תחת מטחי אש יום יומיים של חיזבאללה בכל רחבי הצפון, וכשברקע עומד החשש להתלקחות הלחימה למערכה כוללת, חברות התקשורת PHI (של פרטנר והוט מובייל), סלקום ופלאפון נמצאות במרוץ נגד השעון להרחבת היתירות האנרגטית באתרי הקצה שלהן בקו של חיפה וצפונה, וזאת עד סוף חודש יולי.
מדובר בכ־400 אתרים, שבתרחיש של הפסקת חשמל מסוגלים כיום לפעול ולספק קליטה סלולרית למשך שעתיים בלבד. שדרוגם אמור להגדיל את פעילותם ל־12 שעות בלי חשמל באופן שאמור לצמצם את החשש לקריסתה המוחלטת של הרשת הסלולרית באזור בעקבות פגיעה אפשרית במתקני חשמל וברשת ההולכה בזמן מלחמה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד ממחסן שעולה באש בעקבות ירי הרקטות לצפון
תיעוד ממחסן שעולה באש בעקבות ירי הרקטות לצפון
תיעוד ממחסן שעולה באש בעקבות ירי הרקטות לצפון
(צילום: מ.א מטה אשר)
העבודות בשטח החלו רק במאי האחרון, בעיצומה של המלחמה, בעקבות דרישת משרד התקשורת, שמנסה לענות לתרחיש הייחוס הרשמי של רשות החירום הלאומית (רח"ל) שבמשרד הביטחון. לפי בדיקת כלכליסט, עד אמצע השבוע שעבר שלוש חברות התקשורת השלימו את עיבויים האנרגטי של כ־120 אתרי קצה בלבד, כרבע מכלל האתרים שהתחייבו לשדרג עד סוף יולי.
מלאכת השדרוג מונעת על גזרים ומקלות: חברה שתשלים את עבודותיה ותשפר את היתירות באתרי הקצה שלה בצפון תקבל מהמדינה החזר בהיקף של מיליוני שקלים, שיכסה את עלויות המצברים שרכשה והעבודות בשטח. זאת, על בסיס תקציב מיוחד שמשרד התקשורת קיבל ממשרד האוצר. חברה שלא תעמוד בלוחות הזמנים עלולה לפגוש את המקל: היא לא תקבל החזרים כספיים על הרכש והעבודות, והדרישה לשיפור היתירות האנרגטית באתריה תוכנס לתנאי הרישיון שלה ממשרד התקשורת.
באמצע השבוע שעבר הנהלת משרד התקשורת סיירה בכמה אתרים בצפון, בין השאר כדי לעמוד על קצב התקדמות העבודות בשטח. מנכ"לית המשרד ענבל משש אמרה בשיחה עם כלכליסט, שהתרשמה שהן מתקדמות כמתוכנן, חרף לוחות הזמנים המאתגרים שנקבעו לחברות. "עד כה לא קיבלתי מהן בקשות לדחיית לוחות הזמנים ואני מאמינה שהן ישלימו את העבודות עד סוף החודש, כמתוכנן", אמרה משש. "החברות השלימו את רכש המצברים ופועלות מדי יום בנושא. חברה שלא תשלים את העבודות עד סוף יולי גם לא תקבל את הכסף וגם תקבל את הדרישה לעיבוי אנרגטי באתרי הקצה שלה באמצעות הרגולציה".
הפעילות הקדחתנית של חברות הסלולר בצפון נעשית ברקע של שיגורים תכופים של רקטות וטילים, והתרעות על חדירת כטב"מים מתאבדים. חלק מאתרי הקצה שהן משדרגות נמצאים באזורים החשופים לפגיעה של טילי נ"ט שמשוגרים מהכפרים בדרום לבנון, באופן שמחייב את הצוותים הטכניים בתיאום מוקדם עם צה"ל ובקבלת ליווי כוחות אבטחה.
"לוחות הזמנים שמשרד התקשורת קבע מאתגרים את גבולות ההיגיון", אמר לכלכליסט בכיר באחת החברות. "רק לפני חודש וחצי השלמנו את הרכש של המצברים והצוותים עובדים קשה כדי לעמוד ביעד כשברקע מלחמה, שריפות ענק, כבישים חסומים ובעיות גישה. אי אפשר להגיד שמישהו לא מתייחס לנושא הזה ברצינות. גם אם איזו חברה לא תעמוד ביעד עד סוף החודש, היא תעמוד בו עד סוף אוגוסט. חלק מהמצברים נרכשו במזרח הרחוק. הגעתם לארץ התעכבה בגלל איומי החות'ים וזמני השיט הארוכים שנגזרים מכך. אפשר לקוות שלא בשל זאת משרד התקשורת ינקוט סנקציות מרחיקות לכת נגד חברה שתתעכב בכמה שבועות".
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי במליאת הכנסת
שלמה קרעי במליאת הכנסת
שר התקשורת שלמה קרעי
(צילום: שלו שלום)
הבהילות בשדרוג אתרי הסלולר בצפון מוצדקת, אך גם מעלה תהיות על היערכותו המוקדמת של משרד התקשורת בנושא. התרחיש של רח"ל שמדבר על הפסקות חשמל ממושכות שעלולות לגרום לאירועי עלטה בזמן מערכה עם חיזבאללה, בעיקר בצפון אך גם באזורים נוספים ברחבי הארץ, היה מוכר לכלל משרדי הממשלה כבר לפני כארבע שנים.
בהיותו הרגולטור של חברות הסלולר, משרד התקשורת גם ידע שרישיונות ההפעלה שלהן לא כוללים דרישה ליתירות של יותר משעתיים באתרי הקצה. זאת, למרות הצורך הקריטי ברשת סלולרית יציבה ומתפקדת בזמן חירום, באופן שיאפשר תקשורת רציפה בין גופי ההצלה והביטחון והעברת הודעות ומסרים מצילי חיים לאוכלוסייה מצד פיקוד העורף. לצד הפעלת מערך הצופרים הארצי, בזמן של ירי רקטות וטילים פיקוד העורף מעביר הנחיות התגוננות לציבור גם באמצעות יישומון ייעודי שמספק התרעות במכשירים הניידים לפי הימצאותם בתאי שטח רלוונטיים.
חרף זאת, הרישיונות של חברות הסלולר לא עודכנו מבעוד מועד אל מול התרחיש של רח"ל ועד כה לא כללו דרישה להגדלת היתירות האנרגטית באתרי הקצה שלהן. מנכ"לית המשרד משש אמרה בהתייחס לכך כי נכנסה לתפקידה לפני כחצי שנה ושאינה יכולה להסביר את מדיניות המשרד בעבר.
מחמת הדחיפות, ההתקשרות של משרד התקשורת עם חברות הסלולר נעשתה ללא מכרז ועל בסיס תוספת תקציבית חריגה של 28 מיליון שקל שקיבל ממשרד האוצר למימון התוכנית בצפון.
"חשבנו על מספר חלופות, כמו פרסום מכרז או רכש ממשלתי סדור של מצברים, ומצאנו שניתן לעשות את הדברים בזמן הקצר ביותר רק אם החברות יעשו אותם בעצמן. הן מכירות את האתרים, יודעות מה הציוד המתאים ולוקחות אחריות על הביצוע", אמרה משש.
"לוחות הזמנים שמשרד התקשורת קבע מאתגרים את גבולות ההיגיון", אמר לכלכליסט בכיר באחת החברות. "רק לפני חודש וחצי השלמנו את רכש המצברים והצוותים עובדים קשה כדי לעמוד ביעד כשברקע מלחמה"
עם השלמת העבודות להרחבת היתירות באתרי הקצה בצפון, משרד התקשורת מתכוון למקד מאמץ לפעולות דומות גם באזור עוטף עזה. בכל רחבי הארץ יש למעלה מ־8,000 אתרי קצה שמשמשים את רשת הסלולר. תרחישי המלחמה עם חיזבאללה כוללים ירי נרחב של רקטות, טילים וכטב"מים גם לערי המרכז, תוך ניסיון לפגוע בתחנות כוח ובתחנות משנה של רשת החשמל.
אלא שלדברי משש, לפי שעה אין למשרד התקשורת תקציב לשדרוג אתרי הקצה במרכז, אף שהיא סבורה שהפערים בהם מחייבים מענה מצד המדינה. "אנחנו צריכים לדאוג שתהיה רציפות תפקודית לאזרחי המדינה בכל מקום ולא לעצור בצפון. יש הצעת מחליטים שמתגבשת אצלנו וברח"ל שתרחיב את היתירות באזורים נוספים בארץ ומתקיים שיח בנושא. יש לכך משמעויות תקציביות ובינתיים האוצר לא נענה לבקשות שלנו בנושא. אנחנו לא פועלים בחלל ריק אלא עובדים שכם אל שכם עם רח"ל. בכל מקרה, סגירת הפערים בכל הארץ לא תתאפשר בתוך חודשים בודדים בשל היקפם הגדול, אלא במסגרת תוכנית סדור, מדורגת ומתוקצבת".
מפלאפון נמסר בתגובה כי "נשלים את הגיבוי האנרגטי בחיפה ובצפון עד המועד שנקבע, בסוף החודש". מ־PHI ומסלקום לא נמסרה תגובה.