בית המשפט המחוזי בלוד פסק לאחרונה פיצוי של כ-1.5 מיליון שקל לרוכב אופנוע שהתנגש במכונית ונפצע אף שלא היה מבוטח. השופט גיא שני התבסס על הרשעת נהג המכונית בהליך הפלילי, והטיל את הפיצוי על הביטוח שלו.
התאונה התרחשה לפני כארבע שנים. התובע, אז בן 26, רצה לרכוב על האופנוע של חברו על מנת לנסוע לצרכנייה. אף שהחבר הדגיש בפניו שפוליסת הביטוח לא מכסה אותו והרכיבה על אחריותו בלבד, הוא לקח את הסיכון. בדרך, באזור הרצליה פיתוח, הוא התנגש בעוצמה במכונית שיצאה מחניה.
1 צפייה בגלריה
אופנוע קטנוע תאונה תאונת דרכים אילוס אילוסטרציה
אופנוע קטנוע תאונה תאונת דרכים אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בעקבות התאונה נגרמו לו שברים בירך ובכף רגל ימין. הוא אושפז בבית החולים למשך כמה ימים, שבמהלכם עבר כמה ניתוחים. לאחר שחרורו התנייד באמצעות כיסא גלגלים וקביים ונזקק לטיפולי פיזיותרפיה. לדבריו מאז נבצר ממנו לעבוד והוא מובטל.
בשל התאונה הועמד נהג המכונית לדין, ולבסוף הורשע על פי הודאתו בכמה עבירות תעבורה. מכיוון שהתובע רכב כאמור ללא ביטוח שניתן לתבוע ממנו פיצוי, הוא הגיש בנובמבר 2021 תביעה אזרחית נגד נהג הרכב והמבטחת שלו, "הפניקס".
השופט שני הסביר שהרשעת הנהג בפלילים מהווה ראיה לכאורה לאחריותו הנזיקית לתאונה. מסקנתו הייתה כי אשמתו אינה רק לכאורה, אלא גם בפועל. ברקע החלטתו הייתה העובדה שהתאונה תועדה ממצלמת רכב אחר במקום, והתיעוד הוכיח כי מרבית האשמה רובצת על הנהג.
עו"ד אורן רבינוביץ'עו"ד אורן רבינוביץ'דור ששון
מהתיעוד עלה, בין היתר, שנהג המכונית לא השתלב בזהירות לנתיב נסיעתו של הרוכב, אלא יצא מהחניה בחדות ונכנס בפתאומיות לנתיב תוך חסימת דרכו של הרוכב – דבר שהוביל להתנגשות ביניהם.
נקבע שאין להותיר את הרוכב ללא אשמה כלל. בפסק הדין צוין שמצופה היה ממנו להבחין ביציאת המכונית מהחניה בשלב מוקדם יותר של הנסיעה, וכפועל יוצא להאט קודם בלימתו בפועל – מה שלבטח היה מונע את התאונה המצערת. בנסיבות אלה הוטל עליו אשם תורם בשיעור 25%.
בסוגיית הנזק קבע השופט שבעקבות התאונה נגרמה לרוכב נכות אורתופדית ונפשית, והוא נזקק לעזרה החורגת מהרגיל לצורך שיקומו. על רקע נתונים אלה הועמד הפיצוי אחרי ניכוי האשם התורם על 1,220,625 שקל, עבור נזקיו השונים כגון הפסדי השתכרות, עזרת הזולת והוצאות רפואיות.
השופט קבע שמהסכום האמור יש לקזז את הפיצוי שקיבל הרוכב במסגרת ההליך הפלילי (הסכום לא צוין בפסק הדין). עוד נקבע ש"הפניקס" תשלם לרוכב שכר טרחת עו"ד בסך 293 אלף שקל וכן הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד אורן רבינוביץ' עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין