1 צפייה בגלריה
התקף לב אירוע לב אילוס אילוסטרציה
התקף לב אירוע לב אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית הדין לעבודה בחיפה הורה לאחרונה לביטוח לאומי להכיר בליקוי לבבי שממנו סובל בעל עסק להתקנות אלומיניום ותריסים כפגיעה בעבודה: השופטת סאוסן אלקאסם התבססה על כך שחווה אי-ספיקת לב אחרי יומיים מאומצים בעבודה, וזאת אף שהוא סבל ממחלת לב שהיוותה סיכון לאירוע כזה.
בינואר 2019 עבד בעל עסק בפרויקט ייחודי של הרכבת קיר מסך מזכוכית עם מקטעים שדרשו עבודת חיתוך רבה ומדויקת, ונאלץ לרדת ולעלות 40-30 פעמים ביום. הפרויקט ארך יומיים. לקראת סוף יום העבודה הראשון הוא חש עייפות, תעוקה בחזה וקשיי נשימה אבל חזר לעבוד אחרי הפסקה קצרה להתאוששות.
למחרת הוא שוב חש תחושות דומות אבל סיים את הפרויקט בכל זאת. ביום שלאחר מכן הוא הלך לרופא כיוון שלא הרגיש טוב והופנה לבדיקות, וכשהגיע בבוקר שאחרי לבצע אותן התמוטט במרפאה והועבר לבית החולים "זיו" שבצפת, שם אובחן עם אירוע של אי-ספיקת לב ועבר צנתור.
עו"ד יגאל מורעו"ד יגאל מוראביגיל פפרנו באך
לאחר שביטוח לאומי סירב להכיר בו כנפגע עבודה הוא הגיש נגדו תביעה בבית הדין לעבודה בחיפה. תוך כדי ניהול התיק הסכים ביטוח לאומי להכיר בכך שהליקוי הלבבי נגרם כתוצאה מאירוע חריג בעבודה. עם זאת, הוא טען שאין קשר בין האירוע לבין מצבו הרפואי של התובע, שכן היה חולה לב עוד לפני כן.
קרדיולוג שמונה כמומחה מטעם בית הדין לצורך בחינת הקשר הסיבתי בין האירוע לבין הליקוי הסכים שבשל מחלתו התובע היה מגיע למצב של אי ספיקת לב גם ללא המאמץ הגופני בעבודה. עם זאת, סביר להניח שהיה נדחה למשך שנה ואפילו יותר.
בעקבות חוות הדעת קבעה השופטת סאוסן אלקאסם שיש להכיר בתובע כנפגע עבודה. "בעניין שלפנינו קבע המומחה חד משמעית, כי המאמץ הגופני שקרה ביום האירוע, הביא לעומס על הלב הפגוע", כתבה. לדבריה, אמנם המומחה קבע כי אי ספיקת לב הייתה מתרחשת בסבירות גבוהה גם בלי המאמץ הגופני, אבל זאת רק במועד מועד יותר, כך שהמאמץ החריג בעבודה זירז את הליקוי.
השופטת ציינה כי אמנם המחלה הבסיסית שממנה סבל התובע לא נגרמה בשל המאמץ הגופני בעבודה אבל התוצאות הקשות שלה היו יכולות להידחות אלמלא. כלומר, מדובר בפגיעה בעבודה מאחר ש"האירוע החמיר ושינה את מצבו של התובע בעיתוי בו אירע".
לאור זאת, התביעה התקבלה וביטוח לאומי חויב לשלם לתובע הוצאות של 3,000 שקלים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד ג'מיל עבדלגני • ב"כ ביטוח לאומי: עו"ד מורן גלסברג • עו"ד יגאל מור עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין