הריבית שוב עלתה בחדות ד"ר עדי ברנדר
(צילום: סנטרל הפקות)
מאז העלאת הריבית אתמול (שני) על ידי בנק ישראל ב-0.5% נוספים, יש קולות במערכת הפוליטית שטוענים כי המהלך היה לא נכון. אחד מאותם קולות הוא זה של שר החוץ, אלי כהן, כלכלן ואיש עסקים בעברו, שצייץ כי לא הייתה הצדקה להחלטה הזו והיא "ממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות", כשהרצון שלו הוא שהממשלה תיקח חלק בדיונים להעלאת הריבית, מה שיפגע בעצמאות בנק ישראל.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ענה לכהן הבוקר עם ציוץ משלו, באנגלית, בו תמך לחלוטין בבנק ישראל: "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה כנגד אמירות פופוליסטיות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
(צילום: AFP)
מי שהתייחס הבוקר בראיון עם אולפן ynet להתנצחות בין שני השרים הוא ד"ר עדי ברנדר, נציג חטיבת המחקר בבנק ישראל. "אני חושב שההצהרה של שר האוצר מדברת בעד עצמה, ואני חושב שהנתונים גם מראים שנכון לעכשיו השווקים כן מאמינים לבנק ישראל, כן מאמינים במדיניות, אני לא רואה כרגע שום מהלך משמעותי לפגיעה בעצמאות שמתקדם מעבר להצהרות", אמר ברנדר, והוסיף: "עצמאות בנק ישראל היא נכס מאוד חשוב לכלכלה הישראלית, ואני מאמין שכך היא תישאר גם בהמשך".
כאמור, כהן צייץ אתמול אחר הצהריים, כי הוא פועל כדי שבנק ישראל יפסיק את העלאות הריבית, וביקש משר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שיפעל לגיבוש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת העלאות הריבית. כהן הבהיר בציוץ כי לדעתו על רקע "התמתנות האינפלציה" (נתון שגוי - צ"ש) לא הייתה הצדקה להחלטה שהתקבלה אתמול על ידי הוועדה המוניטרית להעלות את הריבית בחצי אחוז, וכי החלטה זו "ממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות".
נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, הגיב על דברי שר החוץ בריאיון לכלכליסט ואמר, "מוטב ששר החוץ כהן יתעמק בנתונים. ראשית, האינפלציה לא התמתנה. (הנגיד מתכוון לכך שהאינפלציה עלתה לרמה של 5.4%, הגבוהה ביותר בגל האינפלציה הנוכחי, ש"ט) שנית, רצוי כמובן, בטח בתור שר חוץ, שהוא יבין את החשיבות של העצמאות של הבנק המרכזי. אנחנו יודעים מה הייתה התוצאה הסופית בכל המדינות שבהם הייתה פגיעה בבנק המרכזי".
2 צפייה בגלריה
ד"ר עדי ברנדר ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
ד"ר עדי ברנדר ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
ד"ר עדי ברנדר
(צילום: יאיר שגיא)
זהו לא העימות הראשון של חברי הממשלה עם הנגיד, ורק בשבוע שעבר פנה יו"ר ועדת הכספים משה גפני לירון בעקבות הדברים שאמר לרה"מ נתניהו בנוגע להשפעה אפשרית של המהפכה המשפטית על דירוג האשראי של ישראל.
"יש ויכוח פוליטי בחברה הישראלית, ויכוח חוצה מחנות באופן החמור ביותר", אמר גפני, "מחצית מהאוכלוסייה חושבת שצריך רפורמה, גם אני חושב שהכוח של בית המשפט גדול מידי. אתה נגיד בנק ישראל, ולפתע אני שומע אותך מדבר שהרפורמה המשפטית יכולה לפגוע בכלכלה, למה אתה צריך להביע עמדה בעניין הזה? האם אתה חושב שנגיד בנק ישראל צריך להביע עמדה שמחצית מתושבי מדינת ישראל חושבים אחרת?".