מכה נוספת ליבואנים וליצואנים הישראלים שעלולה לפגוע גם בצרכנים. לאחר שב-ynet וב"ממון" נחשפה העלאה של 30% בתעריף ההובלה האווירית על ידי חברת הובלת המטענים צ'אלנג' (לשעבר ק.א.ל) - החברה הגדולה בישראל בהטסת מטענים, העליות מגיעות גם להובלה הימית. חברות הספנות הודיעו ללקוחות על העלאה של מחירי ההובלה הימית בכ-30% בממוצע. אין ספק שלפחות חלק מההתייקרות תגולגל לצרכן ותתרום לעליית מחירי המוצרים המיובאים וגם אלו שמיוצרים בישראל ומשתמשים לצורך הייצור בחומרי גלם מיובאים.
חברת צים שלחה ללקוחותיה הודעה, ובה נכתב כי החל מ-1 בנובמבר יחולו היטלים בגובה 1,000 דולר למכולה של 20 פיט, 1,500 דולר למכולה של 40 פיט ו-1,600 דולר למכולה של 60 פיט בהפלגות מהמזרח הרחוק לישראל. ההיטלים מתווספים למחירים הקיימים שעומדים על 3,348 דולר למכולה של 20 פיט ו-4,884 דולר למכולה של 40 פיט. לשאלת היבואנים מה פשר ההיטל, ענו בצים כי מדובר "בהיטל עודף ביקוש". כלומר, העלאת המחירים היא תוצאה של ביקושים מוגברים, כך שלמעשה מדובר בהעלאת מחירים רגילה לכל דבר במסווה של היטלים בגובה של 30%-35%.
1 צפייה בגלריה
אוניה של חברת צים
אוניה של חברת צים
"מעלים כי הם יכולים". אוניה של צים
(צילום: shutterstock)
במקביל הודיעו גם חברות ספנות בינלאומיות נוספות על העלאת התעריפים. חברת MSC העלתה מחיר למכולה של 40 פיט (הנפוצה ביותר), מ-3,000 דולר ל-4,700 דולר. חברת וואן העלתה את המחיר למכולה של 40 פיט, מ-3,000 דולר ל-4,600 דולר. חברת אוורגרין העלתה את המחיר מ-3,100 דולר ל-4,400 דולר.
עליות המחיר מתווספות למצוקה של היבואנים והיצואנים הישראלים מאז מתקפות החות'ים על אוניות המשא העושות דרכן מהמזרח. ההתקפות אילצו את הספינות לעקוף את הכניסה לים סוף - דבר שיצר עיכובים משמעותיים במועדי האספקה ובניהול שרשרת האספקה, בנוסף לעיכובים שנגרמים בגלל המלחמה.
אחד היבואנים אמר אתמול (ב') ל-ynet ול"ממון": "הם מעלים כי הם יכולים. יש ביקושים גבוהים והחברות פשוט מנצלות זאת. גם מצבם של יבואנים או יצואנים שנזקקים להטסת מטענים באוויר קשה, משום שחברות תעופה זרות כמעט לא טסות לישראל, וכל נפח המטען שהן מטיסות בבטן המטוס נגרע מישראל. גם העובדה שהכנסות אל על מהטסת מטען עלו ב־107%, לא מדביקה את הפער החסר".
שליש מהסחורות שמיובאות לישראל מתבצע באוויר. לפי נתוני רש"ת, בחודש ספטמבר חלה ירידה של 48% בהטסת מטענים במטוסי נוסעים, אך חלה עלייה בהטסה שלהם במטוסי מטען, כך שסך כל היבוא והיצוא באוויר ירד ב-2.5%.
מצים נמסר בתגובה: "המחירים יורדים ועולים בהתאם לרמות הביקוש ותנאי השוק המשתנים. המחירים כיום, גם אחרי ההעלאה המתוכננת, יישארו נמוכים בעשרות אחוזים מהמחירים שהיו בשוק אך לפני מספר חודשים".

עלייה באוויר

כזכור, לפני כשבועיים חשפנו ב-ynet וב"ממון" את העלייה החדה בהובלה האווירית, עם ההודעה של חברת צ׳אלנג׳ איירליינס ישראל שבשליטת עופר גלבוע על העלאת תעריף הטסת המטען ב-0.7 יורו לק״ג, עלייה של כמעט 30% במחיר לק"ג של מטען רגיל. צ'אלנג' טענה כי "בעקבות העומס על טיסות המטען וביקושים כבדים לטיסות מטען בקווים בין אירופה לת"א, צ'אלנג' איירליינס מגיבים למצב השוק בעניין הטיסות לישראל. החל מ-14 באוקטובר יעלה התעריף בסך 0.7 יורו לק"ג. ההעלאה תחול על כל ההסכמים עם הלקוחות". צ'אלנג' שולטת על כ־32% משוק המטענים בישראל.
בעקבות זאת אמרו יבואנים ל-ynet ול"ממון" כי יאלצו לגלגל חלק מהעלויות ללקוחות ולהעלות מחירים. החשש בענף הוא כי לאחר שצ׳אלנג׳ העלתה את המחיר, חברת אל על תיישר קו ותעלה גם היא כבר בתקופה הקרובה את מחירי טיסות המטען. אל על, לצד הטסת נוסעים, פעילה גם בהטסת מטענים, בעיקר בבטן המטוסים, ובנוסף מפעילה מטוס מטען חכור. חלקה של אל על בשוק הטסת המטענים הוא 29%.
בעקבות המלחמה, פעילות המטענים של אל על עלתה. ברבעון השני רשמה אל על גידול של 107% בהכנסות מהטסת מטענים, שהסתכמו ב-57 מיליון דולר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הגידול החד של אל על בהכנסות מהטסת מטענים נובע מצמצום חד של הטיסות של חברות זרות, כך שהיקף הטסת מטענים בבטן מטוסי הנוסעים הזרים שמגיעים לישראל ירד ועבר לחברות הישראליות כדוגמת אל על וצ׳אלנג'.