הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, בראשות עו"ד עודד פלוס, אישרה היום (ב') להפקדה להתנגדויות הציבור את התוכנית לשימור והתחדשות העיר ההיסטורית בבאר שבע. התוכנית, שקודמה על ידי עיריית באר שבע וכבר משמשת אותה בפועל כמסמך מנחה, משתרעת על פני שטח של כ-760 דונם ומאפשרת תוספת של מעל 5,000 יחידות דיור חדשות - שיוכלו לתת מענה להיקף אוכלוסייה של כ-11,500 איש. כיום כולל המתחם 450 יחידות דיור. התוכנית מאפשרת לצד תוספת של 5,000 דירות גם שטחי תעסוקה ומסחר בשטח של עד 100 אלף מ"ר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בוועדה מסבירים כי מטרת התוכנית היא "שמירה על המורשת הבנויה ועל איכויות העיר העתיקה, תוך עידוד התחדשותו של המרקם העירוני באמצעות תוספת מגורים וקביעת תמהיל שימושים מגוון, שתאפשר לקדם החייאה כלכלית, תרבותית, חברתית ותיירותית - והחזרתה של העיר העתיקה כמוקד עירוני שוקק חיים".
2 צפייה בגלריה
התוכנית לשימור והתחדשות העיר ההיסטורית בבאר שבע
התוכנית לשימור והתחדשות העיר ההיסטורית בבאר שבע
התוכנית לשימור והתחדשות העיר ההיסטורית בבאר שבע
(הדמיה: משרד אדריכלים דני לזר)
כל זאת, ממשיכים בוועדה, תוך שמירה על "רוח המקום" והתאמת התכנון החדש לבניינים ולמרקם הקיים. בנוסף, מציעה התוכנית, שנערכה על ידי משרד האדריכלים דני לזר, לפעול לשיפורו של המרחב הציבורי בעיר העתיקה, וזאת "לצורך שיפור איכות החיים במקום ומשיכת תושבים חדשים". במסגרת זו, כלולים בתוכנית מבני ציבור, חניונים ציבוריים והנחיות לשדרוג והצללה של המרחב הציבורי.
בתוכנית הוגדרו 66 מבנים שסווגו בדרגת שימור המחמירה ביותר, בהם לא תתאפשר תוספת זכויות בנייה. על מנת לעודד שימור מבנים אלה, מציעה התוכנית מנגנון של תמריצי שימור וניוד זכויות בנייה למגרש אחר בתחום תוכנית העיר העתיקה, או באזורים שהוגדרו לצורך כך בתוכנית המתאר הכוללנית לעיר באר שבע. במילים פשוטות: כדי לשכנע יזמים לבצע שימור מבנים, הם יקבלו זכויות בנייה במגרשים סמוכים ויוכלו לבנות שם פרויקטים למגורים שיוצעו למכירה.
2 צפייה בגלריה
התוכנית לשימור והתחדשות העיר ההיסטורית בבאר שבע
התוכנית לשימור והתחדשות העיר ההיסטורית בבאר שבע
התוכנית לשימור והתחדשות העיר ההיסטורית בבאר שבע
(הדמיה: משרד אדריכלים דני לזר)
העיר העתיקה הוקמה על ידי השלטון העותמאני בשנת 1900 בשטח שבו הייתה בעבר התיישבות ביזנטית קדומה. בשנים 1948-1917, עד הקמת מדינת ישראל, הייתה תחת השלטון הבריטי. עד שנות ה-80 של המאה הקודמת שימשה בתור המרכז המסחרי ומרכז העסקים העיקרי בבירת הנגב, ונזנחה מעט לאחר הקמת קניון הנגב ב-1990 ומרכזים מסחריים נוספים בשנים שלאחר מכן. בעשור האחרון ביצעה העירייה שיפוץ וחידוש רחובות, בתים, גנים ומוזיאונים כדי להפוך את האזור שוב למתחם מרכזי בעיר. מרבית המבנים ההיסטוריים שבה נותרו במצב השתמרות טוב.
מתכנן מחוז דרום במינהל התכנון, תומר גוטהלף, מסר: "מדובר בתוכנית חשובה ביותר, אשר מחדשת את העיר ההיסטורית בבאר שבע במטרה לממש את הפוטנציאל האדיר הטמון בה לשוב ולהוות מוקד עירוני חי ושוקק, כפי שהייתה בעבר, וזאת תוך שמירה על ייחודו של המרקם ההיסטורי. התוכנית מאפשרת תוספת משמעותית של מגורים, מסחר ותעסוקה בעיר העתיקה על מנת לאפשר את התחדשותה".