בית משפט השלום בת"א גזר עונש של חמש שנות מאסר בפועל על יהושע מלכי, אשר השתלט על שטח נטוש בדרום ת"א ומכר קרקע ציבורית למשקיעים שונים בסכום כולל של כ-1.6 מיליון שקל בתוכנית מרמה שיטתית.
על-פי כתב האישום, שהוגש ע"י עו"ד רות ברקלי דאל מפרקליטות מחוז תל אביב מלכי, שהיה בהליך פשיטת רגל, יחד עם גרושתו ואחד מבניהם, פעלו במימוש תכנית מרמה שיטתית, מאורגנת ונמשכת. הם פרסמו מודעה אינטרנטית, לפיה מלכי מעוניין למכור את זכויותיו במגרש בשכונה בתל אביב, והצליח למכור שוב ושוב את זכותו הנטענת בקרקע ציבורית.
1 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: עמית שעל)
הנאשם שלח את המתלוננים להתרשם מהמגרש בליווי אשתו, ולאחר מכן הונה אותם בכך שהציג להם מסמכים וחשבונות על מנת לשכנע אותם בכזב כי הוא מחזיק בזכויות על המגרש. אז, חתם עם המתלוננים על הסכמים, לפיהם יעביר את זכויותיו הנטענות אליהם בתמורה לסכומים המוסכמים. בחלק מהמקרים הציע מלכי
למתלוננים במסגרת החתימה על ההסכם כי יסייע להם בבניה הנדרשת על המגרש, ולצורך כך הציג בפניהם גורמים שהתחזו ל"קבלנים", וזאת במטרה לקבל כספים נוספים במרמה. הנאשם הודה במסגרת הסדר דיוני כי הונה עשרה מתלוננים בסכום מצטבר של כ-1.6 מיליון שקל.
בית המשפט הרשיע את מלכי בביצוע עבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הונאת נושים ובעבירה של מסירת מידע כוזב במסגרת הליך פשיטת רגל. בשלב הטיעונים לעונש ביקשה הפרקליטות להחמיר עם הנאשם, זאת נוכח ההשפעות ההרסניות שיכולות להיות כאשר אדם צובר שקל לשקל בשביל לקנות לעצמו בית או דירה, בטח במשבר הדיור בישראל ובסוף מגלה שוקת שבורה.
בית המשפט גזר כאמור על מלכי חמש שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופיצוי לנפגעי העבירה. בית המשפט ציין בגזר הדין, כי מדובר בעבריין מרמה סדרתי, אשר אינו מורתע מאימת הדין.
השופט ירון גת: "הנאשם פעל יחד עם אחרים במימוש תוכנית מרמה שיטתית, מאורגנת ונמשכת. לנאשם היה חלק מרכזי בעשייה העבריינית, ומרבית הקשר עם נפגעי העבירה והצגת המצגים הכוזבים שהובילו אותם להעברת הכספים, בוצעה על ידי הנאשם. מעשי הנאשם אופיינו בתכנון מוקדם ובתחכום. המעשים כללו פרסום מודעות כפיתיון, חלוקת תפקידים בין המעורבים השונים, הצגת מצגי שווא שונים ומגוונים לשם רכישת אמון המתלוננים, לרבות הצגת מסמכים. כמו כן, המעשים כללו גם הצעת הצעות לחלק מהמתלוננים לסיוע בפיתוח ובנייה של הקרקע, וזאת לצורך גזילת כספים נוספים במרמה, בדרך זו. כמו כן, בחלק מהמקרים שיכנע הנאשם את נפגעי העבירה שלא להיעזר בשירותי עורכי דין, וזאת על מנת שלא לחבל במימוש תוכנית המרמה".
תגובת עו"ד שמואל פלישמן, סנגורו של מלכי: "מדובר בנאשם שבנו חלה בסרטן כשהיה בן שש. במשך ארבע שנים הנאשם לא קיבל כמעט שום עזרה כלכלית מהמדינה למימון הטיפולים היקרים מאוד שהנאשם מימן בתקווה להצלת חייו של הבן, ולצערו הבן נפטר ממחלת הסרטן בשנת 2010. הנאשם נאלץ ללוות כספים מ'השוק האפור', שכן הבנקים סירבו להלוות לו כספים . לכן, הנאשם ביצע את המיוחס לו בכתב האישום המתוקן. הוא הודה, התחרט וביקש את סליחתם של הנפגעים ממעשיו.
"הפרקליטות ביקשה להטיל על הנאשם כמעט שבע שנות מאסר בפועל, והשופט ירון גת לא קיבל את עתירתם, גזר על הנאשם 4 שנים וחצי מאסר בפועל וכן הפעיל עונש מאסר על תנאי מתיק קודם באופן שנוספו שישה חודשים, ובסך הכל נגזרו על הנאשם חמש שנות מאסר בפועל מיום מעצרו בחודש יוני 2023. אנו עדיין סבורים שבית המשפט החמיר בעונש לאור העובדה שלא מדובר במי שביצע את המעשים על רקע של בצע כסף, אלא מתוך חשש לחייו ולחיי משפחתו מצד אותם אנשים בשוק האפור שלא היססו גם לזרוק רימון ולשרוף דלתות בבניין שהנאשם התגורר טרם מעצרו. הוא הגיש תלונות למשטרה בשנים 2023-2020, ועד היום המשטרה לא עצרה אף אחד".