ההחלטה המפתיעה למדי להוריד את הריבית ב-0.25% ל-4.5% הגבירה את העליות בבורסה בתל אביב, שננעלה בעליות חדות: מדד ת"א 35 עלה ב-1.6%, ת"א 125 ב-2.1%, ת"א בנקים ב-1.4%. השקל נחלש מעט מול המטבעות העיקריים - הדולר נסחר סביב 3.62 שקלים והאירו סביב 3.99.
העליות במניות הנדל"ן התגברו גם הן, ברקע הערכות להשפעה של הורדת ריבית על הביקוש למשכנתאות - מדד ת"א נדל"ן קפץ ב-3.8%, ת"א בנייה ב-4%.
1 צפייה בגלריה
בורסת תל אביב
בורסת תל אביב
בורסת תל אביב
(צילום: Gettyimages)
ההחלטה על הורדת הריבית הראשונה בישראל מאז תחילת משבר הקורונה באפריל 2020, הייתה בניגוד לתחזיות רוב כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות ונבעה באופן ישיר מהמלחמה המתמשכת ומכוונת בנק ישראל לסייע למגזר העסקי, למשפחות של מאות אלפי חיילי המילואים ולמשקי הבית, שמצבם הכלכלי הורע מאז 7 באוקטובר.
ביום ה-87 למלחמה גברה הדאגה לבתי העסק ולחיילי המילואים על החשש מהתגברות מחודשת של האינפלציה, בין השאר על רקע התקפות החות'ים על האוניות בדרכן לאילת, והחשש שהתמשכות המלחמה תחדש את התחזקות המטבעות הזרים מול השקל, מה שיגרום להתייקרות מחירי חומרי הגלם והמוצרים המיובאים מחו"ל.
ההחלטה הפתיעה כאמור את רוב האנליסטים שצפו שהורדת הריבית תתרחש רק בהמשך הרבעון הראשון של השנה. כעת הצפי הוא שהריבית במשק תמשיך לרדת בחודשים הבאים בהדרגה, ככל הנראה על פי התחזיות בעוד רבע או חצי אחוז עד הקיץ.
פורסם לראשונה: 16:32, 01.01.24