שר הכלכלה ניר ברקת נגד תוכנית הסיוע הכלכלית של שר האוצר סמוטריץ'. ברקת שלח הערב (שבת) מכתב דחוף למכ"ל משרד רה"מ והתריע כי "התוכנית פוגעת באמון הציבור ולא נותנת מענה מינימאלי. חובת הממשלה לדאוג לעסקים בזמן מלחמה ולא להפקיר אותם". הוא הוסיף כי יציג תוכנית חלופית מחר בקבינט הכלכלי-חברתי.
בשעה זו נפגש ברקת עם ראשי המגזר העסקי, העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים והוא מגבש יחד איתם מודל שיוצג מחר בישיבת הממשלה. הוא טוען בין השאר כי עשרות אלפי מילואימניקים שגויסו עוסקים בשאלה האם העסק שלהם ישרוד במקום להתרכז בלחימה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' וניר ברקת
בצלאל סמוטריץ' וניר ברקת
בצלאל סמוטריץ' וניר ברקת
(צילום: רפי קוץ, נחום סגל)
"מתוקף תפקידי כשר הכלכלה והתעשייה וכממונה על הקשר עם המגזר העסקי והאחראי על התעשייה ועל העסקים הקטנים והבינוניים, ומתוקף היותי חבר בקבינט החברתי-כלכלי, אבקשכם לכנס בדחיפות את הקבינט לדיון", כתב ברקת.
"מאז יום 9/10 דורש משרדי לגבש תוכנית סיוע לעסקים המותאמת למצב החירום ולמאייפניו. לאחר פגישות עם נציגי כל הסקטורים במגזר העסקי ובדיקות נוספות שביצע הצוות המקצועי במשרדי גיבשנו מתווה הנותן מענה מיטבי למצב.
"לצערי", אוסיף ברקת, "ולמרות דרישתי בדיוני הקבינט, מנציגי האוצר, לתאם את מסלולי הסיוע עם המגזר העסקי ועם משרדי, משרד האוצר פרסם מתווה שלא אושר בקבינט, אינו עונה לצרכי המגזר העסקי ואשר גרם לפגיעה חמורה באמון המגזר העסקי בממשלה".
הוא הוסיף: "בכוונתי להביא לאישור הקבינט, תוכנית סיוע כלכלי למגזר העסקי, שתתואם בהסכמה רחבה ככל שניתן עם נציגי המגזר העסקי".
עוד הוסיף ברקת כי "אחד הקשיים המרכזיים שהמגזר העסקי מתמודד עמו במלחמה הינו המחסור בידיים עובדות", ופירט על מטה החירום הלאומי לתעסוקה שבו שותפים משרדי ממשלה, גופים עסקיים והמגזר השלישי. "פנינו למשרד האוצר בבקשה לתקצב הכשרות מקצועיות בחירום אך למרבה האבסורד נדחנו. אבקש להציג לקבינט את תפיסת ההפעלה של מטה החירום הלאומי לתעסוקה ולקבל דירקטיבה להמשך הפעלתו ותקצוב פעילותו בהתאם להצעה שאעביר".
עוד ביקש ברקת במכתב להגדיל את מכסות העובדים הזרים: "עוד טרם המלחמה דגלתי בהכרח להגדיל באופן משמעותי את כמות העובדים הזרים בישראל אך נתקלתי בהתנגדות לכך מצד משרד האוצר. כעת ברור לכולם שאין מנוס שהמשק הישראלי לא יכול להיות תלוי בעובדים פלסטינים".
ברקת מציע לקדם הבאתם של 160 אלף עובדים זרים לישראל, ושמשרד הכלכלה יתכלל משימה זאת, ולהקים צוות מנכ"לי משרדי ממשלה שימליץ לקבינט החברתי כלכלי על צעדים לקידום הגעת עובדים זרים לישראל.
גורמים באוצר מסרו בתגובה כי "בזמן מלחמה מצופה מכולם להיכנס מתחת האלונקה ולסייע בשיתוף פעולה ולא לעמוד על הטריבונה ולזרוק חיצים למגרש. התוכנית הכלכלית שהציג משרד האוצר היא המקיפה והמהירה ביותר שהייתה בישראל אי פעם ועלותה מעל 4.5 מיליארד שקל. היא גובשה בשיח מעמיק עם כלל גורמי המגזר העסקי, וכמו ששר האוצר הבהיר היא תוכנית מידית וראשונית ובהמשך יגובשו מרכיבים נוספים בהתאם להתפתחות המלחמה והצרכים".