יחידה 8200 של צה"ל היא מאגר הכישרונות הלוהטים של עמק הסיליקון - כך קובע "וול סטריט ג'ורנל", מהעיתונים הכלכליים הנחשבים בעולם, בכתבה נרחבת שפירסם בסוף השבוע.
לפי העיתון, משקיעי ההון סיכון הבולטים של מרכזי ההייטק בארה"ב חושקים כעת במעמד חדש של מייסדים - כאלה ששירתו ביחידה המיוחדת של אמ"ן. התופעה בולטת במיוחד על רקע הירידה הכללית בהשקעות בהייטק האמריקני. סטארטאפים מתקשים כיום לגייס כספים, והשקעות ההון סיכון ירדו בכחצי מהשיא ב-2022.
1 צפייה בגלריה
חיילי 8200
חיילי 8200
חיילי 8200
(צילום: דובר צה"ל)
העיתון מציין כי רבים מבוגרי 8200, הידועה ביכולות אבטחת הסייבר ולוחמת הסייבר המתקדמות שלה, הקימו עשרות רבות של חברות אבטחת סייבר. לפחות חמש מהן נסחרות בבורסה בארה"ב בשווי כולל של כ-160 מיליארד דולר. חברות פרטיות שהוקמו על ידי חיילי 8200 לשעבר שוות מיליארדים נוספים, ואחרים הפכו למשקיעי הון סיכון משפיעים ואף מהווים מנטורים לאחרים.
הכתבה מזכירה כי חברת Wiz, שמנכ"לה אסף רפפורט הוא יוצא היחידה, כמעט נרכשה על ידי גוגל באחרונה ב-23 מיליארד דולר. בין המרואיינים: קובי סמבורסקי, מקרן ההון סיכון גלילות קפיטל פרטנרס; יותם שגב, מנכ"ל Cyera; סנז ישר, מייסדת הסטארט-אפ זפרן; יואב רגב, מנכ"ל סנטרה, ועוד. רגב, שכיהן ב-8200 עד 2021 כראש מחלקת הסייבר שלה, מספר בכתבה כי רבים מאנשי 8200 אוהבים להתבדח על כך שהמשימה החשובה ביותר של המפקדים היא לא להפריע לאנשים שמדווחים להם.
לפי "וול סטריט ג'ורנל", בוגרי 8200 מצליחים לשמור על אבטחת חברות גדולות בעזרת מיומנויות ואינטנסיביות שלמדו בתקופת שירותם הצבאי. הם והחברות שבנו הפכו ל"סחורה חמה" ככל שיותר ויותר תעשיות מעבירות כמויות עצומות של מסמכים עסקיים לענן - שנמצא תחת מתקפה מתמדת מצד האקרים. "אם פעם", טוענים הכותבים, "בוגרי יחידה 8200 דיברו על השירות שלהם בשקט, עכשיו הם מציגים אותו בהודעות לעיתונות כדי למשוך לקוחות".
גדי עברון, מנכ"ל סטארט-אפ אבטחת הסייבר נוסטיק ובוגר היחידה, סיפר: "אני מדבר עם משקיעים, ואחרי כמה זמן אומר, 'היי, עברו 10 דקות ולא הזכרתי את 8200', וכולם צוחקים".