שופט בית המשפט המחוזי בירושלים אביגדור דורות הוציא היום (ראשון) צו פתיחת הליכים לרשת סטודיו סי שסגרה את כל סניפיה עקב קשיים כלכליים, ומינה לה שני נאמנים: עו"ד איל אייכל ממשרד יגאל ארנון בירושלים ורו"ח דרור אברהם אטיאס ממשרד רואי חשבון ברזלי ושות' בירושלים.
השופט הסמיך את הנאמנים למצוא משקיע שיזרים כספים לשם המשך הפעלתה הזמנית של החברה וכן על מנת לבחון את הטענות שהועלו נגד הרשת על ידי נציגי המנויים, ולבחון את בקשת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להורות על השבת כספי מנויים בעסקאות שבוטלו תוך 14 ימים. כמו כן הורה השופט להעביר הכספים שנשמרו עד כה בכספת הרשת אשר גויסו לאחרונה במבצע שיווק של מנוי שנתי בהנחה לנאמנים, אשר יפתחו חשבון בנק לצורך שמירתם.
הדיון לקראת ההחלטה שהסתיים לפני זמן קצר היה סוער כשמצד אחד היו נציגי מאות מנויים זועמים שחשים כי "הרשת עקצה אותם" ומנגד הרשת שטענה כי כספים של מנויים שמורים בחברה וכי בעלי הרשת בעצמם הזרימו כספים שלהם ממש בשבועות האחרונים.
הרשות להגנת הצרכן טענה בדיון שסטודיו סי לא יכולה לערוך מבצע הצטרפות בתשלום אחד רגע לפני שהיא קורסת ואז לא להחזיר את הכסף לצרכנים בטענה שהיא בדרך לפירוק. עו"ד עמיחי גמאני, בא כוח הרשות להגנת הצרכן, ציין כי "ככול שבית המשפט ימצא לנכון שהייתה הטעיה במחדל, יורה על הוצאת כספים אלו מקופת הנשייה ולאחר מכן השבתם לצרכנים שהתקשרו ללא ידיעה בעניין זה. חשוב לציין שאם החברה הייתה משקפת את המצב הכלכלי לצרכנים יכול היה שאלו לא היו מתקשרים עם החברה להארכת המנוי".
עו"ד אסנת שי מהלשכה המשפטית של הרשות להגנת הצרכן אמרה ל-ynet כי "ביקשנו מבית-המשפט להוציא מקופת הפירוק את כל הצרכנים שהצטרפו לסטודיו סי במסגרת המבצע שהרשת ערכה לאחרונה: שלמו על כל השנה בתשלום אחד. כי אם היו יודעים את הפרט המהותי בעסקה, שהרשת תחדל להתקיים בקרוב, אזי הכסף לא היה נכנס לקופת הנשייה. אם יכניסו את הכסף שלהם לקופת הפירוק בכל מקרה, יש פה זכות עיכבון בכספים האלה וגם מכוח זה הם בעצם קודמים לכל הנושים האחרים".
בדרך כלל העובדים והבנקים הם הנושים הראשונים ולצרכנים לא מוחזר כספם, אלא אם הרשת נרכשת על-ידי משקיע. חלק מהצרכנים יכולים לעצור תשלומים בהוראת קבע או אצל חברות האשראי. מי שהצטרף במבצע האחרון של תשלום אחד לשנה – לא יקבל את כספו בחזרה לכאורה, אלא אם ביהמ"ש יקבל את טענות הרשות.
"עשו כאן עוקץ"
במהלך הדיון אמר בא כוח הרשת, עו"ד אשר אקסלרוד, כי "כל כספי המנויים שנענו למבצעים של חודש יוני והזרימו את כספם, הכספים שלהם נמצאים במערכת החברה. רק בשבועות האחרונים הזרימו בעלי העסק מכיסם הפרטי 1.7 מיליון שקל".
עו"ד אסף אמון, המייצג כ-600 לקוחות, ציין בדיון כי לקוחות נעקצו כביכול "ונדרשו לשלם תשלום שנתי מוזל, שבוצע בתשלום אחד מראש".
במהלך הדיון טענה עו"ד סיגל רוזן-רכב המייצגת את עצמה ועוד 85 מנויות כי "אין פה שום סיפור של קורונה, נהפוך הוא, כל הלקוחות ששילמו במנויים חודשי המשיכו לשלם... הייתי רוצה להבטיח שיחזירו כספים אבל אני יודעת שזה מורכב וייקח שנים. לכן, הבקשה הראשונה שלנו היא שימונה נאמן והעסק יחזור להפעלה... עשו כאן עוקץ של לקיחת כספים".
עו"ד יעל דינר, המייצגת את עצמה ומספר מנויות נוספות, ציינה כי "אני טוענת לרמייה, להברחת כספים. אני מאוד שמחה לשמוע שהכספים בכספת".
במקביל ציין עו"ד אופיר רונן, המייצג כ-100 עובדים ועובדות ברשת סטודיו סי יחד עם עוה"ד שרון סעדיה-מילגרום ויקיר אלב, כי "הם איבדו את מטה לחמם, חלקן אימהות חד הוריות מתחת לגיל 45 שספק רב אם יקבלו דמי אבטלה. למעלה מ-95% הן נשים. כתוצאה מהמשבר העובדות נקלעו למצב כלכלי קשה... אנו תומכים בבקשה למינוי נאמן זמני במטרה שינסה לבצע מכירה כמה שיותר מהירה של הרשת על מנת שכמה שיותר עובדות יוכלו לחזור למעגל התעסוקה".
הרשות להגנת הצרכן טענה כי יש דרך נוספת להחזיר לצרכנים אלה את כספם: "על עסקאות שנעשו בתשלומים מול חברות האשראי חל חוק שירותי תשלום. לפי סעיף 18 לחוק כשמוגשת בקשה מטעם חברה לפתוח בהליך פירוק, חברות האשראי צריכות לעצור באופן מיידי את הסליקה. במידה וביהמ"ש מחליט על פירוק הן צריכות להשיב את הכסף ישירות לצרכנים. יש כרגע כסף שמוחזק על-ידי חברות האשראי ולא הגיע לצרכנים ולא יכול להיכלל בפירוק.
"כמו כן, יש לצרכנים אפשרות לבטל עסקה תוך 14 יום אם לא ניתנה תמורה בעדה. ביקשנו שביהמ"ש יורה להעביר רשימה של הלקוחות האלה שהצטרפו במבצע האחרון, לחברות האשראי ושהחברות ישיבו את הכסף לצרכנים, במקום שכל צרכן וצרכן יצטרך לפנות באופן פרטני לחברת האשראי ויכול להיות שלא כולם מודעים לזה.
בדיון נטען בין היתר, שסטודיו סי ממשיכה להפעיל חברה אונליין, בעוד שהרשת טענה שאלה חברות נפרדות. כמו כן נראה שכל הצדדים חותרים למינוי נאמן. ביהמ"ש שמע את משכירי הנכסים, את הצרכנים שנפגעו, את באי כוח העובדים ואת הרשות להגנת הצרכן וייתן הכרעתו בהמשך: האם לפרק את החברה או לשקמה כלכלית.
בא כוח רשת סטודיו סי הגיב באשר לטענה שהוקמה חברה אחרת להפעלת אונליין כי אין כל השקעה וכל קשר בין הרשת לחברה השנייה. "אני מאמין שהדברים יבדקו. לומר דברים בצורה אחרת זה חוסר הגינות". באשר לטענות מנויים נאמר כי "בשנה האחרונה כל מנויה שביקשה את החזר כספה הכספים הוחזרו. הוחזרו למעלה מ-10 מיליון שקל למנויים שביקשו כספם בחזרה. לבוא ולומר שאין קשר לקורונה זה על גבול הציניות".
רשת סטודיו סי מעסיקה 237 עובדים ויש לה אלפי מנויים. הרשת נקלעה לחובות של כ-3 מיליון שקל וביקשה לסגור סניפיה במסגרת בקשה שהגישה לאחרונה לבית משפט.
פורסם לראשונה: 13:01, 25.07.21