תקציב המלחמה המתוקן לשנת 2024 שיובא היום (ראשון) לאישור הממשלה, הוא כנראה אחד הגרועים שהוגש אי פעם לאישור ממשלה בישראל. אין בו דבר פרט לגזירות על הציבור, חלקן מוזרות, שרובן הוצאו מהבוידעם לאחר שלא אושרו בעבר, המשך בזבוז כספי משלמי המיסים למטרות בלתי חיוניות ובשורה התחתונה גירעון עצום. זה לא יותיר לחברות דירוג האשראי, שמשלחות שלהן יבחנו כבר בשבוע הקרוב את מצבה הכלכלי של ישראל, אלא להוריד את דירוג האשראי של מדינה הנתונה במלחמה קשה, שאת סופה אין רואים גם מרחוק.
"אין ארוחות חינם", קבע נגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון, במכתבו הבהול לראש הממשלה, לאחר שאפילו לא הוזמן לישיבת התקציב המכריעה בלשכתו של בנימין נתניהו בשבוע האחרון. אז מה אם לפי חוק הנגיד הוא "יועצה הכלכלי של ממשלת ישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי )
האמת ניתנת להאמר מיד: בתקציב המתוקן לשנת 2024 אין ארוחות בכלל. גם לא בתשלום. מדובר בתקציב מהעלובים וחסרי המעוף שהוגשו אי פעם לאישור ממשלת ישראל. זהו תקציב גירעוני, צולע, עמוס בגזירות, נטול כל בשורה, שיחזיר את ישראל, לדעת המומחים, בתחומים רבים לתחילת שנות האלפיים.
הצורך בגיבוש התקציב החדש, לאחר שכבר אושר בחודש מאי אשתקד תקציב לשנת 2024, נובע מהמלחמה שקפצה עלינו ללא שום התראה.

מ-67 מיליארד שחסרים - לפתרון של 20 מיליארד בקושי

נתחיל עם המספרים: החישוב כעת הוא שהמלחמה תעלה בינתיים 217 מיליארד שקלים. חישוב במשרד האוצר העלה כי הגירעון הצפוי ב-2024 יהיה של לפחות 111 מיליארד שקל. גירעון עצום ורב, נדיר ומסוכן בהיקפו.
נמשיך עם המספרים: לפי החישובים באוצר יהיה צורך למצוא מקורות מימון - באמצעות קיצוצים בהוצאות והטלת מיסים - של 67 מיליארד שקל בשנת 2024. אחרי "הנחה" החליטו באוצר למצוא מקורות לכ-35 מיליארד שקל בלבד. אולם, לבסוף, כמה צפוי בעת הזאת, הונחה על שולחן הממשלה הצעה לקיצוץ של רק 20 מיליארד שקל.
וגם ההצעה הזאת עוד תקוצץ בישיבת הממשלה ביום ראשון בערב, אחרי שבאוצר ייכנעו לדרישות של כמה מהשרים הזועמים. מקסימום קיצוץ "הפלאט" יוגדל עוד - וכך כל המשרדים יסבלו ולא רק השר שלא יצליח לשכנע את יוגב גרדוס, ראש אגף התקציבים, שעומד כמעט לבדו מול כל העולם, להפחית מהקיצוץ אצלו במשרד.
כרגע התחזיות במסדרונות האוצר הן שהגירעון בכלל עלול להגיע השנה ל-150 מיליארד שקל, כאשר המלחמה תימשך. ועם גירעון של 7% אין אפילו סיכוי קלוש שדירוג האשראי של ישראל לא ייחתך. הסיבה העיקרית: עם גירעון עצום שכזה תהיה עלייה בחוב של מדינת ישראל לקרבת 70 אחוזים מהתוצר, לעומת פחות מ-60 אחוזים ערב המלחמה, מצב חמור שלא היה כאן שנים.
ראיון עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שמוליק דודפור, גיל יוחנן)

הכסף הקואליציוני ורוב המשרדים המיותרים - יישארו

אבל, הכישלון העיקרי בגיבוש התקציב הגרוע החדש נובע בעיקר משני אנשים: ראש ממשלה בנימין נתניהו, שמבקש לשמור על ממשלת 64 המנדטים ולא חושב אפילו על פרישה בתום המלחמה; ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמתנדנד סביב אחוז החסימה, ומבקש לשמן היטב בכספים את כל העמותות, הישיבות ומוסדות ההתיישבות, קרי ההתנחלויות, כאילו שאין מלחמה עכשיו.
כל הבטחותיו של סמוטריץ' לקצץ את הכספים הקואליציוניים המבישים נותרו על הנייר. בדחילו וריחמו, אם לא יפחית ברגע האחרון גם את המספר הזה, הוא יסכים לקיצוץ של 2.5 מיליארד שקל מתוך 8.2 מיליארד שקל.
ובמצוות נתניהו וסמוטריץ' אפילו שישה משרדי ממשלה, שאותם הציע אגף התקציבים לסגור - לא ייסגרו. משרדי המורשת, ירושלים, החוסן הלאומי, האסטרטגיה, המודיעין והתפוצות ימשיכו לעסוק בשום דבר שמועיל לאזרחי המדינה, ועם תקציבי ענק של מאות מיליונים. והכי חשוב: הג'ובים של המקורבים לא ייפגעו.
על פי ההצעה המקורית של אגף התקציבים, שמתגלה בעת הזאת כחלש וחסר כל השפעה רצינית, למרות רצונם הטוב של עובדיו, היה צריך לסגור 10-12 משרדי ממשלה מיותרים, שאיש לא מבין מה תפקידם ותועלתם, גם לא השרים שממנים בהם מנכ"לים וראשי אגפים לשום דבר, בעלות שכר עצומה.
ועוד קשקוש בתקציב 2024 : סיסמא חסרת כל תוחלת של "הגברת המלחמה בהון השחור" מככבת במסמך העלוב של משרד האוצר. רוב המהלכים שהוצעו כבר נפסלו ממילא בסיסמא שנותרה ריקה מתוכן, בסוף השבוע על ידי משרד המשפטים. זאת, בעקבות ההתנגדות לסעיפים רבים שפוגעים באזרחים, מבלי שקויים בעניינם דיון רציני מעמיק.
אין כלל ספק. לדעת מומחים, מדובר באחד התקציבים הגרועים בתולדות המדינה. אין בו שום בשורה. אפילו לא אחת. רק גזירות ופגיעה בלי נגמרת באזרחים. 300 מיליון שקלים יופחתו ממשרד הבריאות המקרטע, 360 מיליון שקל יקוצצו ממשרד החינוך, שמנסה ללא הצלחה וללא תקציב חדש להתמודד עם חינוך ילדי המפונים.
44 מיליון שקל יופחתו מהמשרד לביטחון לאומי, דווקא כאשר דרושה בעת מלחמה הגברת פעילות האבטחה של השוטרים בחוצות. 78 מיליון שקל יקוצצו ממשרד הרווחה, כאשר מספר העניים מזנק ועבירות המוסר והפגיעה המינית מתרבות. 100 מיליון שקל יופחתו ממשרד החקלאות, דווקא כאשר הענף נמצא במשבר הגדול בתולדותיו, בוודאי בעוטף עזה ובגליל.

ומה אין בתקציב?

אין מאבק ביוקר המחיה. אין רפורמות מבניות משמעותיות, אין הגדלה מאסיבית בתקציב התשתיות (יש דווקא קיצוץ גדול של 7.5 מיליארד שקלים!) ואין קיצוץ בכספים שהולכים לשום מקום.
257 ראשי רשויות מקומיות המומים מהקיצוצים כתבו בסוף השבוע בבהילות לראש הממשלה ולשר האוצר כי הרשויות יקרסו. מחצית הפונים הם ראשי רשויות מהליכוד והימין.
"תקציב 2024 מהווה פגיעה אנושה באזרחי מדינת ישראל וביכולת השלטון המקומי לספק שירותים לתושבים ופוגע באופן אנוש במערכת החינוך, ברווחה, בפריפריה ובחיילי המילואים", הם כתבו - וכמובן לא נענו.
2 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
משרד האוצר. תקציב עמוס קשקושים וחסר בכל בשורה
(צילום: עמית שאבי)
ומה הצעדים "הפנטסטיים" שמציע התקציב ושיפגעו באזרחים? הטלת מס נוסף על הסיגריות (מחירן יעלה כך שיהיה כדאי עוד יותר להבריח סיגריות מירדן, ממצרים ומיו"ש), ביטול ההפחתת המס על הדלק (שכבר בוצע), הטלת מס על הפחמן (שייקר עוד את מחיר החשמל), והטלת מס נסועה על בעלי הרכבים החשמליים, שזה עתה עלה מחיר הרכבים שלהם (בניגוד מוחלט למגמה העולמית לעודד שימוש ברכבים חשמליים).
ואם כל זה לא מספיק, אז האוצר מציע גם להעלות את שיעור מס ערך מוסף באחוז אחד, ל-18%, ולאגור כך 7 מיליארד שקלים מכיסי אזרחי המדינה.
וכמובן כתוצאה מכל אלה האינפלציה תעלה ואם מישהו חשב שהפחתות הריבית של בנק ישראל ימשכו בקרוב - אז כדאי שיחשוב שוב. ועל כל אלה יתווסף הצעד הפוגעני של ההסתדרות, שכאילו משתתפת במאמץ המלחמתי, אבל על חשבון כל אזרחי המדינה העובדים: תרומת שווי של יום הבראה אחד - 418 שקלים מכל עובד. בדיחה רעה מאוד בעת הזאת כאשר מצבם הכלכלי של מאות אלפי חיילי מילואים ובעלי עסקים הורע.
ומה לא העיזו במשרד האוצר לעשות כדי לצמצם את הגירעון ולהוביל את המשק לצמיחה גבוהה יותר? קודם כל היה צריך לבטל אחת ולתמיד את הפטורים המיותרים ממס. ראשית את הפטור ממע"מ באילת, את הפטור ממע"מ על תיירות, את הפטור ממע"מ על יבוא בחבילות מחו"ל בערך של 75 דולר ואת הפטור הכולל ממס על שכר דירה שקיים כיום עד כ-5,100 שקל. בתקופה הזאת שכר הדירה לא יעלה כתוצאה מכך.
כמו כן הגיע הזמן להפריט לפחות עשר חברות ממשלתיות שקיומן אינו מחייב בעלות של הממשלה ויותר מכל היה מקום להשקיע בתשתיות שיובילו לצמיחה ולזינוק המשק קדימה, במקום לקצץ דווקא מיליארדי שקלים בתשתיות, מה שיוביל לנסיגת המשק לאחור.
בנוסף, אין ספק שהיה מקום לקצץ בכל הכספים המיועדים למטרות שאין בהן שום תרומה למשק אלא נטל בלבד ובראשם המיליארדים שנוספו לישיבות ולעמותות שבין היתר עוסקות בסיוע למשתמטים משירות בצה"ל.
ומה כן עושה השר סמוטריץ', במסגרת "מדיניותו" לטובת המלחמה: דווקא בעת המתיחות הזאת, ברור מלכתחילה היה שסמוטריץ' לא יוותר על קיצוץ משמעותי בכספים המיועדים לחברה הערבית של 200 מיליון שקל. אם אפשר לפגוע בהם עוד קצת - למה בעצם לא.
היועץ הכלכלי של הממשלה, הנגיד, אובד עצות. לא רק שלא שמעו לעצותיו, לא רק שהוא לא מוזמן לדיונים המכריעים מזה שנים על תקציב המדינה, אלא שעוד מוצע באוצר להטיל מס כבד על רווחי הבנקים, בניגוד מוחלטי לדעת בנק ישראל.

ההשלכות של התקציב ההרסני

בישיבת הממשלה, ועוד בשעות שלפניה, צפויות צעקות של השרים. הקיצוצים עוד לא סופיים. נכון שמעולם לכל הקיצוצים בתקציב מתנגדים במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות, ככה זה היה מאז ומתמיד. אבל הפעם הם צודקים. מדובר בתקציב פוגעני ורע במיוחד, שכנראה עוד ייעשו בו שינויים של הרגע האחרון.
התקציב שיאושר, אחרי בכיות של שרים וויתורים נוספים של משרד האוצר החלש בתוכניותיו דווקא בימים האלה, יותיר גירעון של יותר מ-100 מיליארד שקל בשנה הנוכחית. הורדת דירוג האשראי כנראה מובטחת במצב הזה וככל הנראה המשלחות שיגיעו כבר השבוע לארץ יחליטו על ההפחתה בתוך שבועות ספורים. פעם זה היה מעניין את בנימין נתניהו - היום זה ממש לא בראש שלו.
האמת, אולי עדיף היה להשאיר את התקציב המקורי. הוא לפחות פחות מזיק לאזרחים ולשירות שמשרדי הממשלה אמורים להעניק להם. מס על סיגריות, פגיעה בשכר הדירה לעולים חדשים, סגירת נציגויות של ישראל בחו"ל, כאשר דרושה דווקא הגברת ההסברה, וסגירת מערכת "עידן פלוס" - זאת לא "תוכנית כלכלית לעת מלחמה".
באירוע לרגל הוצאת ספרו של שר האוצר לשעבר בייגה שוחט, לפני ימים אחדים, סופר על ההתיעצויות החשובות ביותר שהיו נערכות על ידי קברניטי המדינה והכלכלה ב"מטבח של גולדה" ועל "המרפסת בביתו של בייגה". "בייגה אמנם לבש על המרפסת מכנסיים קצרים, אך ניהל את הדיונים בשיא הרצינות".
לבצלאל סמוטריץ' אין מטבח ואין מרפסת להתייעצויות. הוא לא מתייעץ אפילו בחדרי המשרד עם בכירי האוצר. הוא שומע את דבריהם, אחרי שכבר קיבל את רוב ההחלטות, כמו לא לקצץ בכספים הקואליציוניים ולא לסגור משרדי ממשלה. וזאת בעוד שדווקא בצלאל מקפיד על לבושו תמיד. לא ראינו אותו עם מכנסיים קצרים.
פרנץ בקנבאואר, מכדורגלני המאה האחרונה, שהלך לעולמו בשבוע האחרון, אמר פעם כי "אם לשחקן טוב יש משחק לא טוב - אפשר לבוא אליו בטענות. אבל אם לשחקן שמלכתחילה לא יודע לשחק היה משחק לא טוב - אפשר להתלונן רק על המאמן ששיתף אותו במשחק".
המאמן נתניהו שמינה כקפטן לכלכלה הישראלית את בצלאל סמוטריץ' ושבימים אלה מרחיק עצמו עד מאד מדיוני כלכלת ישראל, נושא באחריות למחדל ולכישלון בתקציב 2024. אין אשמים אחרים.
פורסם לראשונה: 17:52, 13.01.24