מאז פרוץ משבר הקורונה לפני ארבע שנים, חווה הכלכלה העולמית טלטלה מתמשכת. הסגרים החוזרים, לצד השיבושים החדים בשרשראות האספקה העולמית, החלו תגובת שרשרת שהתעצמה עם פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה.
התוצאה: המחירים של מרבית המוצרים זינקו בשיעורים חדים במיוחד כמעט בכל מדינות העולם, ובנקים מרכזיים נאלצו להתחיל בתהליך עצים ומתמשך של העלאות ריבית, שהקשו גם הן על ההוצאות השוטפות ובעיקר על החזרי ההלוואות של אזרחים רבים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
שיירות נהגים ומשאיות נוסעים לאט ברחבי הארץ במטרה לשבש את התנועה
שיירות נהגים ומשאיות נוסעים לאט ברחבי הארץ במטרה לשבש את התנועה
רכבים בארץ
(צילום: עמיר טרקל)
גם ישראל לא התחמקה מהשפעות האירועים הללו, ואליהם התווספה לפני כשבעה חודשים מלחמת "חרבות ברזל" - שגם כן השפיעה קשות על השוק המקומי. דווקא לאחר שנראה שבנק ישראל הצליח להתמודד מעט עם האינפלציה בארץ - בחסות רצף העלאות חדות שהקפיצו את הריבית משיעור אפסי ל-4.5% - בשבוע שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) את מדד המחירים לצרכן, ולפיו האינפלציה שוב הרימה ראש באפריל וזינקה ב-0.8%.
אולם, הצרכן הישראלי לא היה צריך לחכות לפרסום נתוני הלמ"ס בשביל להרגיש את עליות המחירים שנמשכות, ואותן הוא חווה באופן יומיומי בכיסו. אחד הענפים שבהם הן הורגשו במיוחד הוא ענף הרכב הישראלי, שבו נרשמו בשנתיים האחרונות עליות מחירים חדות כמעט בכל רכיב (קנייה, תחזוקה, ביטוח ודלק).
כך, למשל, בדיקת ynet ו"ממון" מעלה כי 15 הדגמים הנמכרים ביותר ברבעון הראשון של שנת 2024 רשמו עליית מחירים ממוצעת של 13% בשנתיים האחרונות, כאשר חלק מהדגמים, כמו יונדאי i20 ויונדאי קונה, זינקו ביותר מ-20%.
השוואה זו היא אומנם חלקית, כי יש דגמים כמו BYD דולפין שלא הגיעו לישראל לפני שנת 2023, או אחרים כמו סקודה אוקטביה שעברו שינוי מנוע משמעותי בין 2023 ל-2024, אולם התמונה הרחבה ברורה - מחיר רכב חדש בישראל זינק בכ-30-15 אלף שקל בממוצע בשנתיים האחרונות.

מחירי הדלק מתקרבים לשיא

אולם, עלות רכב לצרכן הישראלי אינה מושפעת רק ממחיר הרכב ההתחלתי, אלא גם מהוצאות שוטפות כמו טיפולים, דלק וביטוח. כך, למשל, המחיר הנמוך ביותר בשנתיים האחרונות לליטר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי היה 6.37 שקלים, אי שם באוקטובר 2022. כיום מחיר הדלק גבוה בהרבה, ועומד על לא פחות מ-7.9 שקלים לליטר - עלייה של כמעט 25%.
עבור מכל דלק ממוצע של כ-40 ליטר - מדובר בזינוק ממחיר של כ-255 שקל למכל מלא למחיר של כ-316 שקל כיום. ביולי 2022, כאשר מחיר הדלק הגיע לשיא של 8.08 שקלים ולפני שמשרד האוצר החליט להתערב אקטיבית במס על הבלו, מכל דלק ממוצע בישראל עלה לא פחות מ-323 שקל, ולפי מגמת ההתייקרות שנרשמה בחודשים האחרונות, עם חמש עליות מחיר רצופות, ייתכן כי אנו מתקרבים שוב לחצות שיא חדש, מה שמסביר גם את העלייה החדה ברכישת מכוניות היברידיות וחשמליות בשנתיים האחרונות.

חלקי החילוף התייקרו ומחירי הביטוח זינקו

היבט משמעותי נוסף בעלות הכוללת של רכב לצרכן הישראלי הוא הביטוח השנתי. לפי נתוני סוכנות הביטוח ואתר השוואת הביטוחים Wobi, מחיר הביטוח הממוצע של 16 דגמי מכוניות מובילים זינק בכ-10%-30% בשנה האחרונה. בדגמים מסוימים, כדוגמת טויוטה קורולה, מאזדה 3 וסקודה אוקטביה, מחיר הביטוח השנתי זינק בממוצע בלא פחות מ-55% בשנתיים האחרונות, ובשיעור חד אף יותר של עד כ-80% בהסתכלות על אפריל 2024 לעומת אפריל 2021.
נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב-Wobi, הסביר כי "בתחילת הקורונה היו ירידות משמעותיות של כ-20% במחירי הביטוח, בגלל הסגרים. אחרי היציאה מהקורונה התחיל משבר סחורות, והייתה עלייה משמעותית מאוד בחלקי החילוף. אנשים לא טסו לחו"ל בגלל האומיקרון ונרשמה עלייה של תאונות, והמחירים התחילו לעלות, בייחוד בסוף שנת 2021 ותחילת 2022.
"בשנתיים האחרונות נרשמה עלייה של כ-64% במחירי הביטוח המקיף. הסיבה היא כאמור חלקי החילוף, שהעלו את עלות התאונה, לצד עלייה חדה בשיעור הגניבות. לדוגמה, בשנת 2022 היו 8,800 גניבות רכבים, ב-2021 נרשמה עלייה ל-12,400 גניבות, ב-2022 המספר כבר הגיע ל-16,500 ובשנה שעברה היו כ-20 אלף גניבות רכבים - זה מספר חריג מאוד", מוסיף שרייבמן, ומציין כי המלחמה שהחלה באוקטובר האחרון הורידה מעט את שיעור הרכבים, "אולם לפי נתוני ינואר השנה נראה שאנחנו באותה רמה כמו בשנה הקודמת, למרות המלחמה.
"כל עוד גניבות הרכבים לא יופחתו - מחירי הביטוח לא יֵרדו באופן משמעותי, בין היתר בשל העלייה החדה במכשירי המיגון שאמורים למנוע גניבה, כדוגמת איתוראן או פוינטר. אם לפני שנה וחצי 7%-8% היו צריכים מיגון (בשביל לקבל ביטוח - ד"ר), כיום אנחנו עומדים על כ-20% מהמבוטחים", הוא הוסיף.
יחד עם זאת, טוען שרייבמן כי נתוני החודשים האחרונים כן מראים ירידה מסוימת בעליות המחירים, וכי "אנחנו אמורים להיות די בשיא". כמו כן, הוא מסביר כי "זה נכון שיש מדד וממוצע, אבל הפערים בין החברות ובין הדגמים גדולים מאוד - הפער בין המקום הראשון לאחרון הוא כ-5,000 שקל.
"יש חברות שיגידו, 'אני ברכבים האלה לא רוצה לקחת את הסיכון', ויש אחרות שיגידו, 'אני מבין שזה דגם שנגנב הרבה אבל אולי שם דווקא הנהגים זהירים יותר, אז אני אשקף את זה במחיר'. בנוסף, יש חברות שעושות ממוצע גניבות לפי שישה חודשים אחרונים, ויש כאלה שמחשבות את הממוצע לפי שלושה חודשים", מסביר שרייבמן.

גם הטיפול במוסך התייקר

ואכן, אותה עליית מחירים חדה שנרשמה בחלקי החילוף השפיעה לא רק על שוק הביטוחים, אלא גם על עלויות הטיפולים במוסכים - אשר עבור מחזיקי רכב רבים יכולות להיות ההבדל בין הוצאה של כמה אלפי שקלים בשנה על הרכב לבין הוצאה משמעותית הרבה יותר - של עד כמה עשרות אלפי שקלים בשנה.
סיגל עוז, מנכ"לית זירת המסחר "גלגלים" אשר מחוברת ליותר מאלף מוסכים וליותר מ-120 ספקי חלפים, מסבירה כי "זה שוק שמושפע מאוד מעלויות החלפים. לצערי, בשנתיים האחרונות מצטרף בכל פעם עוד פקטור: בהתחלה זו הייתה הקורונה, אחר כך מלחמת רוסיה-אוקראינה ואז המלחמה פה, התקפות החות'ים וההשפעה שלהן על שרשראות האספקה וכד'".
כך, למשל, לפי נתוני "גלגלים", מחיר טיפול "קטן" לאחד מ-10 דגמים מובילים במכירות מתחילת השנה עלה בכ-11% בממוצע בשנתיים האחרונות, כאשר בדגמים כמו פורד פוקוס, ניסאן מיקרה ויונדאי i20, נרשם זינוק של יותר מ-15% בממוצע במחירי הטיפולים בין חודש אפריל 2022 לאפריל 2024.
עלות טיפול "גדול", אשר לרוב מתרחש אחת לכ-30 אלף ק"מ וכולל החלפת חלקים נוספים כמו מצתים, נוזל קירור ונוזל בלמים, זינקה לפי נתוני "גלגלים" בשיעור ממוצע של כ-17% בשנתיים האחרונות. גם כאן, כאמור, יש שוני רב בין הדגמים - כאשר טיפול גדול של ניסאן מיקרה זינק למשל בכמעט 36% בין אפריל 2022 לאפריל השנה, לעומת טיפול גדול של סקודה אוקטביה, שרשם עלייה של כ-6% "בלבד".
לדברי עוז, לצד העלייה בשכר ובמחירי שעת העבודה במוסך, הסיבה העיקרית לזינוק במחירי הטיפולים היא העלייה החדה במחירי החלפים. "לדוגמה, דלת קדמית ליונדאי i10 עלתה ב-26% בין שנת 2022 ל-2024. כנ"ל גם לסיאט איביזה - עלייה של כ-25%. אנחנו רואים את זה גם בשוק ביטוחי הרכב, לכן כל הענף הזה עולה ועולה", טענה.
ומה באשר למחירי הטיפולים של מכוניות חשמליות? לדבריה, "אין לנו עדיין היסטוריה של טיפולים לרכב חשמלי, כי הכול חדש מאוד והצרכן הישראלי לרוב לא מנסה לעשות 'מכרז' לטיפול, אלא הולך ליבואן עצמו כי הוא חושש לפנות למוסכים כלליים, אז אנחנו עדיין לא רואים את התחרות.
"בסופו של דבר, הטיפול הוא טיפול - אם אין צורך להחליף מסנן שמן, אז יש צורך להחליף מסנן אוויר ויש נתונים שמראים שהשחיקה של הבלמים היא אחרת ברכבים חשמליים. לעניות דעתי, זה עדיין לא כצעקתה. כלומר, התפיסה שרכב חשמלי לא צריך בכלל טיפול - אנחנו עדיין לא שם", הוסיפה עוז.
מירב קריסטל על גל עליות המחירים
(צילום: ירון ברנר )