הוועדה המחוזית ירושלים תדון החודש ב-195 ההתנגדויות לאחד הפרויקטים הגדולים והשניים במחלוקת בתולדות העיר. מדובר בתוכנית להקמת מגדל בן 42 קומות במתחם אפשטיין, על ציר שדרות הרצל-הנטקה בירושלים, שהוצג כגרסה מקומית של בורג' ח'ליפה, המגדל הגבוה בדובאי. התוכנית כוללת דירות, בית מלון ומבנה ציבורי לתרבות.
הפרויקט תוכנן על ידי משרד האדריכלים הבינלאומי "אדריאן סמית וגורדון גיל", שאחראי גם על תכנון מגדל בורג' חליפה, בן 163 הקומות. האדריכל המקומי המלווה את הפרויקט הוא יגאל לוי.
1 צפייה בגלריה
תוכנית מתחם אפשטיין בירושלים
תוכנית מתחם אפשטיין בירושלים
תוכנית מתחם אפשטיין בירושלים
(הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)
בין המתנגדים לתוכנית ארגון יד לבנים. בהתנגדות ששלח למינהל התכנון כתב יו"ר הארגון אלי בן שם: "עם פרוץ המלחמה הצטרפו למשפחת השכול מאות משפחות ואנו עדיין בעיצומה של מלחמה. בימים אלה אנו חווים פגיעה קשה ברגשות המשפחות השכולות עם החשיבה על בניית מגדל ענק צמוד להר הרצל, המקום בו קבורים למעלה מ-2,800 חללי מערכות ישראל". לדבריו מדובר ב"מתחם מגורים חריג ושונה בנוף אשר בוודאי יפגע ברגשותיהם של כלל המשפחות השכולות".
גם פרופ' ערן פייטלסון, חוקר ומרצה לגאוגרפיה ותכנון באוניברסיטה העברית, מתנגד לתוכנית. "הקמת מגדל שיתנשא לגובה של כ-200 מ' תאפיל על הר הרצל ויד ושם, ומהווה חדירה פוגענית לאזור", כתב. "תוכנית המגדל פוגעת בערכי היסוד של התכנון הישראלי במערב ירושלים למען רווח יזמי רגעי, ושהיחידים שאולי יהנו ממה הם תושבי חוץ והמאיון העליון, וזאת מעבר לפגיעה הנופית. מקומה של תוכנית זו הוא בפח הזבל של התוכניות המגלומניות שהעלו מעת לעת בירושלים כגון קשת הזהב בכניסה לעיר ובניין דמוי יונה ליד ארמון הנציב".
מתכנן הערים עו"ד איתמר שחר, שעובד כיום במינהל התכנון, הגיש אף הוא התנגדות: "התוכנית יוצרת מגדל יוקרה מנותק ובלתי נגיש; היא יוצרת פרויקט שמרבית הדירות בו יהיו דירות רפאים, שבעליהם לא ישהו בעיר ולא יצרכו בה 95% מהשנה; היא יוצרת היקף מסחר מינימלי, שאינו מופנה לרחוב ושלא יתרום לכלכלה העירונית; היא יוצרת מגדל תמיר ללא קומות מסד מלוות רחוב, שלא יניב צל להולכים ברחוב ולא יתרום לאקלים העירוני או לנוף העירוני".
אסף שפנייר, יו"ר הוועדה הפיזית של המינהל הקהילתי יובלים, כתב בהתנגדות שהגיש: "גובה הבינוי בתוכנית עומד בסתירה משמעותית על מול מדיניות הרק"ל".
בדיוני הוועדה המחוזית, שנערכו בטרם התוכנית הופקדה, הבהירה יו"ר הוועדה שירה תלמי באבאי כי היא תומכת בה. לדבריה, "הוועדה התרשמה כי התוכנית מציגה ניצול ראוי של השטח, תוך ישפור משמעותי של השלד הציבורי בתחומה. התוכנית מציגה איכות תכנונית ועיצובית יוצאת דופן, שיש לעודדה תוך התמודדות עם המורכבות הטופוגרפית של האתר ומיקומו הייחודי, ומיצובו כנקודת ציון משמעותית במרחב".