"הכל נגמר לנו בבום": תושבים שעזבו את אילת I צפו באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

"הכל נגמר לנו בבום", אמר היום (רביעי) לאולפן ynet רז קשתי, בן ה-26, שעזב את אילת מנסיבות כלכליות בשל משבר הקורונה, ומתגורר כעת בפרדס חנה כרכור.
שלושה ימים לאחר תחילת הסגר השלישי, שכולל גם את סגירת האיים התיירותיים הירוקים, ובהם גם אילת, סיפר קשתי, שמתפרנס מתיירות, כי "כבר במרץ הבנתי שאין לי למה להישאר באילת. עבדתי בחיי הלילה, כדיג'יי וגם כמנהל שיווק של ברים, מועדונים ומסעדות. עיקר הפרנסה שלי מגיעה מהמקומות האלה, והקורונה לא אפשרה לנו להתנהל. כדיג'יי הייתי מתפרנס משני אירועים ביום לפחות. בבת אחת הכל פשוט נגמר".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאן עזבת? הרי גם בשאר המדינה אין אירועים ופרנסה לדי'גיי "קצת לפני הקורונה עזבתי בגלל סיבה משפחתית. סבתא שלי קיבלה אירוע מוחי אז נסעתי לחודש-חודשיים בשביל לטפל בה והייתי צריך לחזור חזרה. ברגע שהתחילה הקורונה הבנתי שאין לי למה לחזור כי כל מה שהתפרנסתי ממנו - לא היה".
2 צפייה בגלריה
רז קשתי, עזב את אילת בגלל המשבר
רז קשתי, עזב את אילת בגלל המשבר
רז קשתי: "כל מה שהתפרנסתי ממנו - נגמר"
(צילום: שלומי זירה)
הבעיה העיקרית באילת, בניגוד למקומות אחרים, היא מחסור באפשרויות פרנסה. "אין לך יותר מדי אופציות, ובתור בן אדם שכל החיים השקיע את כל הזמן והכסף שלו בלשמח לאנשים כדיג'יי, זה מחייב חישוב מסלול מחדש וגם מפנצ'ר לך את האוויר בגלגלים לרצות לחזור למקצוע. זה הדבר היחיד שהתמקדתי בו כדי למקסם את עצמי, לעשות את הכי טוב במה שאני יודע לעשות, ולקחו את זה ממני".

חזרה לבית של ההורים

גם יוחאי יפרח, בן ה-40, עזב את אילת ואת העסק שפתח בעקבות קושי כלכלי בשל משבר הקורונה. יפרח, המתגורר כיום בשדרות, סיפר כי "איך שנעלמה תיירות החוץ והבנו שהולך להיות סגר, עזבתי חזרה לבית של ההורים בדרום והשותף עבד קצת ונסע לאבא שלו בארה"ב".
עזבת את אילת לתמיד או שזה זמני? "עד לפני חודש המשכתי לשלם שכירות אז אני לא יודע אם זה נחשב שעזבתי, אבל לא נראה לי שאחזור בשנים הקרובות. נכוויתי חזק בשנה האחרונה. יש הרבה אנשים שמאוד קשה להם, שיש להם משפחות, ילדים, משכנתא. לא קל לקום וללכת. אני רווק, ללא ילדים, אז קמתי וברחתי. אבל יש אנשים שבאמת רחמנות עליהם, שמצבם שם בכי רע".
2 צפייה בגלריה
יוחאי יפרח, עזב את אילת בגלל המשבר
יוחאי יפרח, עזב את אילת בגלל המשבר
יוחאי יפרח: "לא אחזור בשנים הקרובות"
(צילום: באדיבות יוחאי יפרח)
חשבת שהאיים הירוקים יסייעו למצב? "כל יומיים סוגרים ופותחים. העסק שלי היה במרכז התיירות, באזור המועדונים. אם אין אנשים, למי אני אפתח שם? למי אני אחכה? שיגידו לי שבוע כן שבוע לא? כל שבוע אני אחדש מלאי ואז אני אזרוק אותו לזבל? לא סמכתי על הדברים האלה".

תקלה בקבלת החלטות

שלשום הביע ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, חשש מהגירה שלילית מהעיר. בראיון לאולפן ynet אמר כי "לתת עוד מכה לתושבי אילת, שחוטפים מכה אחר מכה, מביא אותי לאותה מסקנה שיש אנדרלמוסיה ותקלה חמורה בדרך קבלת ההחלטות. הפגיעה הדמוגרפית בעיר תהיה קשה מנשוא. יש גבול כמה עיר יכולה לשאת עוד ועוד את התקלות בקבלת ההחלטות.
"אני יכול להגיד שמדובר בהגירה שלילית ובעיקר בפגיעה דמוגרפית שנכנסת לתוך הנשמה והנפש של התושבים. להגיע שוב ל-80% אבטלה זה להרוג את העיר, זה פשוט לא הגיוני. זו תהיה מכה קשה ואנושה שתייצר סדקים אדירים במשתנה הדמוגרפי".