במכתב דחוף לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר הכלכלה, עשרות דמויות בולטות בתעשיית ההייטק מזהירות כי נטל גיוס לא שוויוני, לנוכח התמשכות המלחמה, יפגע קשות בענף הייצוא החשוב בישראל.
הפנייה הזו, לקראת הדיון בבג"ץ ביום ראשון בנושא הפטור מגיוס ומימון הישיבות, מגיעה אחרי אזהרת שורת כלכלנים בכירים ומכתב אחר, של יותר מ-200 מראשי המשק, עליו פורסם לראשונה ב-ynet.
"על פי נתוני משרד האוצר, 20% מהמילואימניקים הם עובדי הייטק, יותר מכל מגזר אחר במשק. נוכחנו לגלות כי ההייטק הישראלי הוא לא רק מנוע הצמיחה המרכזי של המשק הישראלי, אלא נושא בצורה משמעותית ביותר בנטל המלחמה", כותבים יזמים, מנכ"לים ובעלים של חברות מרכזיות. "חוק שפוטר חרדים מגיוס, ומאידך מכביד את הנטל על משרתי המילואים לעשרות ימים בשנה, יגרום נזק חמור להון האנושי בהייטק ובפגיעה לצמיחת המשק שההייטק הוא הקטר שלו".
1 צפייה בגלריה
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
חרדים בלשכת גיוס
(צילום ארכיון: שמוליק דודפור)
הם מסבירים כי החל כבר תהליך של מעבר משרות לחו"ל בשל העומס הרב המוטל על החברות. "מנהלי חברות שיגיעו לאיום ממשי על המשך תפקוד החברות, יאלצו בכאב להתחיל לתעדף משרות בחו"ל על פני משרות בישראל, כמובן שזה יקרה כתהליך לאורך זמן, אך משרות שיצאו מגבולות המדינה לא ישובו. זהו תהליך שלצערנו החל בשקט בחודשים האחרונים, על מנת לשמר את יכולת החברות לתמוך בלקוחותיהן בכל רחבי הגלובוס".
חותמי המכתב מזהירים מסגירת חברות ומעבר אוכלוסייה חזקה לחו"ל, ועיקר הטיעון שלהם הוא השינוי העמוק בנטל שיוטל על מילואימניקים: "בהעדר גיוס מלא ושוויוני במדינת ישראל אנו צפויים לראות נזק מצרפי הולך וגדל לחברות בכל הסקטור, מפגיעה ברווחיות ועמידות של החברות הגדולות ועד לסגירה וכשל של חברות צעירות".
על המכתב חתומות דמויות בולטות, בהן: נועם ברדין ממייסדי ווייז, מיכה קאופמן מ-fiverr, יניב גרטי שהיה מנכ"ל אינטל, ניר זוהר מ-Wix, ד"ר אורנה ברי שהייתה המדענית הראשית, חמי פרס, תומר בר זאב ממייסדי איירונסורס, שלמה דברת, איל וולדמן, עדי סופר תאני, גיגי לוי, ירון גלאי מ-Outbrain, דב מורן ורועי מן ממייסדי Monday.