה הקטנה - רשת המזון שרכשה קופיקס בתחילת השנה. שיעור הרווח הגולמי בתחום המרכולים עלה לכ-31.1%, בהשוואה לכ-30.6% ברבעון המקביל אשתקד.
2 צפייה בגלריה
סניף קופיקס
סניף קופיקס
סניף קופיקס
(צילום: אוהד צויגנברג)
סך הכנסות קופיקס ברבעון השלישי של השנה צמחו ב-4.2% ל-73.9 מיליון שקל בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019. שיעור הרווח הגולמי של קופיקס ברבעון עלה ל-30.8% בהשוואה ל-30% ברבעון המקביל בשנה שעברה.
עם זאת, קופיקס שילשה את ההפסד הנקי לבעלי המניות, שעמד ברבעון השלישי של 2020 על 921 אלף שקל, בשל צעדים בהם נקטה בעקבות עצירת פעילות בתי הקפה בתקופת הקורונה. החברה הכירה ברבעון השלישי בהפסד של 1.74 מיליון שקל בעקבות סגירת בתי קפה בהפעלה עצמית שנעזבו על ידי זכיינים.
על רקע זה, נחתך הרווח התפעולי של קופיקס ברבעון השלישי ב-29.4% לכ-700 אלף שקל, לאחר הכרה בהוצאות חד פעמיות בסך של כ-1.1 מיליון שקל בגין סגירת בתי קפה בהפעלה עצמית שפעלו בהיעדר כדאיות כלכלית, עלייה של 400 אלף שקל בהפרשה לחובות מסופקים והפחתת ערך מלאי בעקבות משבר הקורונה.
2 צפייה בגלריה
רמי לוי
רמי לוי
רמי לוי
(צילום: גיל יוחנן)
קופיקס החלה להיערך להתמודדות עם משבר הקורונה עוד לפני שהוטלו המגבלות על בתי הקפה. החברה ביקשה מבעלי הנכסים שבהם פועלים סניפי בית הקפה להפחית את דמי השכירות לתקופות הרלוונטיות, וכן ביקשה מתן הנחה בדמי הניהול עבור חודש אפריל וספטמבר.
בנוסף, הוציאה קופיקס לחופשה ללא תשלום עובדי תפעול, מפעל ועובדים לא חיוניים באורבן קופיקס בתקופה בה סניפי בתי הקפה היו סגורים. כמו כן, נקטה החברה בצעדים לחיסכון מהותי בהוצאות התפעוליות השוטפות של סניפי בתי הקפה בהפעלה עצמית והן של מפעל החברה, באמצעות כיבוי מקררים, מערכות חשמל ותאורה, הקפאה פעילות הפרסום והשיווק של החברה, צמצום פעילות הייצור של המפעל, הפסקת פעילות ההפצה של הסניפים באמצעות קבלן משנה וסגירה של סניפי הפעלה עצמית.
נכון לסוף הרבעון השלישי של 2020, רשת קופיקס מפעילה 110 סניפים, מתוכם 75 בתי קפה ו-35 מרכולים.