הישראלים הולכים ומתמכרים לשואבי האבק הרובוטיים השוטפים, ונוטשים את הספונג'ה המסורתית, שהיא עבודת הבית הכי שנואה על רובנו. היום אי־אפשר כמעט להשיג בחנויות שואב רובוטי שאיננו שוטף. כשנכנסו הרובוטים השוטפים הראשונים, לפני יותר מחמש שנים, הייתה התנפלות, אבל מהר מאוד גילו המשתמשים שהם "עובדים אצל הרובוטים". הם נטו להיתקע, איכות שטיפת הרצפות דמתה יותר לניגוב במגבונים לחים, מכלי המים והאבק היו קטנים וחייבו החלפה תכופה, שלא לדבר על כך שהיה צריך לפנות משטחים לפני תחילת העבודה. דור הרובוטים הנוכחי קפץ כיתה מהגן לתיכון: המכלים גדולים יותר, הרובוטים מנקים את עצמם ואת אביזריהם, גם במים חכמים. זיהוי מכשולים ולכלוך השתפר פלאים, המצלמות והחיישנים השתכללו, ואפליקציות ההפעלה השתדרגו בענק עם כניסת ה־AI. גם המחירים, בהתאם, קפצו למעלה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני הייתי סקפטי ורק לאחרונה קניתי בעצמי, וראיתי איך הדור החדש של השואבים עושה את העבודה בענק ועושה את החיים קלים", אומר ערן ארליך, סמנכ"ל סחר של רשת א.ל.מ, שכבר למעלה משנתיים מוכר רובוטים שוטפים – הקטגוריה העולה ביותר בתחום החשמל.
כתבות נוספות למנויים:
"כשהבאנו את הדור הקודם שלנו, לא האמנו שלקוחות יוציאו 3,000 שקל על מכשיר. היום המחירים מתקרבים ל־6,000 שקל והצרכנים קונים", מספר אמיר מודן, מנכ"ל רשת "באג" ו"מודן אלקטרוניקה", יבואנית הרובוטים השוטפים מסוג "רוברוק". יבואן אחר מספר שלפני פסח הביא 2,000 יחידות של דגם חדש שמחירו מעל 4,000 שקל, וציפה למכור אותן בחודשיים. הן התחסלו תוך 11 יום.
ברשת מחסני חשמל נרשם בפסח גידול של כ־200% במכירות השואבים השוטפים. המחיר הממוצע לשואבים שוטפים (אלחוטיים ורובוטיים) ברשת עלה ב־21% בחמשת החודשים הראשונים של השנה, לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת – מ־1,210 ל־1,530 שקל. ודניאל בר שדה, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי ברשת "עולם הקולנוע", אומר: "כמות היחידות שאנחנו מוכרים לא השתנתה משמעותית, אבל המחיר קפץ דרמטית מ־1,000 שקל בממוצע לרובוט בראשית 2023 ל־2,100 שקל היום".
4 צפייה בגלריה
דניאל בר שדה, סמנכ"ל שיווק, עולם הקולנוע
דניאל בר שדה, סמנכ"ל שיווק, עולם הקולנוע
דניאל בר שדה, סמנכ"ל שיווק, עולם הקולנוע
(צילום: עולם הקולנוע, יח"צ)
מדייסון־מניה הגענו לרובוט־מניה. "לפני שנתיים הרובוטים השוטפים היו אחראים לכ־15%־16% ממכירות השואבים. השנה הם יגיעו ל־25%־30%", צופה רונן סלם, מנכ"ל "דרימי ישראל".
במהפך הזה שולטים הסינים, בארץ ובעולם: כל המותגים הנמכרים ביותר הם סיניים – דרימי, רוברוק, אקווקס ושיאומי. אין נתונים מובהקים לגבי הנתח של כל מותג. הסינים גם מחדשים ללא הפוגה: אחת לחצי שנה לפחות יוצאים היצרנים הגדולים עם דגם של רובוט שואב שיש בו חידושים נוספים.
העלייה במחירים העלתה את קרנה של אילת כזירת המכירות המובילה בישראל בקטגוריה. 30% ממכירות רובוטי דרימי, 45% ממכירות רובוטים שוטפים ברשת עולם הקולנוע, 20%־25% ממכירות הקטגוריה במחסני חשמל, ו־15%־20% ממכירותיהם בטרקלין חשמל – נעשות באילת. הבעיה: אי־אפשר לקחת את קופסאות הענק של מכשירי הפרימיום במטוס. ברשתות מספרים על יותר ויותר צרכנים שמעדיפים לנהוג לאילת, כדי שיוכלו להעמיס את המכשירים ברכב, כחלק ממסע קניות ונופש. משתתפי הכנסים, שאילת התברכה בהם, הם עוד קהל יעד.
הרובוטים השוטפים מהדור החדש יותר חכמים. הם אמורים פחות להתנגש בקירות, אם כי לא תמיד זה מובטח, ומצוידים בתאורה שמשפרת את הניווט. הם שוטפים על אמת, ואפילו מקרצפים. המעבר בין שטיחים למרצפות מעולה. אפשר להשתמש בלי אפליקציות, אבל הן בהחלט מוסיפות והן השתכללו: ניתן לכוון את מועדי הניקוי, להגדיר חלקים של הדירה ששווים ניקוי מוגבר. המכשירים פחות דורשים התעסקות אנושית, מיכלי המים גדולים ומאפשרים למלא אותם מחדש אחרי ניקוי שטחים גדולים יותר. הרובוטים מרטיבים את המטליות, מחזירים למיכלים מים מלוכלכים וממלאים מים לבד, והמכלים גדולים. בדור הישן המכלים היו של 150־500 מ"ל, ודירה סטנדרטית דרשה ריקון ומילוי מים מספר פעמים. לא עוד.
4 צפייה בגלריה
ערן ארליך, סמנכ"ל סחר, א.ל.מ
ערן ארליך, סמנכ"ל סחר, א.ל.מ
ערן ארליך, סמנכ"ל סחר, א.ל.מ
(צילום: מהאלבום הפרטי)
הבעיות שנותרו: תחזוקה – החלפת חלפים וניקוי חלק מהחלפים, וגם עלויות החלפים הגבוהות. הם גם לא מנקים מדרגות עדיין, ולא מספקים פתרון לספות, תקרות וכל מה שנמצא מעל לרצפה. והם יקרים יחסית. למה הם מתאימים? לתחזוק שוטף ולטיפול בלכלוך יומיומי. אל תתלו בהם תמיד תקוות גדולות לגבי כתמים – לעתים תידרש התערבותכם. יש להם בעיה להיכנס מתחת לספות נמוכות, למרות שיפור בהשוואה לעבר, וגם בעיה ביכולת לנקות פינות וקצות משטחי רצפה או שטיח במפגש עם הפנלים. ההתמודדות עם מכשולים שוכללה משמעותית, אבל עדיין צריך לעשות עבודת הכנה – אפילו להרים כיסאות צרים. ולמרות שמכלי המים גדולים משמעותית, עדיין צריך לרוקן ולמלא.
עוד בעיה מרגיזה: בדרך כלל הרובוטים השוטפים ממשפחת הפרימיום דורשים שימוש אך ורק בנוזל הניקוי של החברה, שהוא יקר משמעותית בהשוואה לחומרי ניקוי רגילים לשטיפת רצפות. בדיקה שערכנו העלתה פער שבין 468% ל־1,962% בהשוואה לנוזלי ניקוי סטנדרטיים לרצפות. מחיר נוזל הניקוי הייעודי של שואב דרימי שבדקנו הוא 78 שקל לליטר (נמכר באריזות של חצי ליטר). יש גם נוזלי ניקוי יקרים המגדירים עצמם כייעודיים לשואבים שוטפים, כמו "ג'יי־פרו" של ג'ונסון קלין (39.50 שקל לליטר בסופר־פארם), או "מולטי סרפס" של ביסל (99 שקל לליטר בהום סנטר). לעומת זאת, מחיר שמפו סיף פנטסטיק לרצפה מתחיל ב־4.80 שקל לליטר.
צריך לציין שיבואני שואבי "רוברוק" הגיעו להסכם עם היצרנית שניתן להשתמש ברובוטים השוטפים שלה בנוזלי ניקוי סטנדרטיים לרצפות/פרקטים בריכוז של עד 10% חומרים פעילים – יש לערבב פקק סטנדרטי (20 מ"ל) עם 4 ליטר מים.
• על פי בדיקות שנעשו בחו"ל, רובוטים שוטפים, ודווקא מקטגוריית הפרימיום, נוטים יותר להישבר, התיקונים יקרים, בהשוואה לשואבים המסורתיים, ותקופות האחריות לא מרשימות.
• כדי שתוכלו לנצל את האפליקציות, שהן מרכיב חשוב בהפעלת המכשירים, עליכם לוודא שה־WiFi חולש ברמה גבוהה על כל האזורים בבית, ולהקפיד לעדכן את האפליקציות, אחרת אתם עלולים לגלות שלא ניתן להפעיל אותן מהסלולרי.
• התחזוקה השוטפת מחייבת רכישת אביזרים שונים וחלפים, בהם מברשות ראשית וצדדית, שקיות אבק חד־פעמיות (בניגוד לעבר, הלכלוך היבש עובר מהמכל לתוך שקית), מטליות ועוד. מכיוון שמדובר בשואבים סיניים, מומלץ להשוות את מחירי היבואנים מול האופציות בעלי אקספרס וב־Temu. למשל, מברשת לחיתוך שיער תואמת דרימי עולה 34.58 דולר (128.6 שקל) בעלי אקספרס, והמשלוח חינם. בישראל מספק אותה היבואן חינם בתקופת ההשקה של הדגם שבדקנו, אבל בדרך כלל עלות מברשת כזו מגיעה לכ־300 שקל. גם באביזרים אחרים יש פערי מחירים.
הפתרון לצורך בריקון ומילוי מים טמון בחיבור למערכת הניקוז הביתית – לשם צועדת הקטגוריה. "קבוצת קריסטלינו" ייבאה מתאם לחיבור לביוב הביתי, מה שיחסוך ריקון ומילוי מכלים. המחיר: 599 שקל. בראשית יולי יגיע המשלוח הראשון של רובוטים שוטפים ללא מכלי ריקון של רובורוק, שמתחברים למערכת הביוב במטבח או בחדר הכביסה. המחיר המשוערך שלהם לצרכן: 6,500־6,900 שקל, כולל החיבור, וללא המיכלים כל הערכה תהיה קומפקטית יותר.
עוד מגמה מתהווה היא תחנת עגינה המשלבת רובוט שוטף עם שואב אלחוטי, המשלימים זה את זה. חברת "אקווקס" כבר השיקה בארה"ב את הדגם הראשון, במחיר 1,150 דולר.
שני רובוטים שוטפים מהדור החדש, של דרימי ושל רובורוק, נוסו בשתי דירות, בחדרים עמוסי פריטים כדי לבחון איך הם מתמודדים מול מכשולים, וגם בחדרים ריקים יחסית. הם נשלחו לניקוי שגרתי של שאיבה ושטיפה של רצפות קרמיקה, פרקט ושטיחים בחדרי מגורים, שינה, מטבחים, אמבטיות ושירותים, וגם להתמודדות עם אתגרים קשים — שיער, כתמי שוקולד שהקרישו, אורז שפוזר על הרצפה בשטח גדול ופירורים שפוזרו על שטיח. בדקנו גם את איכות המיפוי של הדירה (כדי שניתן יהיה להורות למכשיר איזה אזור לנקות, לתכנן את סדר הניקוי ולעקוב אחריו) ורמת הרעש. נוחות השימוש נבדקה עם אפקליציה ובלעדיה. בחנו גם עד כמה קל להתקין את האפליקציות ועד כמה הן ידידותיות. חשוב להדגיש: הדו־קרב נערך בין שני דגמים ספציפיים. לכל חברה יש דגמים נוספים, ודו קרב בין דגמים אחרים יכול בהחלט להניב תוצאות שונות.
יבוא: קבוצת קריסטלינו עלויות נוספות: חומר ניקוי — 39 שקל ל־500 מ"ל, מטלית סיבים – 40 שקל, זוג פילטרים — 99 שקל, זוג מברשות צד — 99 שקל, 3 שקיות לריקון אבק – 65 שקל (21.7 שקל לשקית), מברשת ראשית – 199 שקל, מברשת לחיתוך שיער – חינם בתקופת ההשקה.
תקופת אחריות: שנתיים על המוצר, שנה על הסוללה כוח שאיבה: 12,000PA זמן טעינה על פי היצרן: כ־4.5 שעות זמן עבודה רצוף לפי היצרן: 3 שעות ורבע מכל מים נקיים: 4.5 ליטר מכל מים מלוכלכים: 4 ליטר נפח שקית האבק: 3.2 ליטר
הבטחות: עוצמת השאיבה החזקה בעולם, מצלמת RGB משולבת AI, עם מצלמת HD וחיישן clean Genius לזיהוי רמת הלכלוך, זיכרון של מעל ל־80 מכשולים קבועים בבית, זרוע ומברשת צד דינמיות המאפשרות ניקוי ושטיפה יסודית גם בפינות.
תכונות מיוחדות: 3 מצבי שאיבה וקרצוף, מצב ייעודי לבעלי חיים, שטיפות מקרצפות במים חמים בכ־70 מעלות, תאורת LED הנדלקת במקומות חשוכים, ריקון אוטומטי, ניקוי עצמי וייבוש מברשות בחום למניעת ריח טחב, אפליקציה מתקדמת בעברית מלאה.
4 צפייה בגלריה
Dreame X40 Ultra
Dreame X40 Ultra
Dreame X40 Ultra
(צילום: יח"צ)
נוחות השימוש באפליקציה (בעברית): טובה מאוד נוחות השימוש ללא אפליקציה: טובה מבחן המיפוי: 9 מבחן הרעש: 8 ידידותיות השימוש (כולל מילוי מים, ריקון מכל אבק לשקית, שטיפה וייבוש מטליות ועוד): 9 ניקוי ושטיפת רצפה רגילה: 9 ניקוי ושטיפת פרקט: 9 שאיבת שטיח: 9 מבחן הפירורים על שטיח: 9 מבחן האורז על רצפת קרמיקה: 8.5 מבחן כתמי השוקולד הקרושים: 6 מבחן השיער: 7 (תוצאה טובה יותר תחייב מברשת קוצצת ייעודית. לא השתמשנו בה, שכן היא לא נשלחה על ידי היבואן עם המוצר. היבואן מבטיח שמי שקונה עכשיו מכשיר חדש יקבל בחינם מברשת, שמחירה אחרי תקופת ההשקה יהיה כמה מאות שקלים).
למה כן: עמד במבחן העיקרי, מבחן הניקוי. יכול בהחלט להחליף שואב אבק ושטיפת רצפות ברוב המקרים. איכות ניקוי מפתיעה בעוצמתה של רצפות קרמיקה ופרקטים, שטיחים ולכלוך מאתגר. יכולת הגעה למקומות שרובוטים מסורתיים מתקשים להגיע אליהם כמו פינות, ובחלקים הקדמיים של רהיטים נמוכים. הצליח להתמודד עם הפרשי גובה מעבר למקובל ברובוטים. האפליקציה מעולה, עם הנחיות מגוונות, מאפשרת מעקב אחרי הביצועים גם מרחוק. הביצועים יפים גם ללא האפליקציה. עובד בלוגיקה ברורה, מאתר מקומות מלוכלכים במיוחד וחוזר עליהם עד תום הניקוי. מרוקן את עצמו, שוטף את המטליות. הספיק גם לניקוי דירה גדולה (130 מ"ר) ללא צורך בהטענה מחודשת. מכל המים המלוכלכים ושקית האבק גדולים בהשוואה לאלו של המתחרה, כלומר פחות עבודה בהחלפות שלהם, וגם משך העבודה ארוך בהשוואה. מתמקד נכון במשימות השונות עם הגברה והפחתה של העוצמה.
למה לא: יקר, גם המחיר וגם ההוצאות הנוספות. מחייב שימוש בחומר הניקוי של היצרן, אחרת תאבד האחריות, וגם החלפים יקרים יחסית, ויש להחליף אותם אחת ל־1־12 חודשים, תלוי בחלף ובשימוש. לא משאיר "ריח של ניקיון", בניגוד לספונג'ה בנוזלים הרגילים. מחייב את הכנת הבית לקראת הניקוי – כיסאות צרים, חוטי חשמל, צעצועים. שואב שיער אבל לא מקצץ אותו. בכמויות גדולות השיער נתקע ומחייב רכישת מברשת נוספת לחיתוך שיער. שורה תחתונה: אם החלטתם להשקיע בשואב פרימיום, תקבלו מוצר שיעשה את העבודה.
יבוא: מודן אלקטרוניקה עלויות נוספות: חומר ניקוי – החל מ־4.80 שקל ל־500 מ"ל, סט 4 מטליות — 70 שקל, זוג פילטרים — 50 שקל, מברשת ראשית — 50 שקל, מברשת צד — 40 שקל, שקיות ריקון (מארז של 6 שקיות) — 80 שקל (13.3 שקל לשקית).
תקופת אחריות: שנה כוח שאיבה: 7,000PA זמן הטענה על פי היצרן: כ־4 שעות זמן עבודה רצוף לפי היצרן: 3 שעות מכל מים נקיים: 4 ליטר מכל מים מלוכלכים: 3.5 ליטר שקית האבק: 2.7 ליטר
הבטחות: "טעינה מהירה בזמן שיא", מסיר כתמים ללא מאמץ, שטיפה במים חמים המגיעה ל־60 מעלות ומסירה כתמי שמן, מתאים את משך השטיפה וזרימת המים לרמת הלכלוך על המגב, ובכך מאפשר ניקוי טוב יותר עם פחות מים.
תכונות מיוחדות: ייבוש באמצעות אוויר חם, מרוקן אבק אוטומטית משקית האבק אחת ל־7 שבועות, מילוי מים אוטומטי, ניתן להסיר בקלות את בסיס העגינה ולנקותו, מברשת זרוע גמישה מאפשרת ניקוי פינות וקצות הרצפה במפגש עם הפנלים, כשהמכשיר מזהה שטיח המגב מורם אוטומטית ל־10 מ"מ כדי שהשטיח לא יירטב, מערכת ניקוי חכמה לזיהוי כתמים קשים וניקוי חוזר, זיהוי מכשולים באמצעות בינה מלאכותית, מערכת ניווט הנעזרת גם בתאורה בהירה או נמוכה, עוזר קולי חכם, מזהה את הפקודות שלכם גם כאשר הוא במצב לא מקוון ועוד.
4 צפייה בגלריה
Roborock Qrevo MaxV
Roborock Qrevo MaxV
Roborock Qrevo MaxV
(צילום: יח"צ)
נוחות השימוש באפליקציה (בעברית): טובה נוחות השימוש ללא אפליקציה: טובה ידידותיות השימוש (כולל מילוי מים, ריקון מכל אבק לשקית, שטיפה וייבוש מטליות ועוד): 8.5 מבחן המיפוי: 8.5 מבחן הרעש: 8.5 ניקוי ושטיפת רצפה רגילה: 7.5 ניקוי ושטיפת פרקט: 8 שאיבת שטיח: 7 מבחן הפירורים על שטיח: 6 מבחן האורז על רצפת קרמיקה: 6.5 מבחן כתמי השוקולד הקרושים: 6 מבחן השיער: 8.5
למה כן: איכות טובה בניקוי רצפה ופרקט, מתקדם, עם הגדרות נפרדות לניקוי עמוק וניקוי שגרתי והתאמתן לפי הנדרש בשטח. האפליקציה נוחה, אפשר לכוון בקלות דרישות מגוונות, מכמות המים דרך האזורים, שעות הפעולה וההטענה וכמה פעמים בשבוע. שקט מאוד על פרקט ושטיח, כלומר ידידותי יותר להפעלה גם בלילה או כשנמצאים בבית, אם כי על שטיח הוא רועש יותר. פחות יקר, הן במחיר הרובוט הבסיסי והן בנוזל הניקוי, כי אפשר להשתמש בחומר ניקוי שאיננו של היצרן, ובאביזרים, שיש להחליף אחת ל־3־12 חודשים, תלוי באביזר ובשימוש. אין צורך ברכישת מברשת לקיצוץ שיער, כי יש פתרון מובנה.
למה לא: אופן עבודתו לא תמיד ברור. עלול לפעמים לחפש את תחנת העגינה ללא הצלחה. שינוי הגדרות תוך כדי שאיבה פחות נוח בהשוואה למתחרה, ויש צורך לפעמים להתחיל מחדש. פחות עוצמתי בהשוואה למתחרה, מה שניכר בתוצאות. שאיבת שטיחים ברמה בינונית, לא התמודד עם כל הכתמים, וכשל בשאיבת לכלוך מסיבי (פירורים ואורז). לא תמיד מזהה מקומות מלוכלכים, ולא פעם חוזר שוב ושוב ללא סיבה לאזורים שכבר ניקה. שאיבת השטיחים פחות עמוקה בהשוואה למתחרה. כאשר מכוונים אותו לכמות מים גבוהה יחסית, מותיר על הרצפה השטופה (אריחי קרמיקה מט) סימנים. בכמות מים קטנה יורדת איכות הניקוי. לא הצליח לעבור בין מפלסים בגבהים שונים. שורה תחתונה: אטרקטיבי מהמתחרה בעלויות, מתמודד ברמה טובה עם ניקוי דירה סטנדרטית, אבל כושל באתגרי לכלוך. טיפול בנקודות התורפה ישפר פלאים את כדאיותו.