הסוחרים נגד ליברמן: הקניונים ריקים, והכלכלן שמסכים עם שר האוצר
(צילום: אבי חי, נויל האריס)

הנזק למשק מהאומיקרון מסתכם ב-10 הימים הראשונים של שנת 2022 רק בכמיליארד שקל. כך העריך היום (ב') נגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון, בדיון בוועדת הכספים של הכנסת שדנה בתקציב בנק ישראל. הנגיד השיב לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, בעניין הסיוע למשק, ואמר כי "האומיקרון איננו עדיין אירוע מאקרו כלכלי ואם יהיה מקום לתת סיוע הוא צריך להיות ממוקד".
הנגיד אמר בדיון, בעניין עלויות האומיקרון למשק, כי "אנחנו מדברים על סדרי גודל במונחי תוצר, של טיפה מעל מיליארד שקל בעשרה ימים, או שניים ומשהו מיליארד על 20 יום". פרופ' ירון הוסיף כי נוכח ההערכות לגל יחסית קצר, בן מספר שבועות, "בשלב הזה לא מדובר באירוע בסדר גודל מאקרו כלכלי. בתרחיש כזה מומלץ להמשיך במנגנוני פיצוי נקודתיים, שממוקדים בענפים שנפגעים". לצד כך קרא הנגיד לממשלה להיערך עם תוכנית חירום במידת הצורך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
קונים בסופר
קונים בסופר
ההערכות הן כי הפעילות הכלכלית תתחדש מהר בתום הגל
(צילום: יאיר שגיא)
במסגרת הדיון בנושא תקציב בנק ישראל לשנת 2022, הציג הנגיד את תחזית הבנק בתקופת האומיקרון: "ביצענו אומדן בבנק לפגיעה הכלכלית כתוצאה מיום בידוד, עברנו ענף ענף, חישבנו את שיעור העובדים שאינם יכולים לעבוד מהבית כפול השכר היומי הנקי שלהם. הכפלנו את זה במשקל של אותו סקטור ושיעור ההשתתפות, הוספנו את התוספת של הימנעות מצריכה, בהתאם לנתונים שיש לנו מהוצאת כרטיסי אשראי - והגענו לעלות יומית לבידוד של עובד, של משהו כמו 273 שקל. אם אנחנו הולכים לתרחיש של 15 אחוז בדיקות חיוביות מתוך 30 אלף בדיקות, מדובר ב-123 מיליון שקל, אם לוקחים את העלות היומית הזו ואתה מדבר על גל של 10 ימים, אנחנו מדברים על סדרי גודל במונחי תוצר, של טיפה מעל מיליארד שקל בעשרה ימים, או שניים ומשהו מיליארד על 20 יום".
2 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד אמר הפרופסור ירון, כי "הסוגיה שלפתח כל מקבלי ההחלטות היא תרחישים יותר קריטיים שעלולים להפוך את הגל ליותר מאקרו כלכלי - למשל פגיעה בשירות חיוני או פגיעה לא לינארית, ואנחנו לא שם כרגע. אלה כבר יכולים להביא לפגיעה מאקרו כלכלית גבוה".
כמו כן ציין הנגיד כי "חשוב מאוד להיות מאוד-מאוד ממוקדים", אך סייג כי "חשוב להבין שרמת אי הוודאות שלנו היא מאוד שונה מהנקודות שהיינו בבואנו ליישם את רשת הביטחון ובוודאי את קופסת הקורונה הראשונה, שהייתה במרץ - אפריל".
עוד הוסיף הנגיד כי לאור היתכנות תרחישים קשים יותר מהמצב הנוכחי, "חשוב שהממשלה תערך עם תוכנית ב', עם כמה עקרונות שנקודת המעבר, אם צריך לעבור אליה, צריכה להיקבע עפ"י קריטריון מאקרו כלכלי. זה יכול להיות עפ"י אומדנים לפדיון עסקים למשל. יש כל מיני קריטריוני סף שיותר ספציפיים לעסקים".
ירון ציין כי ההערכה היא שהגל הנוכחי מגלם פגיעה של 0.1-0.2 אחוזי תוצר, וסיכם כי התרחיש הבסיסי הוא שהגל יסתיים בסופו של דבר עם שיעור של 5.5% צמיחה בתום 2022, "כאשר חלק גדול מהפעילות יחזור לאחר הגל, אבל צריך להיות עם היד על הדופק לאחר מכן".