בבוקר שבו התעוררו תושבי הצפון בתקווה שמתקפת המנע של צה"ל תחזיר את השקט לאזור, והתבדו זמן קצר לאחר מכן - ראשי הרשויות בצפון נדהמו לגלות שהממשלה מקצצת כ-200 מיליון שקלים מתקציבים שיועדו להם השנה, כדי לממן את המשך הפינויים של תושביהם ותושבי הדרום.
למעשה, מדובר בקיצוץ גדול יותר של כ-496 מיליון שקל עליו הוחלט אתמול בממשלה, וזאת כחלק מתרגיל חשבונאי שעשו במשרד האוצר כי לאפשר את המשך מימון המפונים כבר בחודש הבא, שכן בעוד חמישה ימים יסתיים התקציב שאושר עד כה לשם כך. הממשלה אישרה את הצעת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפרוץ את התקציב בסכום של 3.4 מיליארד שקלים כדי לממן את המשך הפינוי עד סוף 2024, אולם משום שמדובר בשינוי תקציבי משמעותי, שנעשה אגב בניגוד גמור לעמדת בכירי האוצר, הוא צריך לעבור חקיקה מלאה בכנסת – מה שלא יכול להתקיים בתוך חמישה ימים.
לכן, באוצר חשבו על פתרון יצירתי – והביאו אתמול לאישור הממשלה קיצוץ של 496 מיליון שקלים, שיספיק למימון הפינוי לחודש ספטמבר, ויוחזר לטענת האוצר מייד לאחר האישור בכנסת של פתיחת מסגרת התקציב. כלומר, מעין "הלוואה" מתקציבים שאין בהם כרגע שימוש, כפי שכינו זאת בכירים באוצר. ראשי הרשויות בצפון גילו כי חלק גדול מהקיצוץ כולל תוכניות שאושרו עבורם רק לאחרונה, וכבר מתקשים להאמין להבטחות של האוצר שהכסף יוחזר.
2 צפייה בגלריה
פגיעה בבניין בעכו
פגיעה בבניין בעכו
פגיעה בבניין בעכו
(צילום: גיל נחושתן )
משה דוידוביץ, יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה אזורית מטה אשר, אמר ל-ynet: "ממשלת ישראל העבירה הצעת מחליטים שבה קיצוץ בתקציב שאושר לנו רק לפני שלושה חודשים לשנת 2024 בסך 940 מיליון שקל, וכעת מקצצים ממנו כ-200 מיליון שקל.
"עוד לא יבשה הדיו על ההחלטה וכבר מכבסים את אותו כסף שלא ניתן לנו. זה פשוט תיאטרון אבסורד לשמו כשאנחנו פותחים את הבוקר שלנו כשכל הצפון באזעקות ותושבינו ספונים בממ"דים והילדים שלנו בוכים, והממשלה בשלה - מקצצת. השמש זרחה, הציפור עפה ועולם כמנהגו נוהג, אנחנו שקופים".
בין הסעיפים שקוצצו לרשויות ניתן למצוא קרוב ל-40 מיליון שקלים שיועדו להקמת אוניברסיטת קריית שמונה, מעל 100 מיליון מתוכנית השיקום והפיתוח לצפון שאושרה רק לא מזמן ועוד עשרות מיליונים לקידום התחדשות עירונית.
2 צפייה בגלריה
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר
(צילום: נחום סגל)

באוצר התעקשו להכניס התקציבים כדי "לנפח" את הסכום

גורמים בממשלה ובאוצר הסבירו כי התקציב שאותו הוחלט לקצץ מתקציב החירום לצפון, יוחזר כאמור בעתיד, אך ביישובי קו העימות לא מוכנים לקנות עוד את ההבטחות. גורם המעורה במאבק על המשא ומתן לתוכנית הסיוע לצפון שתוקצבה בכמיליארד שקלים סיפר כי ראשי הרשויות התנגדו מאוד לתוספת התקציבים האלו, שנועדו לפיתוח ולא למתן מענה מיידי, אך במשרד האוצר התעקשו להכניס אותם כדי "לנפח" את הסכום שהממשלה הכריזה כי תקדיש לצפון ולא ימומש בפועל.
ראשי הרשויות ידעו לזהות זאת ודרשו כי תינתן האפשרות למנכ"ל משרד ראש הממשלה להסיט תקציבים שלא מנוצלים לצרכים אקוטיים אחרים של הצפון, ואז יוכלו להעביר סכומים שלא ינוצלו כמו עשרות מיליונים להתחדשות עירונית בקריית שמונה ושלומי, לטובת צרכים דחופים יותר. אלא שכעת, הסכומים האלו, כמו המיליונים לטובת המהלכים להתנעת הקמת האוניברסיטה בקריית שמונה, נמחקו ולא ניתן יהיה לעשות עם הכספים הללו גם דברים אחרים.
במשרד האוצר ניסו להרגיע היום את יו"ר פורום קו העימות, דוידוביץ' בהבטחות כי הכספים יוחזרו לצפון "ממש בעוד חודש" כשתעביר הממשלה החלטה ארוכת טווח או תקציב מדינה חדש, אבל ראשי הרשויות בצפון, כאמור, מפוכחים וערים לציניות של המשחקים הפוליטיים על גבם של התושבים - ולא מוכנים להשלים עם זה.
"לא סופרים פה 280 אלף תושבים ב-23 רשויות", אמר דוידוביץ'. "מדובר על קו הנסיגה של הצפון שהפך לקו עימות. את אותו קו נסיגה שנוצר פה, הוא כביכול מחוץ לתחומי מדינת ישראל. אנחנו לא נאפשר שהקו הזה יהיה קו הגבול החדש. חייבים להלחם אל מול ממשלה שפשוט אטומה ולא רואה את התושבים שלה אבל יותר מהכל היא פוגעת בהם".