כמעט בלי ששמנו לב, הלבן שהיה שליט עיצוב הבית בישראל במשך כשני עשורים, פינה את מקומו לצבע השחור. מה שהיה נחשב לצבע גברי שאפיין בעיקר דירות של גברים רווקים וגרושים, הפך להיות המיינסטרים. גם מי ששנים ארוכות התנגד לו, מוצא אותו יותר טרנדי ואפנתי, גם אם רק בצורה מעודנת וסמלית בבית.
17 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות שרה ונירית פרנקל)

17 צפייה בגלריה
(צילום: אסף פינצוק, באדיבות קרן גנס)
זה מתחיל בנגיעות קטנות של מסגרות: חלון בלגי, פרופיל של המקלחון, גופי תאורה, ברזים, ולאט לאט הולך וצובר תאוצה, עד כדי אמנות בקווים ופיסול עם חוטי ברזל. תוסיפו לכך את השילוב עם ורדרד וזהב, קומבינציה שבעבר הייתה נראית לנו תמוהה, וכיום היא המיינסטרים, ותקבלו את הפנים החדשות של הדירה הישראלית.
אז גם אם אתם לא טיפוסים של שחור, בתור מסגרת, הוא יכול להוסיף המון תחכום, עניין ומודרניות לבית שלכם. הנה כמה דוגמאות והשראה לאיך עושים זאת נכון. ולא, הכוונה היא לא למטבחים ולריצופים של כל הבית בשחור. מדובר במינון מאוד מדויק, שהוא כאן כדי להישאר.
החיסרון, שלא תגידו שלא אמרנו, הוא שהצטברות אבק עליו בולטת יותר מאשר על הצבע הלבן. היתרון המשמעותי שלו: בנגיעות קטנות, הוא עושה פלאים לבית, ויכול לשדרג אותו בתקציב נמוך יחסית.
17 צפייה בגלריה
(צילום: אורי אקרמן, באדיבות קאטונס דיזיין ונירלט)

מציירים בשחור: קווי מתאר, אשליה אופטית ומסגור בצבע

קווי המתאר השחורים, כמעין קונטור, מסייעים להבליט חלקים מסוימים, באקט של מיסגור. ממש כמו בחוברת צביעה, שבה שולי הציורים מודגשים, רק שכאן, אין צורך למלא את החסר.
הגריד הגיאומטרי המוכר ביותר הוא קווי הרשת. טפטים סקנדינביים עם ריבועים שחורים הפכו בשנתיים האחרונות לטרנד מנצח בבתים.
באותו האופן, אריחי אמבט לבנים בהקים, עם רובה כהה ביניהם, משדרים את אותו המראה. לצידם, דלתות זכוכית ממוסגרת בפרופיל שחור, וברז בצבע שחור, במקום הגוון הניקל שליווה אותנו שנים ארוכות, וטרנד הנחושת שלא הצליח להיכנס לשוק. אלה, הופכים את החלל למרהיב ולייחודי, שונה בהרבה מהלבן המסורתי.
17 צפייה בגלריה
מסגור החלונות בשחור, מייצר אשליה אופטית שהם באותו הגודל, למרות גודל השונה
מסגור החלונות בשחור, מייצר אשליה אופטית שהם באותו הגודל, למרות גודל השונה
מסגור החלונות בשחור, מייצר אשליה אופטית שהם באותו הגודל, למרות גודל השונה
(צילום: איתי בנית, באדיבות גיא אהרונוביץ)

17 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, באדיבות שרה ונירית פרנקל)
מדוע נגיעה של שחור מוסיפה כל כך? לצד גוונים בהירים, במיוחד לבן, מתקבלת הרמוניה אלגנטית, דרך הניגוד.
צמד הצבעים שהם בבחינת הכל או כלום – הלבן, שמאגד את כל הגוונים בתוכו, והשחור ש"בולע" את האור, יוצרים מראה דרמטי בהתאם למינון הנבחר, אך אלגנטי ובעל רבדים ועומק.
הקלאסיקה שהייתה נהוגה בתקופה הוויקטוריאנית, כחיפוי רצפה, מעוררת בנו נוסטלגיה. כיום, היא זוכה לעיבוד מחדש ולפרשנויות רחבות בחללי הבית.
למרות הסברה שנהוגה מעולם האופנה ש"שחור מרזה ומקטין", אפשר להשתמש בו גם בחללים קטנים יחסית, ולעצב אותם בעזרתו בחוכמה. משחקי גוונים, גימורי מט או מבריק ותאורה – יסייעו להפיח בהם חיים אחרים, בקלות יחסית.
17 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות שרה ונירית פרנקל)
המטבח השחור, לדוגמה, כבר לא נחשב לצעד נועז, כמו בעבר. אך עדיין הוא אינו בחירה אוטומטית, ונדרש מעט אומץ לבחור בו בלי לחשוב פעמיים. לכן, למי שעדיין אינו נועז מספיק, נגיעות של שחור יכולות להיות כל מה שהחלל הלבן או האפרורי של ביתו זקוק לו.
"לפני כ-20 שנה, הנגר התקשר אלי המון פעמים כדי לבדוק שלא השתגעתי כשביקשתי פרטי נגרות בשחור", אומרת אריאלה עזריה, בעלת משרד לאדריכלות ולעיצוב פנים. "היום כמובן שזה מאוד טרנדי בארץ, ממש כמו קיר לבן, אבל פעם זה ממש לא היה מקובל. באירופה, לעומת זאת, זה מאוד נהוג. ניתן לעשות שימוש בשחור כרקע לווילונות לבנים רכים, 'לשבור' את הבנאלי ולהכניס את השחור גם כמיסגור לרצפה, בדמות פנלים דקים מאלומיניום".
"רק בשנת 2013, כשרציתי להתקין רצפה שחורה, זה כלל לא היה נפוץ בחנויות בישראל", אומר מעצב הפנים, דניאל מיכאלי. "והנה, תוך כמה שנים התרגלנו לראות בבתים את המראה הזה. כמובן שאם מחליטים ללכת על מצע שחור, מומלץ ששאר האזורים יהיו בהירים, אלא אם כן הבית גדול במיוחד".

ניתן לבצע באמצעות השחור תיקונים אדריכליים

טקטיקות מיסגור להדגשה, ממש כמו שממסגרים תמונה, נועדו להדגיש חלקים מסוימים ולטשטש אחרים. למשל, חלונות שאינם סימטריים בגודלם, יכולים להיצבע בגוון שחור ו"לתקן" את הטעות, ממש כמו שאיילנר עושה לעין.
בעזרתן אפשר להדגיש ממד של גובה, אפשר להגדיר ולתחום חללים או ליצור אשליה ויזואלית ולהתמודד עם אתגרים אדריכליים, מבלי להזדקק לשבור קירות או מפתחים.
לדוגמה, ניתן לצבוע את השליש העליון של הקיר בשחור, כדי "להנמיך" תקרה גבוהה, או לשרטט קו שחור, כגודלו של חלון בחדר קטן, ולקבוע בפנים מראה, כדי ליצור אשליה של חלל פתוח יותר.
כמו כן, ניתן להשתמש בו כקו בהיקף החדר כולו, כמתווה מעניין עם אמירה גרפית.
"טקטיקת המסגור בשחור מסייעת גם למי שאין לו מספיק אומץ או תעוזה להכניס את השחור במנות גדולות יותר", אומרת עזריה.
"הצבע השחור, מעבר לכך שהוא משדר פורמליות, סמכות ותחכום, הוא מאפשר לנו לעשות בעזרתו תיחום גרפי ברור ומוגדר", אומרת הדס כהן, מנהלת תחום אדריכלים והשראה בנירלט. "כשהוא ליד הגוון הלבן הוא הופך להיות אף יותר דרמטי".
ואולם, רגע לפני שאתם מתלהבים וממהרים להיסחף אל תוך הטרנד, כדאי לעצור לרגע, ולשמור על מינון מדויק, ועל אלמנטים שניתן יהיה להחליף בקלות יחסית, בעתיד.
17 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות שלומית גליקס)

אל תגזימו עם השחור: "כשהוא במינון מדויק, הוא כמו תכשיט"

מיכאלי: "אמנם אין מה לפחד מהשחור בעיצוב. יחד עם זאת, צריך לזכור את הטרנד הסוחף של תחילת שנת 2000 שהכניס הבייתה את צבע הוונגה (חום כהה). הכל היה צבוע בוונגה: רהיטי חדר השינה, חזיתות המטבח, פינת האוכל, הריהוט בסלון. בשיאו של הטרנד זה היה נחמד ויפה, אבל אז פתאום אנשים 'נתקעו' עם בית שלם בגוון חום כהה. לכן, כמו עם החום, גם השימוש בשחור בעיצוב הבית מצריך מינון מדויק".
כמו כן, כדאי מאוד לעשות שימוש גם בטקסטורות. "פורניר אלון שנצבע בשחור, יעניק אפקט מעניין יותר בחללי הבית, מאשר שחור על משטח חלק וסתמי", מוסיף מיכאלי.
לדבריו, "דרך נהדרת לשלב את השחור בעיצוב, היא במיקומים מפתיעים. לדוגמה, החלק הפנימי של ארונות המטבח בחיפוי שחור, יקפיצו ברגע כל מטבח פורמייקה לבן".
אפשר גם להיעזר בכיסאות בר מרופדים שצידם האחד שחור, ומצד שני מרופדים בלבן. "הדגשים בשחור מסמלים את הירידה לרזולוציות ולפרטים, ומוסיפים אפקט ייחודי לחלל, שהופכים אותו למעין תכשיט", אומר מיכאלי.
17 צפייה בגלריה
(צילום: שרון צרפתי, באדיבות דניאל מיכאלי)

שחור הוא כבר מזמן לא רק צבע גברי בעיצוב הבית

הרעיון המרכזי שבעיצוב שחור-לבן, הוא הימנעות מעיצוב שמזוהה עם מגדר, והפיכת החללים השונים לעל-זמניים. כאלה שמנצחים את ממד הזמן ותמיד נעימים והרמוניים לעין.
"כיום הנטייה היא לשלב חומרים טבעיים, והשחורים מתחברים הכי הרבה לעולם המתכות״, אומר המעצב הרב-תחומי, יפרח בן צבי. "הוא טוב לשילוב בקווי מתאר, בספריות קיר מברזל שחור על רקע לבן ובכל אלמנט קווי. הוא ממש מאפשר לנו 'לשרטט' על הקיר".
17 צפייה בגלריה
(צילום: איילת שבו, באדיבות אלוני)

מלבן לשחור: גם הישראלים השמרנים יצאו מהקנבס המשמים

עיצוב הבית בלבן סטרילי כבר הפך לאבן יסוד בעיצוב השמרני הישראלי. כצבע שמסמל ניקיון ומשרה תחושת רוגע ואווריריות, זה מובן בהחלט.
הלבן הוא גם אחד ממאפייניו של הבית המודרני, שביחד עם חומרים קרים כמו זכוכית ואלומיניום, הפך בוהק ונקי, מכל הבחינות, עד כדי שנראה כמו בית-מרקחת.
לעומת זאת, הבית הפוסט-מודרני "התלכלך" קצת, הפך פחות מנוכר למראה תוך שהוא מכניס לתמונה גם צבע שהיה בבחינת טאבו, לפחות אצל הלקוחות הישראליים, השחור.
17 צפייה בגלריה
(צילום: שרון צרפתי, באדיבות דניאל מיכאלי)

17 צפייה בגלריה
(צילום: שי אפגין, באדיבות יפרח בן-צבי)

17 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות גיא אהרונוביץ)

17 צפייה בגלריה
(צילום: שירן כרמל, באדיבות מיכל כספי וסטודיו קרמיקה)

17 צפייה בגלריה
(צילום: אורן עמוס, באדיבות בן רזניאלי וגולדשטיין גלרי טפט)
כמו בשאר האלמנטים הנועזים בעיצוב, גם כאן, דרכו של השחור החלה מתוך החללים המסחריים, ואט-אט הוא חדר אל חללי הבית.
לקח לו זמן, לשחור, להיכנס אל תוך הבית, וכעת מינוניו הופכים מדויקים יותר. פחות קירות מחופים בשחור, ויותר עיצוב מתון, שעושה שימוש מתוחכם בקווים מדגישים ובאביזרי דגש, לקונטרסט אלגנטי בחלל.

שחור בחדר הרחצה: סקסי, אך יכול להדגיש סימני אבנית

"בחדר הרחצה, מתכת לא תתאים, בשל הלחות והרטיבות שבחדר זה. לכן, ניתן להשתמש באלומיניום שחור", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"כמו כן, כדאי לזכור שאבנית מאוד בולטת על צבע שחור, ולא למהר לשים אריחי גרניט פורצלן שחורים בתוך המקלחון, בייחוד לא ברצפה. ניתן להתחכם ולבחור בהדפס שיש עם נימים לבנים, שיטשטשו את סימני האבנית. בכל מקרה, גם במקרה כזה, צריך לקחת בחשבון את הצורך בניקוי יסודי בתדירות גבוהה יותר".
17 צפייה בגלריה
(צילום: מלנית גל, באדיבות חמת)

17 צפייה בגלריה
(צילום: מלנית גל, באדיבות חמת)
כיצד עוד ניתן לשלב את השחור בחדר הרחצה?
"דלתות זכוכית לתא השירותים ולתא הרחצה מוקפות בפרופיל אלומיניום בשחור, משטח בשחור וכיורים לבנים, שטיחון בשחור וברז שחור, כתכשיט בולט", מוסיפים במוקד השירות. "החזות הכללית נותרת מרהיבה, אך צנועה ואלגנטית מיסודה".
עוד כתבות בנושא:
17 צפייה בגלריה
(צילום: מלנית גל, באדיבות חמת)

לאיזה סגנונות השחור לא יתאים?

"אמנם השחור עוזר 'להקפיץ' את העיצוב, אבל הוא מתאים לכל סגנון ולכל אחד", אומרת עזריה. "מדובר בסגנון מאוד מסוים, שיתחבר מאוד טוב לסגנון המודרני-אורבני, אך פחות יתאים לסגנון הקלאסי או האקלקטי".
להבדיל מקונטורים ודגשים בשחור שנעשים במכוון, כטקטיקת עיצוב, יש אלמנטים שפשוט נוכחים בחיינו, מבלי יכולת לשנות אותם, וכך אפשר לרתום אותם לטובת הדגשים השחורים בחלל. למשל, מסך הטלוויזיה השחור, המיקרוגל, הרמקולים וכן הלאה.
גם אלמנט טכני יחסית כמו ה'גרילים' (פתחי האוורור) של המזגן, יכולים להפוך מדפקט לאפקט, ולהשתלב עם פסי צבירה שחורים של גופי התאורה.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"