בשיתוף JGive ב-48 השעות הראשונות של המלחמה, הטלפונים של עובדי פלטפורמת התרומות JGive לא הפסיקו לצלצל. "מהר מאוד הבנו שאנחנו עומדים מול אירוע בסדר גודל אחר", אומר אורי בן שלמה, מייסד ומנכ"ל עמותת JGive. "העמותות בישראל ביקשו שנעזור להן לגייס תרומות באופן מיידי, כדי לסייע לרבים שיזדקקו לכך במהרה. מיד החלטנו להעמיד את כל התשתיות וכוח האדם שלנו ולרתום כל גורם שרק נוכל כדי לסייע לכל הקהלים שצריכים אותנו".
את המשך הסיפור כולנו מכירים: החברה האזרחית בישראל סייעה בראשיתה של המלחמה ולאחריה לנפגעים, למפונים לחיילים ולכל מי שזקוקים לכך באופן חסר תקדים. כעת, נתוני JGive חושפים את ממדי התרומות שניתנו בחודש אוקטובר דרך הפלטפורמה – שמעידים על ההיקף הנרחב בכל קנה מידה של הנתינה של הישראלים ויהודי התפוצות בשעה הקשה הזו.
3 צפייה בגלריה
נתוני תרומות - JGive
נתוני תרומות - JGive
נתוני תרומות - JGive
(ללא)

סכום תרומות גבוה פי 10

"היקף התרומות שהועברו דרכנו מה-7 באוקטובר ועד סוף נובמבר היה גדול יותר מהיקפן בכל החודשים שעברו מתחילת אותה שנה ועד ה-6 באוקטובר גם יחד", מספר ברק צור, ראש תחום מחקר ב-JGive. על פי נתוני העמותה, באוקטובר 2023 בלבד נתרמו דרך הפלטפורמה כ-102 מיליון שקל. "מדובר בסכום שגדול פי 10 מזה שנתרם באוקטובר הקודם", אומר צור. גם מספר התורמים גדל משמעותית, והגיע ב-JGive במהלך אוקטובר לכ-93 אלף איש ואישה – מספר גדול פי 3 בהשוואה לאוקטובר 2022.
לדברי צור, רוב הגידול בתרומות מיוחס לכספים שהתקבלו מחו"ל. "בעוד שהישראלים נידבו מזמנם ותרמו מוצרים וציוד, יהודי התפוצות סייעו בדרך שהייתה זמינה להם מרחוק: תרומת כספים", הוא אומר. על פי נתוני הארגון, שיעור התרומות מחו"ל באוקטובר עמד על 71 אחוז – זאת לעומת 21 אחוז בחודשים שלפני פרוץ המלחמה. על פי הנתונים, אחוז משמעותי מתרומות אלה הגיע מתורמים אמריקאים. "מדובר בנתון מעניין, במיוחד על רקע מגמת הריחוק המתמשכת שבין הממסד בישראל ובין יהדות ארצות הברית – בסופו של דבר, ברגעים החשובים, מרבית יהודי ארה"ב הביעו תמיכה לא-מסויגת בישראל", מציין צור.
3 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בוושינגטון, ארה"ב
הפגנה להחזרת החטופים בוושינגטון, ארה"ב
הפגנה להחזרת החטופים בוושינגטון, ארה"ב
(צילום: Stefani Reynolds / AFP)
על פי נתוני JGive, העמותות שהגדילה בהיקף התרומות שהוענקו להן הייתה המשמעותית ביותר הן אלה שמשתייכות על פי רשם התאגידים לקטגוריות "מורשת או הנצחה", ו"חינוך, השכלה והכשרה מקצועית". "גם היקף התרומות לארגונים בקטגוריית 'ארגוני סנגור, שינוי חברתי ופוליטי' קפץ פי 3.5", מספר צור.
מאידך, באופן טבעי, נרשמה ירידה בהיקף התרומות לעמותות שמשתייכות למספר קטגוריות אחרות: מחקר, מדע וטכנולוגיה וסביבה ובעלי חיים. "מדובר בנתון אינטואיטיבי יחסית – בעת מלחמה הצרכים הבסיסיים והישרדותיים עולים, והערכים הלא-חומרניים נדחקים לצד".
שלא במפתיע, ככל שהחודשים עברו נרשמה התמתנות במדדי התרומות. עם זאת, גם בימים אלה מדווחים בעמותת JGive על היקפי תרומות גבוהים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים שעברו.
3 צפייה בגלריה
JGive - ברק צור
JGive - ברק צור
JGive - ברק צור
(דף הפייסבוק - JGive)
לעמותות יש תפקיד מכריע בחברה
עמותת JGive, שהוקמה ב-2014, שמה לה למטרה להגדיל את תרבות הפילנתרופיה בישראל ולישראל. היא מחברת בין עמותות שמחפשות לגייס תרומות לצורך פעילותן, לתורמים פרטיים ומוסדיים שתרים אחר מקום בטוח ואמין לתרום דרכו – דרך פלטפורמה טכנולוגית שמאפשרת תרומה דיגיטלית נגישה (ושמקלה על קבלת החזרי מס על התרומות). "תרומות הן חלק אינהרנטי מחברה אזרחית – שהקידום שלה הוא חלק מהחזון שלנו", אומר צור.
לדברי צור, לעמותות יש תפקיד מכריע בחברה. "יש צרכים שהשוק הפרטי לא יטפל בהם כי אי אפשר להפיק מהם מספיק רווח, ושהממשלה לא תדע לטפל בהם בצורה יעילה בגלל הביורוקרטיה המובנית שלה", הוא מסביר. "ראינו את זה עם פרוץ המלחמה, כשהממשלה התעכבה – והחברה האזרחית הגיבה בזמן אמת בצורה יעילה".
צור טוען שאופיין העצמאי של העמותות מאפשרות למי שתורמים להן את החופש לקדם יעדים שחשובים להם דרכן. "תרומה לעמותה היא לא רק הזרמת כסף – אלא פעולה שיוצרת אקו-סיסטם שמאפשר פלורליזם, התארגנות ופעולה למען מטרה משותפת", אומר צור. "העובדה הזו נותנת אימפקט נוסף לתרומות, משום שהן פרטיות בהגדרה שלהן, ובזכותן יש לעמותות חופש פעולה גדול יותר".
יש לציין שעל אף עצמאותן, העמותות שפועלות בכל מדינה מושפעות מתרבות התרומות הספציפית שמאפיינת אותה. "הנורמה לגבי תרומות שונה ממדינה למדינה", מסביר צור. "בגרמניה, למשל, גיוס תרומות יכול להיתפס במקרים מסוימים כפעולה שיש בצידה בושה או אשמה. בבריטניה ובארה"ב, לעומת זאת, יש לתרומות תפקיד גדול – אולי אפילו גדול מדי – שמתבטא גם בזירה הפוליטית".
"הדרך של המדינה לעודד נתינה עוברת דרך שינויים רגולטוריים – מתן תמריצים שונים שנותנים אפשרויות תרומה מגוונות יותר", אומר צור. בהקשר זה אפשר לציין את ההחלטה של רשות המיסים שניתנה לאחרונה, שמעניקה פטור ממס רווח הון כשמניות נתרמות לעמותה – זאת בעקבות פעילותה של JGive. "דרך צעדים כאלה הממשלה יכולה לעודד פילנתרופיה, לתמוך בעמותות – ולחזק את החברה האזרחית בישראל", הוא מסכם.
בשיתוף JGive