הדולר התחזק היום (שלישי) בשל עודפי ביקושים הנובעים מהמצב הביטחוני. שערו היציג עלה במעל לאחוז ונקבע על 3.284 שקל. במקביל, גם המסחר בבורסה התנהל היום במגמה שלילית על רקע המצב הביטחוני והנפילות בבורסות העולם: אחרי שבמהלך היום ירדו בכ-3%, מדדי ת"א 35 ו-125 התאוששו מעט וירדו ב-1.6% ו-1.8%, בהתאמה. ת"א בנקים נחלש ב-1.9%, ת"א נפט וגז נסוג ב-2.1%.
יש לציין כי גם במבצעים צבאיים רחבי היקף בעבר, נחלש השקל מול המטבעות הזרים בשיעורים של 1% עד 5%, ולאחר סיום המבצעים חזר השער לרוב לשערו לפני הפעילות הצבאית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
(צילום: shutterstock)
דודי רזניק, אסטרטג בלאומי שוקי הון אמר הבוקר כי ניסיון העבר מלמד, כי "היחלשות השקל סביב מתיחות גיאופוליטית היא קצרת טווח, אך ייתכן ששיא האירוע עוד לפנינו". בבתי ההשקעות אמרו כי שערי המטבע יהיו קשורים בעיקר למשך העימות בדרום.
כלכלנים סבורים, כי ההיחלשות של השקל היא זמנית, אולם אירוע יוצא דופן, כמו חלילה כזה שיגבה נפגעים רבים,. עלול יהיה להאריך את המצב הביטחוני החריג, להשבית חלק מהמשק ולגרום לעלייה משמעותית בשערי המטבעות הזרים. הנחשש הזה הוא שגורם כעת להתחזקות המטבעות הזרים מול השקל.
לפני ארבעה חודשים הגיע שער הדולר בישראל לשפל מזה 25 שנים של 3.1130 שקל. לאחר הודעה מיוחדת של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי הבנק המרכזי ירכוש במהלך השנה סכום גבוה של 30 מיליארד דולר - עלה השער היציג של הדולר בהדרגה עד ל-3.34 שקל, אולם מאז חזר וירד בשבועות האחרונים עד ל-3.24 שקל בשבוע שעבר.
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי ודודי רזניק, אמרו בתחילת השבוע, בהמשך להודעת בנק ישראל כי רכש 5.3 מיליארד דולר בחודש אפריל ו-19 מיליארד דולר מראשית השנה, כי "למרות העלייה החדה ברכישות המט"ח של בנק ישראל, השקל ממשיך להפגין עוצמה, כאשר במהלך חודש אפריל הוא רשם שוב התחזקות של קרוב ל-3% מול הדולר. נראה כי רכישות המט"ח של בנק ישראל מיועדות למתן את התיסוף של השקל. בפועל נראה כי השקל מתואם הרבה יותר עם כיוון המסחר של הדולר בעולם ופחות מושפע מסכום הרכישות בפועל של בנק ישראל".
פורסם לראשונה: 10:12, 11.05.21