מנות מזון חמות להכנה מהירה לוהטות שוב: אחרי שנים שהמושג "מנה חמה" נחשב שם נרדף לטעם רע – פתאום זה טרנדי למלא מים ‏חמים עד הקו, להוסיף לזה ירקות מיובשים, אבקה בצבע זרחני ורוטב עתיר מונוסודיום גלוטמט, לערבב ‏ולחכות כמה דקות עד שהכל מוכן. ‏
ראמנים ונודלס להכנה מהירה מקוריאה הם להיט מטורף עכשיו, ואסם, שמוכרת מנה חמה מ-1992, זיהתה ‏את הטרנד: החברה הוציאה סדרת טעמי מק אנד צ'יז בשלושה טעמים והחזירה למדפים נודלס בטעמים ‏חריפים, כל אלה לצד נודלס והטעמים הוותיקים שהיא מוכרת כבר שנים כמו מנה חמה קוסקוס ומנה חמה ‏פירה פטריות (וד"ש למנה החמה מג'דרה ז"ל).‏
12 צפייה בגלריה
מדף מנות חמות1
מדף מנות חמות1
מבחר מנות חמות ברשתות
12 צפייה בגלריה
עוד ראמנים בקערות
עוד ראמנים בקערות
ראמנים להכנה מהירה בקערות
במקביל לאסם פעלו על המדף ברשתות השיווק גם ויליפוד עם מנת השף ונטו עם מג'יק, וכעת עוד יבואנים ‏כמו טעמן, דיפלומט, ויסוצקי, דין שיווק וקליה ושסטוביץ התחילו למכור ברשתות השיווק מנות חמות ‏מאיטליה ותאילנד. ‏
חברת נוטרה זן החלה למכור השנה מוצר להכנה מהירה בארבעה טעמים בשם ראמן – מאטריות אורז ללא ‏גלוטן ("אחרי שלבת הצליאקית שלי היה רק מוצר אחד שהיא יכלה לאכול: מנה חמה פירה", אמר ל-‏ynet‏ הבעלים עידו ויסברוט) ויש עוד כמה שחקנים נוספים, אבל עיקר הפריחה היא מחוץ לרשתות – ‏בשוק הלא כשר. ילדי דור ה-‏Z‏ והאלפא קונים ראמנים בעשרות טעמים ומשלמים לעיתים קרובות לא מעט ‏על קערת פלסטיק עם אטריות מהירות. ‏
12 צפייה בגלריה
ראמן ללא גלוטן של נוטרה זן
ראמן ללא גלוטן של נוטרה זן
ראמן ללא גלוטן של נוטרה זן
12 צפייה בגלריה
מנה חמה של פעם
מנה חמה של פעם
מנה חמה של פעם
(צילום מסך: אסם)

"אנחנו מייבאים 60 טעמים של ראמן להכנה מהירה מ-5 מדינות"‏

‎ ‎עד לפני עשור, מנה חמה נחשבה מוצר נחות מבחינת הטעם ומביך לאכילה. ואז הגיע טיקטוק. צרכנים ‏שכבר היו במזרח הרחוק ובני נוער שטסו עם ההורים לתאילנד החלו לצפות בסרטונים שמציגים דרכים ‏לשדרג מנות חמות במטבח, עם ביצה וטופו. הם שמחו לגלות שיש בארץ יבוא של מנות להכנה מהירה ‏מהמזרח, תחת השם הכללי נודלס או ראמן, שבהתחלה יועדו בעיקר לעובדים זרים. היבואנים קלטו את ‏הביקוש העולה והקטגוריה התרחבה מאוד, ולמרבה ההפתעה והתדמית הלא בריאה של המוצרים ‏האלה, שמכילים הרבה חומרי ‏E‏ למיניהם ורכיבים מוזרים כמו חלבונים צמחיים מפורקים – היא לא מסומנת ‏בשום סימון אדום.‏
12 צפייה בגלריה
ראמנים בשקיות
ראמנים בשקיות
ראמנים בשקיות
קבוצת ד.ל שירותי מזון מייבאת לארץ בין היתר את המותג נונגשים, שנחשב למותג מספר 1 בעולם ‏באינסטנט נודלס. בסך הכל, לפי מנהל המכירות ואחד הבעלים און מק, היא מייבאת 60 טעמים של ראמן ‏להכנה מהירה מקוריאה, סין, תאילנד, יפן, וייטנאם והודו, שאינם נמכרים ברשתות השיווק כי אין להם כשרות ‏‏(אף שלרוב אין בהם שילוב של בשר וחלב או בשר לא כשר). "אני היבואן הכי גדול של אינסטנט ראמן ‏למדינת ישראל, ואני מייבא מחמש מדינות", הוא מצהיר. ‏

טעמתם מנה חמה שעועית שחורה וטוקבוקי מק אנד צ'יז?‏

המותג האהוב ביותר בנישה הזאת, לפי רשת הממתקים סוויט טיים, שמוכרת נודלס להכנה מהירה מיום ‏היווסדה, הוא בולדאק הקוריאני של חברת סאמיאנג. לבולדאק יש עשרות טעמים, אולם החביב על ישראלים ‏הוא הטעם הוורוד: "עוף חריף קרבו". הוא נקרא כך משום שהוא לכאורה בטעם קרבונרה, אף ‏שברשימת המרכיבים שלו אין זכר לרכיבים כמו גבינת פקורינו ובייקון, אבל בהחלט יש בו מוצרלה, חמאה ותערובת ‏בטעם קארי.‏
12 צפייה בגלריה
מנה חמה בולדאק ורוד
מנה חמה בולדאק ורוד
מנות חמות של בולדאק. הפופולרית ביותר - בולדאק ורוד
בולדאק (שילוב של בולדוג וברווז) מוכר בארץ מנות חמות בטעמים מאוד לא ארצישראליים, כמו עוף חריף ‏אקסטרים, טום יאם (בטעם שונה ממג'יק הוותיק), קימצ'י, הבנרו ליים וראמן בטעם שעועית שחורה ‏צ'אצ'ארוני, שאגב כולל ברכיביו לצד מחית שעועית שחורה גם פרחי קישואים ותמצית תה ירוק.‏
הקטגוריה כל כך מעוררת עניין בקרב צרכנים צעירים, שיבואנים מתכננים להוסיף לקטגוריית ההכנה ‏המהירה טעמי פירות ים, קארי, סאטה (חמאת בוטנים) ופאד תאי.‏
חנויות של מוצרים מהמזרח מוכרות כבר שנים נודלס להכנה מהירה בטעמי פירות ים עם דיונונים ‏ושרימפס, ומצאנו למשל נודלס להכנה מהירה בטעם צדפות, וגם בטעמי חזיר וברווז של המותג וואי וואי. ‏ברשת סוויט טיים מציעים בימים אלה מנה חמה של אטריות אודון בטעם עוף חריף קרבונרה, כלומר לא ‏רק אטריות חיטה רגילות.‏
עוד להיט משוגע שהגיע למנות החמות הוא טוקבוקי – בצקניות אורז קוריאניות. ד.ל שירותי ‏מזון מוכרים טוקבוקי להכנה מהירה בתיבול קוריאני צמחוני, וכן ערכת אינסטנט של אצבעות אורז בטעם מק ‏אנד צ'יז. ‏
12 צפייה בגלריה
מנה חמה טוקבוקי
מנה חמה טוקבוקי
מנות חמות של טוקבוקי
אגב, הטעם האחרון, שנחשב לגמרי אמריקני, הפך ללהיט ישראלי, עד כדי כך שברשתות השיווק כבר ‏מוכרים מקרוני אנד צ'יז של דודלס (‏Doodle’s‏) בחמישה סוגים: מקרוני, פסטה אלבו, פסטה מסולסלים, ‏אטריות אורז ללא גלוטן וטבעוני. ההצלחה של הטעמים הללו גרמה לאסם ‏לצאת בסדרות מק אנד צ'יז ובסדרות חריפות. ‏
12 צפייה בגלריה
מק אנד צ'יז
מק אנד צ'יז
מק אנד צ'יז

29 שקל לקערת אינסטנט נודלס

בחלק מנקודות המכירה, המותג בולדאק נמכר ב-25 ו-29 שקל לתבשיל להכנה מהירה בקערה חד פעמית ‏במשקל 105 גרם, לעומת כ-8-7 שקלים למנה חמה או נודלס של 75-55 גרם ברשתות השיווק. לפי אליה בן חמו, מבעלי רשת סוויט טיים, הסיבה ‏לכך היא הקושי לייבא מהמזרח כרגע, בשל בעיית החותים, אבל ‏ניתן להניח שסיבה נוספת היא הביקוש, הטרנדיות והאקזוטיות. ‏
המותג בולדאק, למשל, מיובא לארץ כבר כעשור, אבל רק בשנים האחרונות הוא הפך למגה להיט ויצא ‏מגבולות החנויות שמתמחות במוצרים מהמזרח. "אנחנו כל הזמן מרחיבים ומחדשים ‏את הטעמים של המותג", מאשר בן חמו. "קיבלנו עכשיו גם טעם כמהין וארבע גבינות, כל הזמן יוצאים טעמים חדשים".‏
12 צפייה בגלריה
מנה חמה 29 שקל
מנה חמה 29 שקל
מנה חמה ב-29 שקל
ברשת איסטרן בלוק טוענים: "זה טרנד של שנים, שעכשיו מגיע לצעירים". איסטרן בלוק היא רשת של שש ‏חנויות של מזון מהמזרח. "יש לנו ברמת השרון חנות כבר שש שנים", אמר ל-‏ynet‏ אחד הבעלים. "אבל ‏פתאום, בגלל טיקטוק, נפתחו לאנשים העיניים לטעמים שונים. אני מוכר במחירים טובים, למשל בולדאק ‏ב-15 שקל או 4 ב-50 שקל. יש לי מותגים יפניים איכותיים יותר, שהם ממש ראמן ואפשר להוסיף להם ביצה ‏ובשר, אבל הם נמכרים פחות כי הם הרבה יותר יקרים, חלקם הם גם לא אינסטנט. אני מחזיק כל מה שלא ‏כשר וכל מה שחדש – מעניין אותי". ‏
ואכן, מצאנו אצלו גם מוצרים להכנה מהירה מיפן, ובהם מנה חמה בשם אוקיאווה פרימיו, ראמן יפני דאשי ‏מסורתי, או בטאם רוטב סויה עשיר, אטריות ורוטב להכנה מהירה מופוקושימה ביפן, שמתאימה גם ‏לטבעונים. ‏
‏"המותגים היפנים יקרים יותר, והם מגיעים לפעמים ל-180 גרם", מסביר און מק, סמנכ"ל קבוצת ד.ל שירותי ‏מזון. "הקוריאנים הם הכי טרנדיים. הם יקרים פחות מהיפניים והם מגיעים באריזות של עד 140 גרם. הכי זולים הנודלס מתאילנד – הם נמכרים בחנויות של עובדים זרים ב-3-2 שקלים. יש גם יבוא מסין, אבל את המוצרים ‏האלה קונים בעיקר עובדים זרים וישראלים שחוו את המזרח לעומק או גרו שם. המותג הכי טרנדי הוא ‏בולדאק של סאמיינג, בגלל הגבינה, אבל כל המותגים כבר הוסיפו טעמי גבינה. המחירים שלו בארץ ‏מוגזמים בגלל הביקוש, וכי הוא לרוב מגיע לארץ דרך אירופה, ולא ישירות מהמזרח". ‏
12 צפייה בגלריה
ראמנים בשקיות מיפן
ראמנים בשקיות מיפן
ראמנים בשקיות מיפן

אסם: "הקטגוריה עונה לכל הטרנדים"‏

לפי ליאת קידר פייגין, מנכ"לית חטיבת המזון באסם נסטלה, הפריחה של המנות להכנה מהירה נמשכת כבר כמה שנים. "בארבע ‏השנים האחרונות, הקטגוריה של המנות החמות צומחת בגידול דו ספרתי כמעט כל שנה, כי היא עונה לכל הטרנדים, בעיקר כשהאוכל האסייתי מככב במסעדות ובטיקטוק. מדובר במקבץ טעמים שהדור הזה חפץ לטעום, והמנות המובילות במסעדות הופכות למנת ‏התנסות במנה חמה".‏
‎ ‎כן, אבל אי אפשר לומר שפסטה ברוטב עגבניות שלכם או פסטה בולונז הן מנות מסעדה. ‏"אין פה יומרה להחליף מסעדה, אבל מנה חמה בהחלט מציגה את הטעמים שצרכנים אוהבים. למשל ‏קארי".‏
מנה חמה הייתה עד לאחרונה ממש מוצר מוקצה.‏ ‏"לא מוקצה, אבל עד לאחרונה זאת לא הייתה קטגוריה מרגשת, והיא לא עוררה עניין. בשנים האחרונות היא ‏מעוררת ריגוש, כי יש יותר פתיחות קולינרית: אנשים רוצים להתנסות בטעמים שונים שהם לא יכולים ‏להכין בבית. 80% מהמכירות מגיעים מהעולמות האסייתיים‎.‎
‏"הטרנד הנוסף הוא להשתמש במנה חמה כבסיס לתבשילים. הילדים שלי מוסיפים לנודלס ‏גבינה, עוד רוטב, ירקות, נתחוני עוף, וככה את בונה ארוחה כיפית שלוקחת לך פחות מ-10 דקות הכנה. טרנד חדש, שהפך לאחד החמים ברשת, הוא החריף. יש מוצרים שמסומנים בפלפל אחד, בשני פלפלים או בשלושה, ‏וזה מספק חוויה סביב האכילה: מי שורד חריפות של שלושה פלפלים.‏‎ ‎
‎"‎טרנד נוסף שגורם לצמיחת הקטגוריה הוא הנוחות שבהכנת משהו קטן ומשביע ב-10-3 דקות. 50% צורכים מנות כאלה בבית ו-50% מחוץ לבית. זה זול יותר ממזון ‏מחוץ לבית".‏
12 צפייה בגלריה
מנה חמה חדשה אסם
מנה חמה חדשה אסם
מנה חמה של אסם

אסם מובילה בשוק הכשר ‏

לפי נתוני סטורנקסט, כל השחקנים בקטגוריה (שכוללת גם את שחקני המק אנד צ'יז וואקי מק ודודלס) ‏בצמיחה גדולה מאז 2022, אם כי השנה הצמיחה בקטגוריה מתונה יותר, ככל הנראה משום שעיקר ‏הצמיחה נמצאת מחוץ לרשתות – בשוק הלא כשר. אסם היא שליטת הקטגוריה בשוק הכשר, ואחריה ‏ויליפוד, מור ים (מק אנד צ'יז) ונטו.‏
12 צפייה בגלריה
מנת השף ויליפוד
מנת השף ויליפוד
מנת השף של ויליפוד
רן אסולין, סמנכ"ל מכירות בויליפוד, בהחלט שם לב להתעוררות על המדף. "אנחנו משווקים הרבה שנים ‏את הסדרה 'מנת השף' שאנחנו מייבאים מתאילנד. הוספנו לה עוד טעמים מאיטליה והצלחנו לצמוח ‏בנתח השוק. אנחנו מספר 2 בקטגוריה הזו, ואנחנו רוצים להרחיב אותה עוד יותר.
"מי צורך את זה? אנשים שחוזרים מחו"ל‎,‎‏ ילדים שמכינים בבית, המגזר החרדי, וכל אלה התווספו חובבי טרנדים. ‏למרבה ההפתעה, הקטגוריה הכשרה צמחה ב-24% בין 2022 ל-2023, מ-139.92 מיליון שקל ל-173.8 ‏מיליון שקל בשנה. השנה הזו הייתה בסימן האטה בצמיחה, אבל אנחנו בחברה מצליחים לצמוח גם בשנה סטגנטית. ‏הטרנד האסייתי הוא אחד החזקים כרגע, וזה מה שתורם לצמיחה".‏