מחיר הנפט בשיא של 13 חודשים, מחירי הברזל, הפלסטיק והאריזות קופצים לרמות שלא היו מאז 2008, הקורונה הזניקה את מחירי ההובלות ואם כל זה לא מספיק - השיבושים בשרשרת האספקה העולמית טרם שככו. עופר איתני, הבעלים של קבוצת כרמל, יצרנית שטיחים ורהיטים, סיפר ל"ממון" ול-ynet על הקושי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עופר איתני, מנכ"ל רשת כרמל שטיחים
עופר איתני, מנכ"ל רשת כרמל שטיחים
עופר איתני, הבעלים של קבוצת כרמל
(צילום: יוני רייף)
איך המחסורים משפיעים על ההתנהלות היומית? איתני: "יש שילוב קטלני של עליית מחירי ההובלה וחומרי הגלם - מברזל שהתייקר ב-36% בתוך חצי שנה ועד פוליפרופילן ופוליאסטר שעלו מ-1,300 דולר לטונה ל-2,100 דולר - יחד עם שיבוש עולמי בשרשרת האספקה. העולם השתגע, אלה גלי ההדף של משבר הקורונה שמגיעים רק עכשיו לכלכלה הריאלית. זה מצב שלא מאפשר לנו וליצרנים בכלל לייצר. יש לנו הזמנות פתוחות ממפעלים שלנו של מעל 100 אלף מטר שטיחים עם עיכוב של חודש באספקה, ונצטרך לדחות בחודשיים נוספים. למזלנו זה מצב עולמי, במצב רגיל היינו מאבדים אותם כלקוחות בגלל איחור כזה. גם מחירי העץ ובדי הריפוד בזינוק, ואנחנו אפילו לא תמיד מקבלים את הסחורה כי גם האספקה שלהם מחו"ל השתבשה".
איך מצליחים לייצר כך? "תעשיות שלמות משתבשות. כדי לייצר שטיח, לדוגמה, צריך חוטים מסוגים שונים. ברגע שרכיב חסר או מאחר בשבועיים, זה מעכב את כל האספקות. אנחנו חווים איחורים באספקות מכל העולם, והיה גם מצב שמיוזמתנו ביטלנו משלוח מכולות מהמזרח כי המחיר לא הגיוני. על מכולה שעלתה לפני שנה 2,700 דולר דרשו ממני בפברואר 9,000 דולר. מכרנו מוצרים לירדן בשווי חצי מיליון דולר, וההובלה הימית מחיפה לעקבה דרך תעלת סואץ עלתה ללקוח 100 אלף דולר - כ-20% מעלות הרכישה - שזה מטורף. גם המכס שדונלד טראמפ השית על הסינים תקע אוניות מהמזרח בנמלים בארה"ב. יצרן שרוצה היום לעשות כסף - שייצר מכולות".
איך זה ישפיע על מחירי המוצרים? "אני מעריך שמחירי השטיחים בעולם יתייקרו ב-10%-20%, אבל הבעיה היא כבר לא עליות המחירים אלא השיבושים באספקה שלא מאפשרים לייצר. למזלנו יש בידינו מלאים גדולים של המפעל שנסגר שאנחנו ממשיכים למכור במחירים הקודמים עד פסח, לאחר החג המחירים יעלו. ובכלל, אני צופה שמחירי מוצרים כמעט מכל סוג שהוא יתייקרו משמעותית, אנחנו עם הפנים לאינפלציה בעקבות עליות המחירים בכל שוק הסחורות וחומרי הגלם בעולם. להיות יצרן היום זה לא להיות בטוח שאתה מצליח לייצר מחר. יש לי חברים תעשיינים וכולם במצוקה".