הפריים דיי של אמזון, אירוע המכירות השנתי שהתקיים השבוע בימי שלישי ורביעי, מהווה "גורם מרכזי לפציעות עובדי המחסנים", כך עולה מדו"ח שפרסם השבוע הסנאטור ברני סנדרס, יושב ראש ועדת הסנאט לבריאות, חינוך, עבודה ופנסיה, ופורסם ב-CNN. הדו"ח מצביע על "תנאים מסוכנים במיוחד במחסני אמזון" במהלך תקופות השיא וקורא לחברה לנקוט צעדים משמעותיים להגנה על עובדי המחסנים.
במסגרת חקירה מתמשכת, הוועדה גילתה כי הפריים דיי ועונת החגים באמזון (AMZN) מאופיינים ב"נפח עבודה גבוה במיוחד" ו"לחץ כבד לעבוד שעות ארוכות תוך התעלמות מכללי הבטיחות".
1 צפייה בגלריה
אמזון פריים
אמזון פריים
עובדי מחסן באמזון
(צילום: shutterstock)
הדו"ח חושף לראשונה נתונים פנימיים של החברה על שיעורי הפציעות במחסניה. הנתונים מראים כי במהלך "פריים דיי" 2019, שיעור הפציעות שדווחו (אלו שאמזון מחויבת לדווח עליהן למנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית - OSHA) - עלה על 10 ל-100 עובדים, יותר מפי שניים מהממוצע בענף האחסון והמחסנאות בארה"ב.
עם זאת, שיעור הפציעות הכולל באמזון, הכולל גם פציעות שהחברה אינה מחויבת לדווח עליהן ל-OSHA, עמד על קרוב ל-45 לכל 100 עובדים, כך על פי הדו"ח.
"שיעורי פציעות אלה מדאיגים במיוחד לאור הרווחים העצומים שהחברה מפיקה והמשאבים העומדים לרשותה לשיפור הבטיחות במחסניה", נכתב בדו"ח.
אמזון רשמה מכירות בהיקף של 12.7 מיליארד דולר ב-11 וב-12 ביולי אשתקד, במהלך אירוע "פריים דיי" 2023, כאשר ה-11 ביולי היה יום המכירות הגדול ביותר בתולדות החברה. ברבעון הראשון של 2024, ענקית המסחר המקוון דיווחה על רווח של 10.4 מיליארד דולר.
"בטיחות ובריאות עובדינו היו ותמיד יהיו בראש סדר העדיפויות שלנו", מסרה קלי ננטל, דוברת אמזון, בהודעה לרשת CNN. "מאז 2019, השגנו התקדמות משמעותית - הפחתנו את שיעור האירועים בני הדיווח שלנו (הכוללים כל מקרה הדורש יותר מעזרה ראשונה בסיסית) בארה"ב ב-28%".
הדוברת התייחסה גם לשיעור הפציעות הכולל שצוטט בדו"ח הסנאט, וטענה כי הוא מבוסס על מסמך פנימי מלפני חמש שנים שסבל מ"מתודולוגיה פגומה וחוסרים במחקר" ואשר "נדחה על ידי מומחים המתמחים בניתוח נתונים".
עוד הוסיפה הדוברת: "אחת הטענות השגויות בדו"ח רומזת כי איננו מאיישים כראוי את המחסנים בתקופות קניות עמוסות. זוהי טענה חסרת בסיס, שכן אנו מתכננים ומאיישים בקפידה אירועים גדולים, מבטיחים קיבולת עודפת ברחבי הרשת שלנו, ומעצבים את המערכת כך שהזמנות ינותבו אוטומטית לאתרים המסוגלים להתמודד עם עליות בלתי צפויות בנפח הפעילות".
במהלך השנים, חלק מעובדי אמזון תיארו את החוויה ה"מתישה" של עבודה במשמרות ארוכות במחסנים שעשויים להשתרע על פני שטח השווה ל-28 מגרשי כדורגל, כאשר החברה מנטרת כל צעד שלהם.
במכתב למנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, בשנה שעברה, כתב סנדרס: "על אמזון לחדול מלדחוף את עובדיה אל מעבר ליכולותיהם... במרדף האינסופי אחר רווחים, אמזון מסכנת את בריאות עובדיה תחת לחץ מתמיד של מערכת ניטור האוכפת קצבי עבודה בלתי אפשריים. בהתמודדות עם פציעות עובדים, אמזון מספקת טיפול רפואי מינימלי בלבד".
אמזון מקיימת את "פריים דיי" מדי שנה ביולי במטרה להגביר את המכירות במהלך חודשי הקיץ, שבדרך כלל מאופיינים בפעילות מסחרית מתונה יותר.