מחירה הממוצע של החמאה המיובאת יקר כעת ב-25 שקלים לק"ג בהשוואה למחירה הממוצע של חמאה המיוצרת בישראל (66 שקלים לעומת 41). כך עולה מדוח של משרד החקלאות, שניתח את שוק החמאה מאז שהוצאה מפיקוח מחירים. על סמך נתוני משרד החקלאות, מחיר החמאה מתוצרת תנובה עלה באופן מתון ב-5.7%, בעוד מחיר החמאה המיובאת עלה ב-61%. מדובר בהמשך מגמת ההתייקרות התלולה מאז הסרת הפיקוח.
מחברי הדוח מציינים כי מאז הורדת פיקוח המחירים על חמאה מייצור מקומי ומייבוא, המרווח של היבואן ושל רשת השיווק עלה בכ-7 שקלים לק"ג: בשנת 2022 מחיר החמאה המיובאת לצרכן זינק בכ-21 שקלים לק"ג, בעוד שבאותה תקופה המחיר ששילם היבואן ליצרן בחו"ל, כולל הוצאות עד שער הנמל בישראל, עלה בממוצע בכ-14 שקלים לק"ג.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
(צילום: מירב קריסטל)
כלומר, היבואן, וייתכן שרשת השיווק, השאירו בכיסם 7 שקל נוספים לק"ג, מה שמלמד שהמרוויחים הגדולים מהסרת הפיקוח הם היבואנים, ושההקלות שניתנו להם, כמו ביטול מכס ופיקוח, הם לא תמיד הפתרון ליוקר המחיה והוזלת מחירים, ובמקרה של החמאה אף הרעו את המצב עבור הצרכן.
משרד החקלאות מציין, כאמור, כי מחיר החמאה המקומית עלה ב-5.7% בלבד למרות התייקרות עולמית גבוהה יותר במחיר המספוא (מיני מזון הנאכלים ע"י הפרות) והגרעינים, שהם הרכיב העיקרי בעלות ייצור מוצרי חלב - כתוצאה מהמלחמה באוקראינה. גורמים אלו גם ייקרו את החמאה המיובאת, אך בניגוד לתנובה היבואנים לא היו מכונים לספוג חלק מההתייקרויות ואף ניצלו את המצב.
כזכור, המכס על יבוא חמאה הוסר בפברואר 2020, והפיקוח על מחירי החמאה הוסר מנובמבר 2021. בניגוד למחיר החמאה המיובאת שזינק, במשרד החקלאות מסבירים כי יצרניות החמאה המקומיות - בעיקר תנובה - החילו על עצמן פיקוח מרצון. על פי הסקירה, שמבוססת על נתוני סטורנקסט המייצגות מכר של רשתות השיווק, שוק החמאה בישראל עבר בשנים האחרונות מספר תמורות שגרמו לשינויים משמעותיים במבנה שלו ובהרכבו.
עד שנת 2019 היה מכס מגן על יבוא חמאה, שאיפשר רק יבוא מוגבל במכסות פטורות ממכס שהוקצו להשלמת היצור המקומי. על רקע מחסור ועלייה בביקוש המקומי לחמאה, במהלך 2019 הוגדלו המכסות לייבוא פטור ממכס, ובפברואר 2020 בוטל כליל המכס על יבוא חמאה. בתוך כך, בהשפעת משבר הקורונה ומגמות צרכניות, הביקוש לחמאה המשיך לעלות, ובנובמבר2021, הוסר גם הפיקוח על חמאה במטרה לאפשר תחרות.
נתח השוק של חמאה מקומית מתוך הצריכה הכללית בישראל ירד מ-90-80 אחוזים עד 2018 ל-65 אחוזים בשנת 2022. יחד עם זאת, מהניתוח עולה כי גם שלוש שנים לאחר הסרת המכס על יבוא חמאה והמגוון הגדול שעל המדף, הצרכן הישראלי עדיין מעוניין בחמאה המקומית. המותג המוביל בישראל במכירות היא חמאת תנובה, שעומדת ללא עוררין בראש הטבלה עם מכר כמותי של 3.4 מיליון טון חמאה (באריזות של 100 גרם ושל 200 גרם). לשם השוואה, כל 28 המותגים המיובאים מכרו בשנת 2022 יחד 1.9 מיליון טון (בנוסף ליצרניות המקומיות).
יש לציין כי ב-2022 חל צמצום בהיקף היבוא בהשוואה ל-2021, בין השאר כי הייצור המקומי, שירד לשפל של 52 אחוזים, עלה חזרה ל-65 אחוזים בשנה שעברה על חשבון החמאה המיובאת. לאור עליית המחיר של היבואנים, הצרכן חיפש את המותג המקומי הזול יותר.