עד היום אפל הייתה פחות או יותר ענקית הטכנולוגיה היחידה שלא פיטרה עובדים. אבל כעת זה משתנה. לפי דיווח בבלומברג, היא תפטר כמות קטנה יחסית מכוח האדם שלה ממחלקת החנויות.
העובדים שיפוטרו היו אחראיים על הבנייה והתחזוקה של חנויות אפל, ומתקנים נוספים שלה ברחבי העולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
חנות אפל
חנות אפל
המפוטרים ממחלקת הקמעונאות של אפל
(צילום: shutterstock)
הצעד הנוכחי מהווה שינוי במגמה אצל החברה בעלת השווי הגדול בעולם, שהמתחרות שלה ביצעו קיצוצים משמעותיים מאוד של אלפי ועשרות אלפי עובדים בתקופה האחרונה נוכח המצב הכלכלי הקשה וההאטה בהוצאות מצד הצרכנים.
אפל מגדירה את המהלך כהתייעלות ולא כגל פיטורים. לעובדים היא אמרה שהוא נועד לשפר את האחזקה של החנויות ברחבי העולם, והחברה מסרה כי תתמוך באלה שיפוטרו. כמו כן, ענקית הטכנולוגיה מסרה למפוטרים כי הם יוכלו להגיש מועמדות לתפקידים אחרים בחברה, ומי שלא ירצה בכך יקבל פיצוי של עד ארבעה חודשי שכר.
ענקית הטכנולוגיה התעכבה תקופה ארוכה עם הפיטורים, למרות שבפועל כבר קיצצה תקציבים וצמצמה חלק ניכר מקבלני החוץ אותם שכרה, כולל מהנדסים, מגייסים ומאבטחים. הפעם הקודמת בה אפל פיטרה עובדים הייתה לפני מגפת הקורונה, כשקיצצה מאות משרות בחטיבת המכוניות האוטונומיות. נכון לחודש ספטמבר האחרון, לאפל היו 164 אלף עובדים ברחבי העולם. מאז החברה לא הגדילה משמעותית את כוח האדם שלה בשונה ממתחרותיה, מה שהפחית את הצורך בפיטורים משמעותיים.

טים קוק נאלץ לקצץ 40% משכרו

בחודש ינואר הייתה סערה בחברה, אחרי שבעלי מניות ביקרו את שכרו של מנכ"ל אפל טים קוק, כשהיה אמור להרוויח 49 מיליון דולר בשנת 2023. לאור המחאה, שכרו קוצץ ב-40%. בעקבות המהלך לא ישתנה שכר הבסיס של קוק - 3 מיליון דולר לשנה, וכן הבונוס שהוא אמור לקבל - עד 6 מיליון דולר. ההבדל הגדול ביותר בחבילת השכר של המנכ"ל הוא האופן שבו הוא יקבל מניות של החברה. ב-2022 העניקה לו החברה מניות בשווי 75 מיליון דולר, שמחציתן התבססו על ביצועי החברה בשוק ההון. עבור השנה הנוכחית צומצם יעד הענקת המניות לשווי של 40 מיליון דולר, כאשר שלושה רבעים מתוכם תלויים בביצועים.
2 צפייה בגלריה
המנכ"ל טים קוק
המנכ"ל טים קוק
המנכ"ל טים קוק
(צילום: AP)
יעד התגמול של קוק ב-2022 עמד על 84 מיליון דולר, למרות שהשכר הממשי שקיבל עמד על 99.4 מיליון. המספר הזה כלל 630 אלף דולר בעלויות ביטחון אישי ו-712 אלף דולר עבור השימוש במטוסו הפרטי. בשנה שעברה קראה קבוצת ייעוץ השקעות למשקיעי אפל להצביע נגד חבילת השכר של קוק. במכתב ששלחה למשקיעים כתבה קבוצת Institutional Shareholder Services (ISS) שישנם "חששות משמעותיים" לגבי "הגודל והמבנה" של החבילה. ISS ציינה אז שהשכר של קוק גבוה פי 1,447 מהשכר הממוצע של עובד אפל.
בשנה שעברה מניות החברה נפלו בחדות לאור בעיות בשרשראות האספקה וההאטה הכלכלית הגלובלית. "ועדת התגמולים איזנה את הפידבק של בעלי המניות, הביצועים יוצאי הדופן של אפל, ואת ההמלצה של מר קוק לשנות את שכרו לאור הפידבק שהתקבל", כך אמרה אפל במסמכים שהגישה לרגולטור.