בתוך שלושה חודשים תקבל שטראוס את ההחלטה לגבי גורל החזקותיה בסברה, יצרנית החומוס שלה בארצות־הברית – כך אמר ל"ממון" גורם בכיר בחברה.
שטראוס, באמצעות הזרוע שלה, כשלה עד כה בניסיונותיה לכבוש את שוק החומוס האמריקני ואינה מצליחה לשחזר את ההצלחה שרשמה בשנים הראשונות לפעילותה, אז עמד נתח השוק שלה על 60% ובשנים האחרונות ירד בהתמדה ל-36.6%. ברבעון שני של 2024 המכירות צנחו ב-5.5% וההפסד התפעולי הגיע לשני מיליון שקל מתוך מחזור מכירות של 110 מיליון שקל בלבד ברבעון.
1 צפייה בגלריה
חומוס סברה
חומוס סברה
חומוס סברה
(צילום: אילייה ולפלד, שטראוס)
גורם המקורב לחברה הסביר: "שטראוס לא הצליחה לשנות את הרגלי הצריכה של האמריקאים ולחנך את השוק שם לשימוש יום־יומי בחומוס כמו בישראל. בעיני האמריקאי, המוצר עדיין נתפס כ"דיפ" (מטבל) לברביקיו ולאירועים חגיגיים כמו 4 ביולי".
בנוסף, התחרות על החומוס בארה"ב גברה מאוד, בעיקר מצד רשתות מזון שפיתחו מותג פרטי. החברה גם סבלה בשנת 2022 משתי השבתות של המפעל, שפגעו בתוצאותיה, על ידי רשויות הבריאות האמריקאיות מחשש לסלמונלה בשל ליקויים בייצור, שאמנם תוקנו אך לטענת שטראוס שינו את טעם המוצר.
החזון לכבוש את אמריקה עם חומוס ישראלי החל ב-2005: שטראוס רכשה יצרן קטן בארה"ב, הכניסה לשותפות את פפסי העולמית, שרצתה לחבור לטרנד מזון הבריאות, וב-2008 הוקם מפעל ממרחים וחומוס בוויריג'יניה בהשקעה של 68 מיליון דולר.
בסברה שותפה חברת פפסיקו העולמית (50%), ונבדקת האפשרות למכור לה את חלקה של שטראוס. יש לציין כי ב-2023 יצאה שטראוס מפעילות החומוס באירופה - שש שנים אחרי שקנתה את יצרנית החומוס פלורנטין מהולנד, במטרה לפתחה כזרוע הפעילות האירופית בתחום הממרחים ולהיות מותג גלובלי. ההחלטה כעת היא חלק ממדיניותו של המנכ"ל החדש שי באב"ד, שהובא על ידי משפחת שטראוס במטרה להיפטר, ללא הסנטימנטים של קודמיו, מפעילויות שאינן מצליחות או קטנות מדי, כמו יד מרדכי, פעילות הסלטים הטריים, רשת בתי הקפה ומפעלי קפה באירופה, במטרה לשפר את רווחיות החברה.