האינפלציה בישראל עולה, מחירי הדירות מזנקים: הכלכלן שלמה מעוז עם המשמעויות באולפן ynet
(צילום: אסף חן)
הטלטות והזעזועים בשווקים בשבועות האחרונים, ביניהם הירידות החדות בבורסות העולם לצד התחזקות הדולר והתייקרות הנפט, ישפיעו על החלטת הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, שתתכנס היום (א') כדי להחליט בכמה להעלות את הריבית הבסיסית במשק ביום שני. הסיכוי שהריבית לא תשתנה כלל השבוע - נמוך.
ששת חברי הוועדה המוניטארית, בראשות נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צפויים להתחשב במגוון הנתונים הכלכליים התנודתיים שפורסמו בארץ ובעולם רק בימים האחרונים ולקבל החלטה על העלאת הריבית בפעם השנייה ברציפות, שככל הנראה לא תהיה ההעלאה האחרונה השנה בישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)
העלאות הריבית בעולם כבר הפכו בשנת 2022 לעובדה מוגמרת, לאחר שנים של ריביות בסביבות אפס אחוזים. המפנה בתחום הריבית בישראל החל בחודש שעבר, ממש לפני ליל הסדר, כאשר בנק ישראל העלה לראשונה את שיעור הריבית במשק מזה שלוש שנים וחצי, משיעור השפל מאז ומעולם של 0.1% לשיעור של 0.35%.
ההעלאה ברבע אחוז הייתה מעט גבוהה מהצפוי וכעת יצטרכו להכריע בבנק ישראל האם המפנה במצב הכלכלי שנוצר בישראל ובעולם מאז תחילת שנת 2022 יחייב גם כן העלאת ריבית גבוהה יחסית.
הכלכלנים והאנליסטים סבורים שיש שלוש אפשרויות עיקריות, כאשר הסיכוי שהריבית לא תועלה כלל נמוכה ביותר.
האפשרות הראשונה היא העלאה בשיעור נמוך של 0.15%, כדי "לעגל" את הריבית הבסיסית בישראל שוב למתכונת הרגילה של תנודות "עגולות" של רבעי או חצאי אחוזים בכל פעם. במקרה כזה, הריבית הבסיסית במשק, בששת השבועות הקרובים, תעמוד על שיעור של 0.5%, וריבית הפריים תעלה ל-2%.
האפשרות השנייה היא העלאה "רגילה" ברבע אחוז - לשיעור של 0.6%, שיהיה כבר גבוה ב-500% משיעור הריבית שהיה נהוג בישראל רק לפני שישה שבועות, אז עמד על 0.1% בלבד.
האפשרות השלישית היא העלאה גבוהה יותר של 0.4% לשיעור ריבית של 0.75%, שתאפשר כנראה "נשימה" ארוכה יותר לפני העלאת הריבית הבאה. במקרה הזה, העלאת הריבית הבאה לא תיערך ככל הנראה ב-4 ביולי, אלא רק ב-22 באוגוסט או אפילו רק בתקופת חגי תשרי, בהחלטת הריבית של בנק ישראל ב-3 באוקטובר, יום לפני יום הכיפורים.
בכל מקרה, בתחילת הסתיו מצפים האנליסטים וגם בבנק ישראל שהריבית הבסיסית בישראל תתקרב כבר לשיעור של 1% וריבית הפריים תזנק ל-2.5% - פי 1.6 מהריבית בחודש שעבר. באפריל הבא מצפים בבנק ישראל שהריבית הבסיסית בישראל כבר תעלה לשיעור של 1.5% וריבית הפריים תגיע ל-3%, השיעור הגבוהה ביותר זה שנים.

השיקולים של בנק ישראל

אז מה יכריע את הכף? נראה ששלושה נתונים עיקריים יונחו היום (א') על שולחן הוועדה המוניטארית:
  • האינפלציה הגבוהה בישראל (4%) ובעולם (בממוצע יותר מ-8% במדינות המפותחות ובארה"ב). החשש הוא שהאינפלציה תעלה עוד בשיעור ניכר מעבר ליעד שקבעה הממשלה לשנה כולה - 1% עד 3%.
  • הצמיחה השלילית המפתיעה בישראל (מינוס 1.6%) ברבעון הראשון של השנה, שעשויה למתן הפעם את העלאת הריבית למניעת מיתון. משמעות מיתון כעת עלולה להיות חמורה: סטגפלציה - מצב גרוע במיוחד: מיתון ואבטלה במקביל לעליות מחירים גבוהות. מצב כזה פוגע בעיקר קשות בשכבות החלשות.
  • העלאות הריבית שכבר החלו להתבצע ברחבי העולם, החל בבריטניה (שהייתה הראשונה להעלות ריבית עוד בדצמבר 2021), דרך ארה"ב, שהעלתה בתחילת החודש את הריבית בעוד 0.5%, ועד למדינות רבות אחרות, בהן מצרים, למשל, שהעלתה את הריבית רק בסוף השבוע במפתיע ב-2% לשיעור גבוה במיוחד של 12.25%, בניסיון לעצור את האינפלציה. זאת משתוללת כעת בשיעורים ניכרים גם בכל מדינות המזרח התיכון שסביב ישראל וגם בטורקיה ובאיראן.
בינתיים, מחיר חבית הנפט עלה בשבוע האחרון זה השבוע הרביעי ברציפות ומגיע כבר ל-113 דולר לחבית, מה שיחייב כנראה העלאה נוספת בישראל במחירי הדלק בעוד 10 ימים. זאת, לצד התחזקות הדולר בישראל לאחרונה (השער היציג שנקבע ביום שישי: 3.3590 שקל).
המשמעות תהיה עוד אינפלציה צפויה במשק בחודש מאי, שתובא בחשבון בהחלטת הריבית של בנק ישראל ביום שני. חישוב מחירי הדלק לחודש הבא, במשך חמישה ימי עסקים, יתחיל ב-25 בחודש, ביום רביעי השבוע.
עוד השפעה לתנודות החדות בשווקים בעולם הייתה על מחיר הזהב: לאחר ירידות בעת האחרונה - עלה מחיר האונקיה בשבוע האחרון ב-1.8%, כאשר ברקע לעליה מצויות הנפילות המשמעותיות בשערי המניות בבורסות העולם בשבועיים האחרונים. מחיר אונקיית זהב הגיע בסוף השבוע ל-1,842 דולר.
הבורסה בארה"ב שירדה בחדות במהלך המסחר ביום שישי, התהפכה במגמה בשעה האחרונה למסחר ובסופו של היום נותר הנאסד"ק כמעט ללא שינוי (מינוס 0.3%). הדאו ג'ונס ומדד S&P 500 אף עלו בשיעור מזערי. בורסות אירופה העיקריות התאוששו מעט ועלו ביום שישי, יום המסחר האחרון של השבוע, בכ-1% בממוצע. בורסות מזרח אסיה עלו גם הן, חלקן אף בחדות. בהונג קונג עלתה הבורסה כמעט ב-3%, בעוד שהבורסה של שנחאי עלתה ב-1.5% ובטוקיו הבורסה עלתה ב-1.3%.
פורסם לראשונה: 14:35, 21.05.22